Citat:
Ursprungligen postat av
Vladulven
Vad som hände i Sumy enligt Tass:
Ryssland avfyrade två Iskander-missiler för att träffa ukrainsk militär i Sumy
Han betonade också att när det gäller attacker mot ukrainska mål bör man förlita sig enbart på information från det ryska försvarsministeriet.
Den 13 april avfyrade de ryska styrkorna två Iskander-M operativt-taktiska missiler för att träffa platsen för ett kommandomöte för Seversk operativa-taktiska grupp[/b], sade det ryska försvarsministeriet.
Enligt ministeriet genomfördes strejken trots elektronisk krigföring och utlandstillverkade luftvärnssystem som AFU använder. Som ett resultat av attacken eliminerades mer än 60 ukrainska militärer.
Detaljer
Iskander 9K720 är ett ryskt mobilt ballistiskt missilsystem med kort räckvidd. Den har en räckvidd på 500 kilometer (270 nmi; 310 mi). Den var avsedd att ersätta OTR-21 Tochka i den ryska militären till 2020. Iskander har flera olika konventionella stridsspetsar, inklusive en klustervapenstridsspets, en bränsle-luftexplosiv stridsspets med förstärkt sprängning, en högexplosiv fragmenteringsstridsspets, en jordpenetrator för bunkersprängning och en elektromagnetisk anordning för antiradar. Missilen kan också bära kärnstridsspetsar. I september 2017 sa KB Mashinostroyeniya (KBM) generaldesigner Valery M. Kashin att det fanns minst sju typer av missiler (och "kanske fler") för Iskander, inklusive en kryssningsmissil.
Jag lägger till.
Information om Iskander:
Precision: 5–7 m (optisk målsökare);
30–70 m (tröghetsnavigering)
Stridsspets: Spräng-, kluster-, termobarisk-, EMP-stridsspets
Man har alltså ett högvärdigt mål om minst 60 soldater i ett kommandomöte. Då är det troligen runt 100 personer samlade.
20 km från gränsen.
Vi kan utgå från att de är samlade inomhus.
UFA har elektronisk störning.
Hur ska vi slå ut denna grupp?
De (Iskander) har träffsäkerhet på som bäst 5-7 m, men med elektronisk störning, blir det tröghetsnavigering som gäller. Så 30-70 m felmarginal.
Vi skickar två(2) Iskander. Men inte bunkerförstörande.
Är det någon som tror på att ett mål om 60-100 militärer från ett kommandomöte,
föräras med endast 2, ja upprepar endast 2 vanliga Iskander, som inte kan slå sönder ett hus eller en bunker.
Dessutom kommer de ha ens ordning på 30-70 m. Ja, risken är att de inte är i närheten av dessa 60-100 militärer.
Så, nu väntar vi på bilder av dessa 60 döda militärer. Ryssland kommer att jaga dessa bilder för att bevisa sin ståndpunkt.
60? Är det inte samma antal som dog i det planet som störtade med Ukrainska krigsfångar?
Fanns inga bilder på alla dessa 60 lik som låg utspridda på fältet. Borde ha legat där.
Hade jag varit befälhavare och haft 60-100 militärer från en kommandomöte, hade jag skicka 10 +10 bunker först, sedan 10+10 highexpl följt av 10 kluster.
Jag skulle vilja säga att Ryssland vilja att försvara sig, är deras fall.