• 1
  • 2
2025-03-26, 04:21
Medlem
Economicuss avatar
Om du driver ett AB i Sverige och gör en fantastisk vinst på 20 miljoner kronor. Så får du först betala den generösa bolagsskatten på 20,6 %. Men vänta, det är ju bara en liten summa av de där 20 miljonerna som egentligen är din. Sen, för att verkligen toppa allt, måste du bestämma dig för om du ska betala skatt på lön eller på utdelning för att ta ut det lilla som är kvar.

Så, hur kan man då ta ut de pengarna utan att förlora sin skjorta? Kanske starta ett holdingbolag? Eller, varför inte ta ut utdelning? Eller varför inte låna från ditt eget företag? Den där lilla pengen kanske inte ska vara så svår att få tag på, eller hur? Men det är det eftersom skatteverket beskattar världens inkomster!

Och om beräkningarna stämmer, så sitter man där och tänker: "Wow, om jag gör en vinst på 20 miljoner, så får jag ju behålla hela 9 miljoner för mig själv." Inte riktigt så kul när man räknar ut det.
Citera
2025-03-26, 06:41
Medlem
sebastian66s avatar
Man kan ändå hjälpa dig på travel och säga allting är valfritt. Om du inte passar att betala skatt så kanske du kan lämna landet.
Glöm inte av att lämna alla rättigheter du har med tanke på att du betalar mycket skatt.
Svensken är inte medveten om hur bra man har det.
Det finns inget land som har 100 % bra i alla formationer. Sverige ligger trots allt i framkant när det gäller sociala rättigheter och möjligheter.
Det är bara lämna ditt svenska medborgarskap och dra till valfritt land där du betalar lite skatt.
Så enkelt är det faktiskt.
Citera
2025-03-26, 07:51
Medlem
Tycker småföretagsreglerna är rätt bra. Det hade ju varit värre om du hade behövt ta ut allt i lön, vilket hade gett staten 13 av dina 20 miljoner. Om du har många anställda med hög lönesumma så bör du kunna få ut närmare 12.5 av dina 20 miljoner i vinst.
Citera
2025-03-26, 07:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Economicus
Om du driver ett AB i Sverige och gör en fantastisk vinst på 20 miljoner kronor. Så får du först betala den generösa bolagsskatten på 20,6 %. Men vänta, det är ju bara en liten summa av de där 20 miljonerna som egentligen är din. Sen, för att verkligen toppa allt, måste du bestämma dig för om du ska betala skatt på lön eller på utdelning för att ta ut det lilla som är kvar.

Så, hur kan man då ta ut de pengarna utan att förlora sin skjorta? Kanske starta ett holdingbolag? Eller, varför inte ta ut utdelning? Eller varför inte låna från ditt eget företag? Den där lilla pengen kanske inte ska vara så svår att få tag på, eller hur? Men det är det eftersom skatteverket beskattar världens inkomster!

Och om beräkningarna stämmer, så sitter man där och tänker: "Wow, om jag gör en vinst på 20 miljoner, så får jag ju behålla hela 9 miljoner för mig själv." Inte riktigt så kul när man räknar ut det.

Låna från eget bolag är inte tillåtet. Sen är bolagsskatten i Sverige inte särskilt hög om man jämför med andra länder. Skatt på arbete är hög i Sverige förhållandevis men man glömmer ofta bort vad man de facto får för skattepengarna.
Citera
2025-03-26, 07:55
Medlem
CarlosEstevezs avatar
Inte svaret du vill få men i Sverige är det förbjudet att bli rik på eget arbete. Ju mer du tjänar desto mer snor staten från dig. Skatta dig tills du inte rör på dig längre är deras motto. Vill du bli rik får du bli korrupt politiker för valfritt parti eller åtminstone bli god vän med en. Endast då kan du bli rik genom att sko dig på andras arbete och jobba för globalisterna med mutor och topp positioner som betalning.

Sverige, där det belönas att vara parasit men straffas att vara ambitiös.
Citera
2025-03-26, 09:10
Citat:
Ursprungligen postat av ChristianTyran
Nu är du helt ute och "cykla"
I dom tider vi lever i, måsta alla bidra. Och alla som har en krona övar. Måsta ställa den till förfogande, for dom som har inget/litet.
Om du kan disponera 9 miljoner, och inte max 3-4 mil. Ska du värre glad och tacksam!

Titta titta, en marxist.

"Av var och en efter förmåga, åt var och en efter behov." Om du har mer än andra, ska du inte vara tacksam, du ska dela med dig. Så vill du att staten ska bestämma hur mycket du får behålla, eller tycker du att individen ska ha något att säga till om?
Citera
2025-03-26, 19:11
Medlem
Economicuss avatar
Tar gärna emot tips och råd avseende effektiv skatteplanering.
Vill inte lämna sverige men samtidigt vill jag inte betala skithög skatt.
Planeringen ska va lagligt/gråzon.

Kan tänka mig betala 10-15% och inte mer. Men om kan kan betala 1-9% så är jag nöjd.
Men helst skulle jag vilja nolltaxera och därav sökes en effektiv bolagsbildning/skatteplanering.
Citera
2025-03-27, 03:25
Medlem
Du kan pantsätta bolaget/dina aktier och låna pengar mot dem som säkerhet. Lås in dina 20 miljoner i bolaget på något sätt. Jag vet inte exakt hur man kan göra så det är säkert för 3e part (banken). Du behöver jobba med en bra bank/bankkontakt. Så du kan få ut pengar mot (låg) ränta tidigare

Låt bolaget ligga i träda i 5 år om du inte ska bedriva någon mer verksamhet av den typen under dessa år. Sen kan du plocka ut resten till låg utdelningskatt när bolaget avvecklas.

Flytta permanent till ett annat land som har lägre skatt. Förslagsvis ett land som har skatt, men låg sådan, och som har dubbelbeskattningsavtal med Sverige om det går att hitta något land utan dubbelbeskattning för resterande belopp. Ta ut det som lön/utdelning i det landet och skatta där.

Flytta till något land som inte samarbetar med Sverige och ta ut lön/utdelning dit och besök aldrig något land som driver in skatteskulder från Sverige

Starta bolag i skatteparadis, försök flytta över tillgångar ditt. Köp saker av andra bolaget till överpris som är svårt att bevisa, typ konsulttjänster, gör det över tid och få sakta bort allt överskott i bolaget. Flytta sedan från Sverige till det andra låg skattelandet och ta ut det där. Obs, behöver nödvändigtvis inte vara i samma land bolaget är i. Kan vara fördelaktigt med olika länder ibland. Sen kan du flytta tillbaka till Sverige med din vita inkomst från det landet. Se till så du blir begränsat skattskyldig i Sverige när du flyttar till andra landet eller att de ej kan kolla att det är ditt nya bolag du tagit ut pengar från/till.

Sorry såg du inte kan tänka dig flytta utomlands om max vill betala 15% och gärna mycket lägre. Tror det blir svårt/omöjligt tyvärr. Finns ingen kreativitet som kan hjälpa dig så mkt.

Ha kvar alla pengar i bolaget. Köp bilar, fastigheter och annat som bolaget hyr ut till dig eller anhöriga, eller låter bruka. Inte olagligt göra dåliga affärer över tid. Försök undvika förmånsbeskattning. Bolaget kanske köper en fastighet den hyr ut till en anhörig till ett på gränsen för dåligt pris. Men du brukar bostaden. Svårt att kolla upp.

Pantsätt aktierna i bolaget. Låna 20 miljoner på banken eller hos annan aktör/vän mot dem. Vägra betala lånet. Borgenären likviderar bolaget. Skulden skrivs av. En avskriven skuld kanske dock räknas som inkomst? Kanske finns olika kreativa upplägg för att komma runt detta
Senast redigerad av dcim2 2025-03-27 kl. 03:39.
Citera
2025-03-27, 06:57
Medlem
tram123s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Economicus

Bolagsskatten går på vinsten så det är det som är kvar i bolaget i slutet av året som det skattas på.

Tar du ut lön så är det ingen bolagsskatt på lönen.... Däremot så tas arbetsgivaravgift när man tar ut lön.
Citera
2025-03-27, 12:41
Medlem
ormbitens avatar
Ja det är helt sjukt egentligen att hälften av arbetstiden som egen företagare går direkt in till skattekontot.

Rent generellt så kan man säga att hela den arbetade tiden januari till och med juni går direkt till skatteverket och den arbetade tiden juli till och med december går till plånboken.

Men det är ju tyvärr så landet ser ut med en oansvarig politik där flera miljoner bidragstagare ska ha sitt och där pengarna snabbt rinner mellan fingrarna på politikerna i riksdag och kommuner.
Citera
2025-04-16, 12:07
Medlem
FuckSwedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pekk712
Låna från eget bolag är inte tillåtet. Sen är bolagsskatten i Sverige inte särskilt hög om man jämför med andra länder. Skatt på arbete är hög i Sverige förhållandevis men man glömmer ofta bort vad man de facto får för skattepengarna.
Vad är det vi får av värde för dessa skattepengar menar du?

Korruption? Välfärdssystem som inte fungerar? Statlig terror?

Sitt inte och mögla framför Flashback, gå ut och se hur det ser ut i verkligheten, du får frisk luft på köpet också, helt gratis så länge den inte också beskattas.
Senast redigerad av FuckSweden 2025-04-16 kl. 12:09.
Citera
2025-04-16, 12:13
Medlem
Bolagsskatter är verkligen ingenting unikt för Sverige. Har man ett litet företag finns det en hel del sätt att minska skatten och få ut mer i handen. Man behöver inte ta ut allt i lön utan kan ta ut en del som vinst. Sedan kan man ju ha olika förmåner genom jobbet som minskar den totala skattebördan.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in