2025-04-16, 17:31
Avslutad
Det här är helt efterblivna regler. Sverige har helt galna register och byråkrati men någon som för tillfället kör en bil räknas alltså som ägare? Hur fan kan det ens vara lagligt?
Citera
2025-04-16, 17:32
Medlem
Fojoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Beaver14
Tidigare liknande "snyfthistorier" har inte fått min sympati, men detta fall är ju larvigt. Kanske inte att KFM först utmätte bilen mot bakgrund av besittning, men att de vägrar rätta sig efter att det gjorts uppenbart att innehavet var en del av yrkesutövning och inte privat innehav.

Hoppas verkligen att tingsrätten har lite vett alternativt att Kenneth orkar driva det till HD, för det behövs nog ett prejudikat på området.

Det är just därför du ska bry dig om snyfthistorier när det handlar om att staten håller på med fascistskit.
Citera
2025-04-16, 17:32
Medlem
Bone Collectors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av roskrigaren
Jag förstår inte. Mekanikern provkörde bilen efter service eller hade mekanikern fått låna bilen?
Han skulle "köra hem" bilen till Kenneth, vilket jag tycker låter väldigt suspekt. Helt säker på att Kronkalle har gjort helt rätt i det här fallet.
Citat:
Ursprungligen postat av okok1
Skönt för mekanikern att få ett par hundratusen avskrivna bara så där? Har man skulder borde man stjäla bilar för att få det avskrivet?
Du inser väl förhoppnings att allting faller på att bilen då är anmäld som stulen?
Citera
2025-04-16, 17:33
Medlem
okok1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av roskrigaren
Jag förstår inte. Mekanikern provkörde bilen efter service eller hade mekanikern fått låna bilen?
Han körde hem bilen. Eller försökte..
Citera
2025-04-16, 17:34
Medlem
Robert_Goatses avatar
Som jag förstår det skulle mekanikern köra bilen till Kenneth enligt överenskommelse.
Snar får man rista in sitt personnummer i biljäveln så att kronjävlar inte tar den.
Citera
2025-04-16, 17:34
Medlem
Bassplays avatar
Det här påminner mig om hon som blev av med bilen för att hon lånat ut den till en vän med skulder.

Helt oacceptabelt.

Varför skulle besiktning köra hem bilen till honom?

Ledsen om det framgick .. men jag har besiktat säkert 30 gånger och det har aldrig varit något sånt på tal. Antingen får du ju bilen efter besiktning är klar, eller så får du spansk flagg och behöva fixa bärgning till verkstad.

Lustigt också att han lyckades bli stoppad i en kunds bil. Den borde ju inte haft någon bevakning av polis eller kronofogd.
Citera
2025-04-16, 17:35
Medlem
Dofternas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bone Collector
Han skulle "köra hem" bilen till Kenneth, vilket jag tycker låter väldigt suspekt. Helt säker på att Kronkalle har gjort helt rätt i det här fallet.

Du inser väl förhoppnings att allting faller på att bilen är anmäld som stulen?

Kenneth har inga ben, så de kom överens om att bilverkstan skulle köra hem den till honom när de var klara.
Citera
Medlem
S.O.Stolps avatar
Fler synpunkter och gissningar finns i tråden med något misslyckad rubrik:

(FB) Riskabelt att besiktiga bilen?
Citera
Medlem
okok1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bone Collector
Du inser väl förhoppnings att allting faller på att bilen då är anmäld som stulen?
Kronofogden bryr sig inte om äganderätten. LOL!
Citera
2025-04-16, 17:41
Medlem
Så här har det funkat länge: om du tex lämnar in din dator för att få den lagad, och firman du lämnat in den till konkar innan du hinner hämta ut den så kommer din dator att ingå i firmans konkursbo, och säljas av konkursförvaltaren.

Vad gäller bilar så har det sannolikt blivit så vanligt att kriminella låter någon annan stå som bilägare att myndigheterna beslagtar bilen bara för att den som kör den har obetalda skulder. Och jag ser inget annat vettigt sätt att göra det: den som har skulder skall betala för sig. Att komma undan sin skuld genom att tex skriva bilen på sambon/syskonet/grannen/kompisen skall inte gå. Det har dock bieffekten att ibland blir oskyldiga av med sina bilar.
Citera
2025-04-16, 17:43
Medlem
Kilowattjagarens avatar
Leasingbilar kan inte kronkalle ta.
Dom kriminella kommer ha med sig hyresavtal när dom lånar polarens bil, då kan kronkalle inte heller beslagta bilen.

Det blir mer synd om farmor Asta som lånar ut sin bil till barnbarnets kille, Ronny.

Ingen som tycker det låter konstigt, mekanikern ska köra hem bilen, tror inte vi har fått hela historien korrekt beskriven.
Citera
2025-04-16, 17:44
Medlem
Bone Collectors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av okok1
Kronofogden bryr sig inte om äganderätten. LOL!
Jodå, det gör de visst. Du vet uppenbarligen inte vad du talar om.
Äganderätten är nog en av de saker som Kronofogden bryr sig allra mest om.

Stöldgods som är registrerat på en annan ägare, tillhör definitivt inte tjuven och kan inte beslagtas av Kronofogden för att betala av tjuvens skulder.
Det som är anmält som stulet är per definition stöldgods, dvs inte rättig egendom.

Hade Kenneth anmält bilen som stulen så hade det varit omöjligt för Kronofogden att beslagta den.

Tänk att man ska behöva förklara så här självklara saker för vissa.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in