2025-04-14, 14:52
Medlem
DraconianTimess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ogiltig.narvaro
Ja jag tror verkligen inte att det är bra för Sveriges anseende.
Tänk att vara en turist som åker från till exempel Wien, du betalar 50 spänn för att åka till din egna flygplats, flyger till Arlanda för att se Stockholm, och dina första och sista upplevelser av landet är att du blir pressad på 340kr bara för att ta dig till och från flygplatsen.

Jag hade aldrig återvänt eller rekommenderat någon av mina vänner att åka dit.

Jag kan inget annat än att hålla fullständigt med dig. Nu finns dock alternativ i form av pendeltåg och Flygbussarna. De sistnämnda är min favorit. Brukar även ta Flygbussen på tjänsteresa om det nu inte är så att jag har otroligt bråttom.
Det jag däremot tycker är rent horeri är att SL skall tvingas ta extra betalt för att det är Arlanda man kliver av på.
Wien var kanske mindre bra exempel eftersom du har CAT Express som också är överprisad jämfört med de vanliga ÖBB tågen som går där. BTW Wien är en jävligt trevlig stad. Har varit där massor av gånger och rekommenderar starkt att sticka dit.
Citera
2025-04-14, 14:57
Medlem
Vilken lyxlirare du är. Annars kan du ta SL-bussen till Märsta och sedan pendeln. Går rätt snabbt.

Men när man har bråttom kan det vara värt 250 kronor att spara en halvtimme. Plus att Arlanda Express går oftare, och det går att jobba på tåget.

SJs tåg går lika snabbt och kostar bara 230-250 kr, men det är ofta försenat eller inställt.
Citera
2025-04-14, 17:08
Medlem
Sunimods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snorrelino
Nej, det är inger fel på deras service. Den fungerar utmärkt.

Däremot blir det ju lite intressant om man tittar i ett större perspektiv. Att Svensson knappast var målgruppen framgår ju ganska tydligt. Men frågan är hur man resonerade politiskt innan bygget ? Att det var skit samma att långt ifrån alla skulle ha råd att åka bara banan blev av ?

Det är väl lite samma problem som Öresundsbron ? Det kostar väl runt 500 spänn enkel för en sketen liten personbil ?

Hade Öresundsbron och Arlandabanan byggts i offentlig regi kunde man självklart finansierat den med avgifter till dess att det var betalt. Men då kunde man samtidigt sedan sänkt avgifterna rejält efter det..

Problemet med OPS-projekt blir ju att man får betala in absurdum till tidens slut.

Men totalt är det en spott i havet.
Reser man privat är det ofta semester och då kostar övriga delar betydligt mer.
Jag vet att jämföra per kilometer mot att åka tåg från Göteborg till Stockholm så är varje kilometer med Arlanda Express mycket dyrare, men nu föredrar jag enkelheten och väljer Arlanda Express vid sådan tillfällen jag behöver smidigt alternativ.

Men inget att gnälla över, antingen åker man med dem eller något annat alternativ.

Men liknande exempel där man kan tycka saker är dyrt, Bilade för några månader sedan ner till Tyskland och åkte resan Helsingborg-Helsingör samt Rödby-Puttgarden. Drygt 3000 kr för tur och retur med vanlig personbil för färjan.
Nu betalade firman men det finns en del som åker ner för att köpa öl mm. De måste dricka rejält för att få ihop någon lönsamhet i sådant.
Senast redigerad av Sunimod 2025-04-14 kl. 17:13.
Citera
2025-04-14, 17:49
Medlem
Grinfarbrors avatar
Citat:
vad jag minns så behöver man väl gå upp från perrongen och kommer ut bakom Max?
Om man åker tunnelbana eller pendeltåg, ja.

Vad har dessa kollektiva transportmedel med din tråd om Arlanda Express att göra?
Citera
2025-04-14, 18:34
Medlem
Citat:
Fan vad fattiga ni är, varför tar ni inte taxi direkt till dörren?
Skralt med soc eller?
Oklart varför du citerade mig.
Herrn behöver väl nya glasögon men har inte råd. Stackarn.
Citera
2025-04-14, 18:36
Medlem
Citat:
Jag vet att alla här på flashback flyger business class för 40k regelbundet, men det förändrar inte det faktum att 340kr för en tågresa från landets största flygplats är objektivt svindyrt.
Det stämmer, men mitt inlägg svarade väl på frågan i rubriken. Ofta är tågresan en liten kostnad jämfört med biljetten och billigare än taxi. Då kan de komma undan med höga priser.
Citera
2025-04-14, 21:05
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Grinfarbror
Om man åker tunnelbana eller pendeltåg, ja.

Vad har dessa kollektiva transportmedel med din tråd om Arlanda Express att göra?

Okej, så tåget stannar precis vid gatan. Fantastiskt. Men det gör bussen för 79kr också.
Citera
2025-04-14, 22:05
Medlem
Citat:
Okej, så tåget stannar precis vid gatan. Fantastiskt. Men det gör bussen för 79kr också.

Lite lustigt tycker jag att du är så upprörd över denna fråga. Jag undrar hur många andra saker du bör på. Du måste ju vara en skitjobbig person överlag, men samtidigt jättekul person genom att höra dina världsproblem.
Citera
2025-04-14, 22:16
Medlem
El-gigantes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DraconianTimes
Sysslar de med tillräckligt mycket juderi, så kan man börja ställa sig frågan om man ens skall åka till sådana ställen frivilligt om det inte är tjänsteresa.
Venedig har börjat ta betalt av fotgängare genom att installera speedgates. Jag vägrar besöka detta turist-rövhål och må staden sjunka ner i Medelhavet. Jag kommer inte att bry mig.
Stockholm kan det bli samma sak med om de går tillräckligt långt den vägen.
antagligen vill venetianerna bara bli väck med turistfittorna. fatta om din familj bott där i 500 år och bara för att ni byggt en fantastisk stad så ska ni bli belönade med gator som är så sprängfulla med feta amerikanare och autistiska kineser att du knappt kan klämma dig ut genom ytterporten.
Citera
2025-04-14, 22:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ddagen
Man kan ju inte bygga ett samhälle med utgångspunkt att det skall anpassas efter fattiglappar och deras tillkortakommanden. Om man tycker det är för dyrt får man väl ta bussen, svårare än så är det ju inte. Om man stör sig så mkt. över kostnaden att bekvämt ta sig till Arlanda undrar jag hur någon öht. har råd att flyga.

Denna tråd är ett bra exempel på hur medveten förd skitpolitik skapar värdelösa individer. Det kommer säkert inom kort inlägg som kräver rabatterade priser för negrer osv.

För egen del kan jag åka fram och tillbaka a 680 spänn varje dag. Inga problem.

Men det är väl inte där det ligger. Arlanda Express bidrar svårt till trängseln på spåren mellan Stockholm och Arlanda. Och att i det läget med aggressiv prissättning exkludera en rätt stor del av resenärerna är inte okej. Bäst hade varit att de byggt helt egna spår ända in till Stockholm C så hade de kunnat ta 15 000 spänn för en enkel om de så hade velat.

När man började bygga banan för typ 30 år sedan sades det ingenstans att den bara skulle vara för de bättre bemedlade. Och nu när det är svintrångt på spåren är det nog dags att tänka om.

Dessutom byggde man man både spår och 1 och 2 på Centralen samt Arlanda Södra och Norra med en plattformshöjd som gör att inga andra tågtyper än Arlanda Express kan använda dem. Naturligtvis fullt avsiktligt.
Citera
2025-04-14, 22:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tangerinescience
Det går ju mycket snabbare

Nej det gör det inte. SJs tåg kör på ungefär samma tid Stockholm - Arlanda.
Citera
2025-04-14, 22:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Karman
Ocker är det ju inte. Du ser ju priset och har alternativ. Och såå högt är inte priset heller, du får ju trots allt ett mervärde med en mer komfortabel och snabbare resa.

Snabbare än vad ? SJ tar ungefär samma tid som Arlanda Express.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in