2025-04-15, 22:08
Medlem
En person A ingår skriftligt avtal med ett företag B om ett arbete som ska utföras.
En delsumma betalas inledningsvis via Swish.

A's bank uppfattar betalningen som misstänkt och spärrar A's konton, kort, swish och bankID.

Banken meddelar inte A.

A kontaktar banken efter att ha upptäckt saken.
A förser banken med avtalet som bevis på transaktionens legitimitet.

Fortfarande en vecka efter att banken spärrat A's konton etc och fått se avtalet så är det fortfarande spärrat och banken kräver nu att A ska uppvisa B's kontobevis. Något som A av helt naturliga skäl inte har tillgång till.

Till saken hör att under tiden har B utfört avtalat arbete, till A's belåtenhet, och vill ha restbeloppet betalt, enligt avtal.

På vilka juridiska grunder spärrar banken A's konto? Jag utgår från att sådana finns, jag vill veta vilka dessa är, så jag kan läsa på om dem.

På vilka juridiska grunder kan banken hålla A's konton fortsatt spärrade trots att A visat upp ett avtal som legitimerar betalningen?

På vilka juridiska grunder kan banken kräva att A ska uppvisa B's kontobevis?

Det gäller alltså kontobeviset för kontot kopplat till B's swish.

Måhända har B inte rent mjöl i påsen, om den saken har jag ingen kunskap.
Däremot vet jag att A har rent mjöl i påsen. A har också varit noggrann med skriftligt avtal. Det kan mycket väl vara så att A har blivit lurad av B på ett eller annat vis. Inte heller om den saken har jag någon kunskap. Men om det är så, så är detta andra saker som denna tråd inte handlar om.

Denna tråd handlar om de juridiska grunderna för bankens agerande, och huruvida banken har agerat korrekt eller inte.
Citera
2025-04-15, 22:20
Medlem
Förmodligen är företag B inte ett legitimt företag utan svart verksamhet. Fråga banken, det är de som kan ge dig svar. Finns företaget i offentliga register och har de tillstånd att vara just företag samt är momsregistrerade?
Citera
2025-04-15, 22:20
Avslutad
En skälig misstanke om tex penningtvätt eller terrorfinansiering räcker. Bevisbördan ligger därefter på dig att bevisa att så inte var fallet. Först börjar Nordea dock med svårförståeliga blockeranden av bankomatkort. Då dit och fråga så löser det sig ibland.
Citera
2025-04-16, 02:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av k9ptrl1
En person A ingår skriftligt avtal med ett företag B om ett arbete som ska utföras.
En delsumma betalas inledningsvis via Swish.

A's bank uppfattar betalningen som misstänkt och spärrar A's konton, kort, swish och bankID.

Banken meddelar inte A.

A kontaktar banken efter att ha upptäckt saken.
A förser banken med avtalet som bevis på transaktionens legitimitet.

Fortfarande en vecka efter att banken spärrat A's konton etc och fått se avtalet så är det fortfarande spärrat och banken kräver nu att A ska uppvisa B's kontobevis. Något som A av helt naturliga skäl inte har tillgång till.

Till saken hör att under tiden har B utfört avtalat arbete, till A's belåtenhet, och vill ha restbeloppet betalt, enligt avtal.

På vilka juridiska grunder spärrar banken A's konto? Jag utgår från att sådana finns, jag vill veta vilka dessa är, så jag kan läsa på om dem.

På vilka juridiska grunder kan banken hålla A's konton fortsatt spärrade trots att A visat upp ett avtal som legitimerar betalningen?

På vilka juridiska grunder kan banken kräva att A ska uppvisa B's kontobevis?

Det gäller alltså kontobeviset för kontot kopplat till B's swish.

Måhända har B inte rent mjöl i påsen, om den saken har jag ingen kunskap.
Däremot vet jag att A har rent mjöl i påsen. A har också varit noggrann med skriftligt avtal. Det kan mycket väl vara så att A har blivit lurad av B på ett eller annat vis. Inte heller om den saken har jag någon kunskap. Men om det är så, så är detta andra saker som denna tråd inte handlar om.

Denna tråd handlar om de juridiska grunderna för bankens agerande, och huruvida banken har agerat korrekt eller inte.

Banken agera så pga avtalsvillkor eller pga misstanke om pengatvätt eller terrorfinansiering.
I detta fall är det pga misstanke om pengatvätt eller terrorfinansiering.

De juridiska grunderna de har för att spärra/ avsluta bankkonton på detta sätt hittar du i Lag (2017:630) om åtgärder mot penningtvätt och finansiering av terrorism.
Mera bestämt 3 kap. Kundkännedom.

Skickades t.ex. mer än 15 000euro på en gång eller flera transaktioner som uppgår till 15 000euro till ett konto så måste banken enligt lag skaffa sk "kundkännedom" om det kontot.

Sedan har de rätt att även vid mindre överföringar/betalningar låsa och eventuellt avsluta kontot om de har skäl att misstänka pengatvätt eller terrorfinansiering.

Det är när sådan misstanke uppstår som de kan kräva bevis på var pengarna kommit ifrån och/eller var pengarna går.

Är det från privatperson till privatperson som det är här och person A påstår att det är betalning för ett jobb så ser ju det väldigt märkligt ut om det är swishat från personkonto till personkonto.
Det luktar svartjobb/penningtvätt.
Citera
2025-04-16, 07:42
Medlem
bema56s avatar
Var det ett företagsswish som börjar med 123? Då brukar det inte vara nåt problem
Citera
2025-04-16, 19:09
Medlem
Mogna-Meloners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bema56
Var det ett företagsswish som börjar med 123? Då brukar det inte vara nåt problem

Ja, det verkar utifrån det jag läser i tråden att det kan vara ett vanligt mobilnummer han swishar tlll = svart. Och inte ett 123-nummer. Att det kan vara därför banken reagerade.

Jag har swishat över 50 000 kr till ett 123-nummer utan att banken reagerade. Fick inte en enda fråga. Men hade jag betalat samma summa till ett vanligt mobilnummer, skulle jag inte alls varit förvånad om banken grep in.

Sen kan jag så klart tycka det var dålig stil av banken att inte direkt höra av sig när man spärrade allt. Att man istället lät A upptäcka det den hårda vägen.
Citera
2025-04-16, 20:27
Medlem
Det gällde ett belopp som var väldigt mycket mindre än 15000 Euro och mycket mindre än 50 000kr. Alltså ett i sammanhanget litet, för att inte säga väldigt litet belopp.

Bankens agerande, i att inte släppa kontot efter uppvisande av skriftligt avtal, förefaller extremt oproportionerligt. Liksom att banken kräver att deras kund skall uppvisa någon annans kontobevis.

Som sagt, jobbet utfördes till belåtenhet under tiden denna fars utspelade sig med banken.

Frågan uppstår hur långtgående ansvar en konsument har för att säkerställa att en entreprenör inte fuskar? Swish är idag ett accepterat betalmedel, också mellan konsument och näringsidkare, och transaktionerna är inte på något vis dolda, vilket inte minst bevisas av detta fallet.

Visst kan det finnas anledning att i ett fall som detta misstänka svartjobb, men det är i så fall rimligen näringsidkarens konto som ska spärras. Och om en konsument uppvisar skriftligt avtal på affären, så kan banken knappast ha något att hålla emot konsument och deras kund, ändå har de alltså i detta fallet inte tagit bort spärren. Frågan uppstår då också varför banken inte har gjort en polisanmälan om saken, trots att de håller kontot spärrat. Och även omvänt, om de hade gjort en polisanmälan, så är det därefter en polissak, och återigen inte skäligt för dem att fortsatt ta en privatpersons hela ekonomi gisslan.

Jag har för övrigt själv swishat stora belopp, i aktuell storleksordning, till andra privata nummer, utan att råka ut för detta. Jag misstänker att det fanns någon form av koppling/orsak i mottagarens nummer som orsakade detta, men som sagt, det borde då ha drabbat mottagaren i detta fallet, inte avsändare, som dessutom är/var en extremt trogen och mycket väl känd kund i banken.
Senast redigerad av k9ptrl1 2025-04-16 kl. 20:29.
Citera
2025-04-17, 02:30
Medlem
Citat:
Det gällde ett belopp som var väldigt mycket mindre än 15000 Euro och mycket mindre än 50 000kr. Alltså ett i sammanhanget litet, för att inte säga väldigt litet belopp.

Bankens agerande, i att inte släppa kontot efter uppvisande av skriftligt avtal, förefaller extremt oproportionerligt. Liksom att banken kräver att deras kund skall uppvisa någon annans kontobevis.

Som sagt, jobbet utfördes till belåtenhet under tiden denna fars utspelade sig med banken.

Frågan uppstår hur långtgående ansvar en konsument har för att säkerställa att en entreprenör inte fuskar? Swish är idag ett accepterat betalmedel, också mellan konsument och näringsidkare, och transaktionerna är inte på något vis dolda, vilket inte minst bevisas av detta fallet.

Visst kan det finnas anledning att i ett fall som detta misstänka svartjobb, men det är i så fall rimligen näringsidkarens konto som ska spärras. Och om en konsument uppvisar skriftligt avtal på affären, så kan banken knappast ha något att hålla emot konsument och deras kund, ändå har de alltså i detta fallet inte tagit bort spärren. Frågan uppstår då också varför banken inte har gjort en polisanmälan om saken, trots att de håller kontot spärrat. Och även omvänt, om de hade gjort en polisanmälan, så är det därefter en polissak, och återigen inte skäligt för dem att fortsatt ta en privatpersons hela ekonomi gisslan.

Jag har för övrigt själv swishat stora belopp, i aktuell storleksordning, till andra privata nummer, utan att råka ut för detta. Jag misstänker att det fanns någon form av koppling/orsak i mottagarens nummer som orsakade detta, men som sagt, det borde då ha drabbat mottagaren i detta fallet, inte avsändare, som dessutom är/var en extremt trogen och mycket väl känd kund i banken.

Banken har inget ansvar för konton i någon annan bank däremot har de ansvar för alla konton i deras bank.
Som jag skrev tidigare så kräver lagen att de agerar om de misstänker penningtvätt.
Misstänker banken penningtvätt ska de minst tillfälligt spärra kontot.
De skall även anmäla till polisen om de inte får tillräcklig information från kunden så att de känner sig säkra.

Om banken har gjort en polisanmälan har du ingen aning om. Banken får inte meddela att de anmält och polisen kommer inte informera om saken om det inte går så långt att de plockar in personen för förhör och då delger misstanke om brott vilket kan ta flera månader eller längre.
Blir FU nedlagd utan att någon ens blir skäligen misstänkt kommer ingen av parterna bli informerade om saken.

Det är dock två helt olika saker. Polisutredningen är separat från om banken väljer att spärra eller avsluta ett konto. Det blir en civilrättslig fråga.
Banken har enligt lag rätt att spärra och till och med avluta en persons bankkonto och tjänster om de anser att de inte har tillräcklig "kundkännedom".
Man kan överklaga detta först till banken, sedan kan man gå till ARN(men ARN tar i princip alltid bankens sida) och slutligen kan man stämma banken i domstol om man anser att de gjort fel.
Det är dock väldigt riskabelt och kan bli väldigt dyrt.
Citera
2025-04-17, 06:25
Medlem
Mr.RedHats avatar
Citat:

Jag gjorde en kortare utredning i ett snarlikt ärende. Där gällde det dock ett klientmedelskonto upprättat av en mäklare till förmån för ett Handelsbolag/kommanditbolag som banken vägrade betala ut till privatpersonen, med hänvisning till att det är "bokföringsbrott, skattebrott och penningtvätt" om så sker, och att vederbörande måste upprätta ett bankkonto åt bolaget för att transaktionen vill bli legitim. När vederbörande ville upprätta ett bankkonto hos banken så sa banken "Tyvärr, vi känner inte dig".

Jag vet inte om följande mejl jag skickade kan vara till någon hjälp:
Kod:
Hej Sven,

Har pratat med Skatteverket angående uttag från HB/KB. Fick det förklarat enligt följande:
Skatteverket kan ej ta ställning till bankernas policy om huruvida pengar på ett klientmedelskonto måste överföras till ett konto som ägs av samma huvudman, eller om det kan betalas ut till en av ägarna. Dock fick jag svar på om det finns några bokföringsmässiga eller skattemässiga konsekvenser av att så sker ändå.
Svaret är att när pengar överförs från ett konto som ägs av HB/KB till en av delägarna så är det att betrakta som eget uttag. Skatteverket instämmer i att när man bedriver verksamheten ska ett konto ägas av den huvudman som deklarationen gäller, det vill säga att affärsmässiga händelser ska ske på bolagets konto. Där skiljer sig enskilda bolag och HB/KB sig åt, att enskilda bolag kan hantera sin affärsmässiga verksamhet på ett vanligt privatkonto, medan HB/KB kan ej göra det.

Men vid frågan om det enbart gäller en enstaka transaktion förhåller det sig annorlunda. I och med att HB/KB har liknande skattemässiga regler som enskilda firmor, där överföringar från företagskontot till delägarna räknas som egna uttag (något som inte finns i företagsformen AB) så skulle en enstaka överföring i sig inte innebära vare sig skattebrottsliga eller bokföringsbrottsliga konsekvenser.
Rent teoretiskt kan pengar från ett klientmedelskonto utbetalat till en av delägarna överföras och bokföras som ett eget uttag. När sedan handpenningen för den spekulerade fastigheten betalas så bokförs det som en egen insättning.

Man kunde dock ej ta ställning till om det var i strid mot lag att affärsverksamheten bedrivs på ett privatkonto i form av ett kommanditbolag, utan menade snarare att det är "olämpligt" och menade att frågan bör hänskjutas till Bokföringsnämnden (BFN).
Har pratat med BFN som menar följande. Det finns inget i vare sig Bokföringslagen, Årsredovisningslagen eller deras allmänna råd (BFNAR) som reglerar huruvida det är tillåtet eller otillåtet att bedriva näringsverksamheten KB på ett privatkonto, men menade att det lämpligaste är om tillgångarna kan hållas skilda från varandra. BFN önskade dock återkomma vid ett senare tillfälle efter de fått fundera på frågan ytterligare.

Vad gäller att utbetalningen från klientmedelskontot nekas av banken så har jag pratat med Konsumenternas (stiftelse för konsumentfrågor inom försäkring, bank och pension) som kunde ge övergripande svar i och med att de främst arbetar med konsumentfrågor, inte företag. De var i vart fall medvetna om problematiken att banker har rätt att neka ett företagskonto, något som tycks gälla enbart Sverige medan i resterande EU har skyldighet att upprätta företagskonto och privatkonto, men Sverige har enbart skyldighet att upprätta (begränsat) privatkonto.

Svaret de gav var i vart fall att sett till den så kallade insättningsgarantin som tillkom som direktiv 94/19/EG av den 30 maj 1994 så finns det inga hinder för banken att göra en utbetalning, utan det är snarare så att banken är skyldig att göra en utbetalning i och med insättningsgarantin även om så banken skulle bli insolvent. Konsumenternas ställde sig frågande till varför banken nekar utbetalning till privatkonto, för även om det inte hade gällt en av delägarna så hade utbetalningen likväl kunnat utbetalas i form av lön. Det är inte bankens uppgift att ta hänsyn till varför en utbetalning sker, utan är snarare Skatteverkets uppgift att arbeta utefter de skatterättsliga frågorna vid utbetalningar till privatkonton, och vilka skatterättsliga regler som ska tillämpas vid ett uttag.

Konsumenternas tipsade också om att det just nu pågår en statlig utredning angående den inhemska betalningsmarknaden hanteras, vilken roll staten har (eller ska ha) och hur det bör se ut i framtiden, se regeringskansliets kommitédirektiv Dir 2020:133. Utredningen har fått "Betalningsutredningen". Har sökt sekreterare i utredningen som kan ge svar hur man tänker kring företagens roll på betalningsmarknaden när bankerna ges stort inflytande över vilka företag som ska få vara verksamma, men har ej kunnat nå fram till någon per telefon. Inväntar mejlsvar i stället. Det finns mer information om utredningen på deras hemsida: https://betalningsutredningen.se

I det fall att banken ändå inte vill göra utbetalning till ett privatkonto från klientmedelskontot så skulle jag hemställa att de redogör för sina skäl skriftligt och vilken lag de menar ger stöd för att neka utbetalning. Som redogjorts för ovan tycks ingen av de institutioner jag pratat med kunna ge någon hänvisning till vilken lag som ger banken stöd för sitt agerande, och min bedömning är att om affären inte går i lås på grund utav bankens agerande så är det även på tal om att driva ett civilrättsligt mål i form av skadeståndsskyldighet.

Det enda jag rent spontant kan tänka mig som ger stöd för deras agerande är eventuella hinder angående penningtvätt. Jag har därför lyft frågan med Finansinspektionen som menar följande. De kan inte uttala sig i enskilda frågor och kan heller inte säga exakt vad som gått fel. De hänvisar till att lyfta frågan med klagomålsansvarig på banken. Nu uppfattade jag inte om det var Handelsbanken eller om det var Sparbanken xxx som var den bank där klientmedelskontot fanns. Kontaktuppgifter till Handelsbanken är 08 701 10 00 (Växel, be att bli kopplad till klagomålsavdelningen alternativt klagomålsansvarige).
Sparbanken xxx har följande: xxxx
Kontakta någon av följande och se om det finns möjlighet att nå en lösning.

Jag har förstått att det finns inte tid att ordna upp ett konto för företaget innan affären går i lås, utan detta måste ske innan. Det är dock mitt råd att snarast möjligt ordna upp ett konto som ägs av företaget. Men när det gäller två enstaka transaktioner för att komma ur den paradox som har uppstått finns inga hinder att begära utbetalning till ett privatkonto så länge det bokförs korrekt och vid bokslut redogörs för.

Se även: (FB) Jag tog emot nästan 300 tusen i arvsgåva, fick brev av Nordea ang. kundkännedom

Du har även möjlighet att få lite mer rådgivning från Konsumenternas Försäkrings- & Bankbyrå gratis.
Du kan nå dem på
Telefon 0200-22 58 00, vardagar mellan 9.00 och 12.00. (Från utlandet: +46 8 22 58 00)
Citera
2025-04-17, 06:37
Medlem
Mr.RedHats avatar
Fortsättning...

Citat:
  1. På vilka juridiska grunder spärrar banken A's konto? Jag utgår från att sådana finns, jag vill veta vilka dessa är, så jag kan läsa på om dem.
  2. På vilka juridiska grunder kan banken hålla A's konton fortsatt spärrade trots att A visat upp ett avtal som legitimerar betalningen?
  3. På vilka juridiska grunder kan banken kräva att A ska uppvisa B's kontobevis?
För avtalet mellan A och B:s restbelopp gäller force majeure under tiden kontospärren pågår. A bör snarast meddela B om problematiken så att B inte försöker driva in sitt krav på något sätt.

1. Penningtvättslagen, antagligen.
2. De kan hålla A:s konton spärrade så länge utredningen pågår, men de kan inte hindra A från att kräva utbetalning av sina pengar till ett annat konto. Däremot att skicka pengarna till någon annan via deras bank är helt uteslutet.
3. Banken kan inte kräva mer än en beskrivning av syftet med transaktionen. Skulle banken avsluta kundförhållandet med A efter att denne inte har fullgjort en åtgärd som för honom varit omöjlig att utföra, kan detta betraktas som ett obefogat avtalsbrott från bankens sida. I så fall har kunden rätt att hävda att bankavtalet alltjämt är giltigt, eftersom något avtalsbrott från hans sida inte föreligger.
Citera
2025-04-20, 19:07
Medlem
Om det finns misstankar om att en t.ex. restaurang håller på med penningtvätt.

Får/bör banken spärra alla kunders konton som köpt mat på den restaurangen?

Är vanligt folk skyldiga att hålla reda på om de som de gör transaktioner med håller på med penningtvätt eller inte gör det, för att slippa straffas genom denna lag?
Citera
2025-04-20, 19:26
Medlem
Egentligen kräver väl Penningtvättlagen att bankerna säger upp alla sina kunder, eftersom de inte får behålla kunder när de inte har tillräcklig (tolkas i de fall där de agerar som fullständig) kännedom med bevis om syftet med transaktionen. Och det är svårt för dem att ha tillräcklig kännedom om alla sina kunders transaktioner.
Och de behöver väl inte betala ut saldot som de brukar göra vid uppsägning, eftersom Penningtvättlagen anger att bankerna inte får utföra transkationer vid bristande kundkännedom. Och de kan väl behålla pengarna på de frysta kontona för alltid eftersom Penningtvättlagen inte nämner en tidsgräns för när brist på kundkännedom behöver sluta gälla eller beställda transaktioner behöver utföras?
Finansinspektionen har motiverat lagligheten med frysningar med att det bara är en fördröjning i utförandet av beställda transaktioner vid oklar kundkännedom, men Penningtvättlagen har ingen text om sådan fördröjning.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in