2025-04-15, 23:55
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Nixter
NVIDIA, AMD mfl tillverkar hos TSMC.

TSMC är världens största chipbyggare har nu efter Trump satsat 1650 miljarder på chipfabrik i USA.

https://pr.tsmc.com/english/news/3210

Man har inte spenderat en endaste dollar kompis. Hur går det med Epstein filerna?

Company plans to increase U.S. investment in advanced semiconductor manufacturing by $100 billion with three new fabs, two advanced packaging facilities and an R&D center added to U.S. plans
Citera
2025-04-16, 00:08
Medlem
Det är en lurig situation. Det förefaller som om omvärlden hotat med att dumpa Amerikanska obligationer och i förlängningen dollarn om inte Trump lägger ner - vilket för tillfället förefaller ha fått honom att backa på det mesta. Problemet med det är ju bara att Trump är ovis och galen nog för att löpa linan ut och ingen vill ju egentligen att dollarn hamnar i fritt fall.
Citera
2025-04-16, 00:13
Avslutad
Citat:

TSMC är världens största chipbyggare har nu efter Trump satsat 1650 miljarder på chipfabrik i USA.

NVIDIA rasar efter stängning
Citera
2025-04-16, 00:24
Medlem
Zeta9s avatar
Citat:

De har redan minst en fabrik i USA. Då är det lätt att bygga ut med flera. Skulle inte TSMC även bygga en fabrik i Europa?
Citera
2025-04-16, 00:32
Medlem
Zeta9s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bluemellonme

Vad har hänt? I och för sig är man inte förvånad att det är så volatilt med den aktien.

"Chipjätten Nvidia steg 1,2 procent. Enligt uppgifter från president Donald Trump, via plattformen Truth Social, har Nvidia åtagit sig att investera 500 miljarder dollar i USA på bygget av AI-superdatorer. Vidare uppgav Trump att alla nödvändiga tillstånd kommer att utfärdas snabbt och levereras till bolaget."
Citera
2025-04-16, 03:51
Medlem
Nixters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bluemellonme

Nvidia har gått upp med osannolika 280.000% sedan 2015.

I år har aktien gått ned 16%

Men visst en flytt kostar kortsiktigt.
Citera
2025-04-16, 04:23
Bannlyst
Citat:

Vem ska flytta?

Nvidia är en lika stor bubbla som Tesla.
Citera
2025-04-16, 07:37
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Zeta9
Vad har hänt? I och för sig är man inte förvånad att det är så volatilt med den aktien.

"Chipjätten Nvidia steg 1,2 procent. Enligt uppgifter från president Donald Trump, via plattformen Truth Social, har Nvidia åtagit sig att investera 500 miljarder dollar i USA på bygget av AI-superdatorer. Vidare uppgav Trump att alla nödvändiga tillstånd kommer att utfärdas snabbt och levereras till bolaget."

Detta var efter stängning.
Man har mer eller mindre förbjudit NVIDIA att sälja H20 chip till Kina.

Man rasade 6%, så ska bli spännande när börsen öppnar i eftermiddag.

Nvidia said on Tuesday that it will take a quarterly charge of about $5.5 billion tied to exporting H20 graphics processing units to China and other destinations. The stock slid about 4% in extended trading.

On April 9, the U.S. government told Nvidia it would require a license to export the chips to China and a handful of other countries, the company said in a filing.

Link to filing: https://www.sec.gov/ix?doc=/Archives/edgar/data/0001045810/000104581025000082/nvda-20250409.htm

Source: Nvidia says it will record $5.5 billion charge for H20 GPUs to China
Senast redigerad av Bluemellonme 2025-04-16 kl. 08:28.
Citera
2025-04-16, 07:39
Medlem
Vad krävs för att USA ska införa en nationell VAT? Den kan dom höja och sänka som dom vill och världen skulle inte reagera så hårt tror jag.
Citera
2025-04-16, 08:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Galejan
Nej, DET kan jag hålla med om. Trumps tullar gynnar inte exempelvis Sverige. Men Sverige har å andra sidan inte varit särskilt frikostigt gentemot Trump genom åren så… tillbakakaka? Dessutom gick Trump inte till val på att göra Sverige great again. Trump gynnar USA. Om det blir på bekostnad av andra så får det bli så.

Sedan tror jag inte att det specifikt är USA folk håller på. Det är nog att många aktivt INTE håller på Sverige och Europa, av olika skäl. För mig är det så. Jag ogillar intensivt det västerländska liberala Europa och jag anser att klassens duktiga flicka Sverige som alltid kommer med äpple till fröken är avskyvärd. Då blir det att jag håller på ledare med hårdare nypor när de dansar runt med Europa och Sverige. Jag höll exempelvis på Erdogan när han grindvaktare Sverige från NATO. Det var jätteroligt att se kvinnliga sosseministrar tvingas suga patriarkatets kul ståendes på knä. Samma nu med Trumps tullar. Det blir en period av panik och ilska och ynkande som är väldigt underhållande. Politik kan vara väldigt roligt.

Så för att med flummiga argument stärka nationen Sverige så är du icke-nationalistisk och icke-lojal? Många nationella kallar det landsförrädare, och osvensk. Stämmer de begreppen på dig?
Citera
2025-04-16, 08:33
Avslutad
Citat:

En flytt är inte kortsiktig. Jag har frågat om detta otaliga gånger men ingen av er kan svara på det.

Vilket trollspö och material ska ni använda för att bygga dessa fabriker...kortsiktigt?
Senast redigerad av Bluemellonme 2025-04-16 kl. 08:43.
Citera
2025-04-16, 09:48
Medlem
Citat:
NVIDIA, AMD mfl tillverkar hos TSMC. TSMC är världens största chipbyggare har nu efter Trump satsat 1650 miljarder på chipfabrik i USA. https://pr.tsmc.com/english/news/3210

Maskinerna som behövs för tillverkningen av datorchip i USA tillverkas utanför USA och omfattas också av tullarna.

År 2020 började TSMC bygga en fabrik i USA. I slutet av 2024 startade produktionen i den fabriken. Det tar alltså 3-4 år innan en fabrik börjar producera.

Incitamentet att försvara Taiwan, där TSMC har flera fabriker, minskar.

Den nuvarande Trump-tull-strategin verkar vara att isolera USA från omvärlden.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in