Citat:
Han är nu dömd i hovrätten.
Ur pt:
"Våldsanvändningen har varit uppenbart oförsvarlig, särskilt de slag/sparkar som han riktat mot hennes huvud och ansikte. Enligt hovrättens bedömning har det funnits utrymme för honom att lösa situationen på ett annat betydligt mindre våldsamt sätt", skriver hovrätten i sin dom
Ur pt:
"Våldsanvändningen har varit uppenbart oförsvarlig, särskilt de slag/sparkar som han riktat mot hennes huvud och ansikte. Enligt hovrättens bedömning har det funnits utrymme för honom att lösa situationen på ett annat betydligt mindre våldsamt sätt", skriver hovrätten i sin dom
Se där, ja det var inte helt orimlig dom det heller när man läser den. Frågan om nödvärn och nödvärns excess är rimlig att domstolen tar ställning till och gränsdragningen mellan när man kan besinna sig och inte kan vara svårt att dra några exakta slutsatser om. Det blir alltid en teoretisk konstruktion om vad en person skulle ha gjort i stället, att mitt i en konflikt där man upplever sig bli attackerad med kniv är ju extraordinär i någon mån och vettetusan om domstolens ledamöter har någon verklighetsförankring i sitt påstående om att man bara ska plötsligt andas ut och säga "calma" till sig själv för att sen springa därifrån. Men mitt intresse för rättsfallet har passerat, tack för uppdateringen dock och till den som la upp domen.
Som sagt, jag hoppas att båda parterna kan gå vidare från detta på var sitt håll. Att kvinnan känner att hon fått sin upprättelse och att gärningsmannen får tillfälle att reflektera över livet under den tid han ska tjänstgöra på anstalt, det står ju klart att ingen av dem verkar ha lätt att behålla sin besinning i konflikter - kanske kan han få terapi i lågaffektiv bemötande för våra skattemedel nu.