2025-04-14, 18:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 111-111
Det är klart att det fanns bevis annars skulle det inte gått så långt att det blev anmält. Det skulle vara intressant att läsa något annat i hur det gått till mer än vad det står i Expressen.

Brist på bevis betyder inte att det inte finns bevis alls. Möjligt brist på bevis för fällande dom.

Näe men enligt husky30 finns INGA bevis
Citera
2025-04-14, 19:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av husky30
Min källa är Åklagaren Elin Henningson. Så jag vet så klart inte att det inte finns någon bevisning som styrker misstankarna.
Men i detta fallet tror jag på henne med tanke på att hela utredningen läggs ner.

Citat: ”På det utredningsmaterial som nu föreligger går det inte att bevisa att den eller de som varit misstänkta har gjort sig skyldiga till brott”
”Det går inte att bevisa att det funnits en konkret fara för brottets fullbordan eller att en sådan fara inte varit ringa.”
https://www.expressen.se/noje/utredning-mot-chrippa-laggs-ner-stanga-boken/

Hon nämner att saker inte går att bevisa vilket går att tolka som att det är bristande bevisning eller inga bevis som styrker misstankarna.

Jag anser du har har grovt fel när du tror att det inte har något med bevis att göra, enligt mig och många andra så har allt med bevis att göra inom seriösa utredningar och rättegångar.

Var någonstans säger hon att det inte finns bevis?
Hade du skrivit inte tillräckliga bevis, så hade jag inte sagt ett ord, men var får du att det inte finns bevis?
Citera
2025-04-14, 19:08
Avslutad
Någon som följer Skilleras på Youtube? Just nu kör han Chrippa-dramat men frågan är om det blir något ikväll efter att han kört sjukt mycket i helgen.
Vanligen kör han live må-on kl 19
Citera
2025-04-14, 19:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av StorTuffBiker
Det är ytterst lite som krävs för att polisen ska upprätta en polisanmälan. Som det står i 23 kapitlet 1 paragrafen rättegångsbalken är det enda som krävs att det finns anledning att anta att ett brott som hör under allmänt åtal har förövats. Det är ett väldigt långt steg från det till att säga att det är styrkt att han begått någonting, som ni som är mest aktiva i tråden basunerade ut här när allting blev känt.

Man behöver inte göra en stor sak av att polisen upprättar polisanmälningar. Det är deras jobb att upprätta polisanmälningar när det uppstår misstanke. Dessa misstankar behöver inte vara starka heller.

Det har du helt rätt i. Men i det här fallet så var det inte bara en polisanmälan utan flera personer blev delgiven misstanke om brott. Det görs inte utan några som helst bevis som tyder på att personen som misstänks kan ha begått brottet.
Självklart har det funnits bevis, även om de inte ansetts tillräckliga för åtal.
Citera
2025-04-14, 19:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 111-111

Jag litar inte en sekund på att en tidning refererar korrekt därav tanken att få veta exakt vad det står.

Du litar inte på att expressen delger korrekt information ifrån åklagaren? Som sagt, dags att komma tillbaka till verkligheten och ta av sig foliehatten.

Citat:
Ursprungligen postat av Realfake
Hade det inte funnits bevis så hade han inte blivit delgiven misstanke ens. Självklart finns det bevis, sen att dessa inte ansågs tillräckliga för åtal, är en helt annan sak.

Men du skrev att "I detta fall är det inte brottet i sig som inte kan bevisas, utan faran för dessa fullbordan.
Enligt lagen så kan faran anses som ringa eller ej konkret och då ska inte personen dömas till ansvar. Det har således ingenting med bevisföringen att göra."

Det är felaktigt eftersom åklagare har gjort bedömningen att det inte funnits tillräckliga bevis för att kunna döma någon för brottet, spelar ingen roll vilket rekvisit det handlar om. Brottet är stämpling och det kan man inte bevisa med det underlag man haft tillgång till.
Citera
2025-04-14, 19:47
Medlem
Citat:
Det har du helt rätt i. Men i det här fallet så var det inte bara en polisanmälan utan flera personer blev delgiven misstanke om brott. Det görs inte utan några som helst bevis som tyder på att personen som misstänks kan ha begått brottet.
Självklart har det funnits bevis, även om de inte ansetts tillräckliga för åtal.

Nu skall jag vara lika jobbig som dig.

Om det har funnits bevis, finns det då bevis nu? Eller hur tänker du nu när du skriver så där?
Citera
2025-04-14, 19:48
Medlem
Citat:
Var någonstans säger hon att det inte finns bevis?
Hade du skrivit inte tillräckliga bevis, så hade jag inte sagt ett ord, men var får du att det inte finns bevis?

Läs om hela första inlägget du svarade på. Det står bland annat "Det är i den verkliga världen utredningar startas och ibland läggs ner i brist på bevis eller att utredarna hittar bevis på att den misstänkte inte längre är misstänkt." även
"Det finns inga bevis så utredningen lades ner om stämplingen" Vilket jag ordagrant menar att det finns inga bevis på att stämplingen har begåtts så att utredningen lades ner.
Citera
2025-04-14, 20:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av shackihorsie
Du litar inte på att expressen delger korrekt information ifrån åklagaren? Som sagt, dags att komma tillbaka till verkligheten och ta av sig foliehatten.

Men du skrev att "I detta fall är det inte brottet i sig som inte kan bevisas, utan faran för dessa fullbordan.
Enligt lagen så kan faran anses som ringa eller ej konkret och då ska inte personen dömas till ansvar. Det har således ingenting med bevisföringen att göra."

Det är felaktigt eftersom åklagare har gjort bedömningen att det inte funnits tillräckliga bevis för att kunna döma någon för brottet, spelar ingen roll vilket rekvisit det handlar om. Brottet är stämpling och det kan man inte bevisa med det underlag man haft tillgång till.

Om du läser mina ursprungliga inlägg så motsäger jag mig inte nedläggningen av utredningen, utan att husky30 påstår att det inte finns bevis. Inte tillräckliga bevis, utan INGA bevis. Klart som fan att det finns bevis!
Citera
2025-04-14, 20:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av husky30
Nu skall jag vara lika jobbig som dig.

Om det har funnits bevis, finns det då bevis nu? Eller hur tänker du nu när du skriver så där?

Klart att det finns bevis, man blir inte delgiven misstanke utan några som helst bevis.
Sen att de inte är tillräckliga, är en helt annan sak.
Du skriver gång på gång "det finns inga bevis.
Citera
2025-04-14, 20:13
Medlem
Citat:

Givetvis förstår jag att det funnits något konkret. Men det har aldrig ens varit sannolika skäl. Att polisen öppnat en förundersökning på eget bevåg är ingenting man behöver slå på stora trumman över. Det är typ den enda yrkesgruppen som är skyldiga att anmäla brott när misstanke uppstår.
Citera
2025-04-14, 20:15
Medlem
Citat:
Näe men enligt husky30 finns INGA bevis

Det är lite märkligt att inget bevis finns. Jag antar att polispersonerna såg något som väckte deras uppmärksamhet.

Sen har jag svårt att förstå varför det är så viktigt att det inte lagts ner när det gäller Rask men när det gäller Chrippa är det toppen.
Citera
2025-04-14, 20:18
Medlem
Citat:

Ja precis så. Det var flera stycken som blev delgivna och jag börjar hoppas på att den utöver Jocke som var måltavla vill se fortsatt utredning samtidigt som jag förstår om han inte orkar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in