2025-04-15, 15:25
Medlem
Är 340kr något att gnälla över? Kan vara värt om man har bråttom till flyget, man skulle då iofs kunna ta en buss/taxi men med tanke på bilköer i fjollträsk så kan man lika gärna missa flyget.
Med Arlanda Express så har du mer eller mindre inget som stoppar din färd mot flygplatsen.

Annars så tar man bussen och ser till att vara på flygplatsen i god tid, jag åker alltid dit dagen innan om flyget går på morgonen för då vet jag att jag kommer med flyget. Förstår inte hur folk pallar vara där i sista minuten, stressen skulle ta död på mig.
Citera
2025-04-15, 16:08
Medlem
Jag håller med om att det är dyrt.

Problemet är antagligen att Stockholm är en för liten stad och Arlanda en för liten flygplats, för att det skulle kunna göras billigare.

Vad tror ni det skulle kosta att ta ett tåg från Reykjavik till Keflavik flygplats?

Det reser helt enkelt för lite passagerare för att det ska kunna göras till lägre kostnad. Tveksamt om dom har någon egentlig vinstmarginal på Arlanda Express.

Det är intressant att jämföra med storstäder som Amsterdam och Schiphol. Em snabb googling visar att en enkelresa där kostar €5.20.

I Hong Kong kostar motsvarande resa HK$110 eller 140:- men så finns det ju även mycket fler passagerare i Amsterdam och Hong Kong, och uttrymmer för skalekonomi.
Citera
2025-04-15, 16:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hakan76Hongkong
Jag håller med om att det är dyrt.

Problemet är antagligen att Stockholm är en för liten stad och Arlanda en för liten flygplats, för att det skulle kunna göras billigare.

Vad tror ni det skulle kosta att ta ett tåg från Reykjavik till Keflavik flygplats?

Det reser helt enkelt för lite passagerare för att det ska kunna göras till lägre kostnad. Tveksamt om dom har någon egentlig vinstmarginal på Arlanda Express.

Det är intressant att jämföra med storstäder som Amsterdam och Schiphol. Em snabb googling visar att en enkelresa där kostar €5.20.

I Hong Kong kostar motsvarande resa HK$110 eller 140:- men så finns det ju även mycket fler passagerare i Amsterdam och Hong Kong, och uttrymmer för skalekonomi.

Det har verkligen ingenting med saken att göra, det handlar om att politiker blev mutade till att ge ett monopol till ett utländskt företag, så nu kan de ta vilka orimliga priser de vill.
SJ kör samma sträcka för typ 80kr, men de tvingas betala ytterligare 150kr till det här monopolföretaget.

Riga är ännu mindre än Stockholm, och där kostar det 1€ att åka från flygplatsen in till stan.
Citera
2025-04-15, 16:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ogiltig.narvaro
Kan du inte göra någonting under den drygt 20 minuter längre resan på bussen (som du hittar på flixbus hemsida)? Är det som att sitta i fängelse?
Har aldrig suttit i fängelse så jag vet inte vad jag ska jämföra med. Visst kan jag göra annat men knappast sånt arbete som jag kan ta betalt för. Arlanda express går var 10:e eller var 15:e minut, bussen var 30:e. De som betalar mer har troligtvis något att göra som har större värde än skillnaden i biljettpris.
Citera
2025-04-15, 16:28
Medlem
Citat:
Det har verkligen ingenting med saken att göra, det handlar om att politiker blev mutade till att ge ett monopol till ett utländskt företag, så nu kan de ta vilka orimliga priser de vill.
SJ kör samma sträcka för typ 80kr, men de tvingas betala ytterligare 150kr till det här monopolföretaget.

Riga är ännu mindre än Stockholm, och där kostar det 1€ att åka från flygplatsen in till stan.
Du har dålig koll.

Jag kollade lite kvickt på Wikipedia och noterar att det tycks ägas av Australienska pensionsfonder och kinesiska staten. Gissningsvis så får Arlanda Express Inga subventioner, utan dom måste antagligen täcka sina egna kostnader.

Det här är är ett klassiskt exempel på ett "naturligt monopol". Arlanda är för litet. Du kan inte ha flera konkurerande tåglinjer dit. Förstår du?
Citera
2025-04-15, 16:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Blatteman
Det är extremt ocker.

80% folk som inte betalar ur egen ficka utan lever som parasiter på skattebetalarna =Företagen betalar och drar av kostnaden med skatteverket i respektive land.
De flesta av dessa erkänner rakt ut att de själva aldrig skulle betala det priset.

15% turister som blir blåsta av reklamskyltarna och försäljarna vid arlanda och inte förstår växelkursen och 5% höginkomsttagare.

Tågen brukar vara väldigt tomma för det mesta pga av deras ocker.

Näst dyrast i hela europa och de kan aldrig nånsin klara sig på en fri marknad utan har fått muta till sig monopol och hyrde in väktare som fick se till att inga obehöriga klev av från sj tågen då alla började göra det för det kostade runt 80spänn med sj tills man kom på att bygga stängd spärrlinje så att man kan tvinga alla resande från både sj och sl att betala deras sjuka monopolistiska extra stationsavgift på 150kr per person från konkurrerande bolag så att deras egna sjuka pris på 340kr inte ska kännas lika dyr.

I wien kostar liknande arlanda express tåg 275kr tur och retur=138kr per resa och det är dyrt jämfört mot vanligt snabbtåg som bara tar några minuter mer.

om du väljer komfortabelt snabbtåg in till city med restaurangvagn där du hinner ta en kopp kaffe om du vill sätter du in 5 euro sedel i automaten och får tillbaks 50cent= Alltså 50kr för resan. Ungefär samma restid max 20min.

Det är normala priser.

Skulle jag inte påstå. 3/4 av tågen är i regel duktigt belamrade mellan 09:00 och 17:00.
Citera
2025-04-15, 16:50
Medlem
Åker man i grupp är det en helt annan prissättning.
Åkte i höstas i en grupp av 8 och det blev billigare än pendeltåget.

Du kan exempelvis boka en biljett för tre vuxna och 50 st 17-åringar för totalt 580 kr, ungefär 11 kr per person.
Citera
2025-04-15, 17:32
Medlem
Sunimods avatar
Citat:
Det är inte vad som har framkommit I tråden. Vad som har framkommit I tråden är att cirka 90% av deras kunder bara åker skiten för att de kan lägga över kostnaden på skattebetalarna.

Sen så ska inte mutor och monopol ingå i en marknadsekonomi.

Arlanda Express är ingen skit. Åker den både privat och på tjänsteresor.

Här ska du få ett gott råd din stackare. Du mår bara dåligt av att hänga upp dig på sådant här som tråden handlar om.

"Gud, ge mig sinnesro att acceptera det jag inte kan förändra, mod att förändra det jag kan och förstånd att inse skillnaden"
Citera
2025-04-15, 17:39
Moderator
Neksnors avatar
Flix kör på 42 minuter för 79 kr och tåget kör på 18 minuter för 340 kr. Tåget går som tätast var 12 minut.
Det bör finnas en tidpunkt då man precis har missat tåget, men samtidigt precis hinner med bussen. Då blir restiderna, inklusive väntan, 43 minuter för bussen och 29 minuter för tåget, man sparar alltså 14 minuter för vilket man betalar 261 kr, motsvarande 1119 kr/timme, om man tar tåget. Å andra sidan bör man, då man sitter där man sitter, kunna ordna ca 41 minuter effektivt arbete, givetvis beroende på arbetsuppgifter, på bussen, men bara 17 på tåget.
Citera
2025-04-15, 18:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hakan76Hongkong
Du har dålig koll.

Jag kollade lite kvickt på Wikipedia och noterar att det tycks ägas av Australienska pensionsfonder och kinesiska staten. Gissningsvis så får Arlanda Express Inga subventioner, utan dom måste antagligen täcka sina egna kostnader.

Det här är är ett klassiskt exempel på ett "naturligt monopol". Arlanda är för litet. Du kan inte ha flera konkurerande tåglinjer dit. Förstår du?

Jag orkar inte, läs bara hela wikipediasidan så förstår du att det har subventionerats, och att de inte ens betalar någon skatt. Varje gång du sätter dig på det tåget så finansierar du Australiens pensionsfonder och Kinas kommunistparti.
Sen vet jag inte vad du menar med att Arlanda skulle vara litet, det är Sveriges största, och Nordens näst största flygplats.
Citera
2025-04-15, 18:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Neksnor
Flix kör på 42 minuter för 79 kr och tåget kör på 18 minuter för 340 kr. Tåget går som tätast var 12 minut.
Det bör finnas en tidpunkt då man precis har missat tåget, men samtidigt precis hinner med bussen. Då blir restiderna, inklusive väntan, 43 minuter för bussen och 29 minuter för tåget, man sparar alltså 14 minuter för vilket man betalar 261 kr, motsvarande 1119 kr/timme, om man tar tåget. Å andra sidan bör man, då man sitter där man sitter, kunna ordna ca 41 minuter effektivt arbete, givetvis beroende på arbetsuppgifter, på bussen, men bara 17 på tåget.

Jag tror inte ens det tar 42 minuter, det känns mycket kortare. Busschauffören brukar köra om alla på vägen, jag tror de räknar med att folk går av innan centralen, men det händer oftast inte. Jag ska ta tid nästa gång jag åker den.
Citera
2025-04-15, 18:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av larky
Åker man i grupp är det en helt annan prissättning.
Åkte i höstas i en grupp av 8 och det blev billigare än pendeltåget.

Du kan exempelvis boka en biljett för tre vuxna och 50 st 17-åringar för totalt 580 kr, ungefär 11 kr per person.

Fantastiskt, men har du inte flest barn i världen så är buss eller Uber fortfarande billigare.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in