2025-04-14, 10:53
Medlem
DraconianTimess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ogiltig.narvaro
Som rubriken lyder. Jag var på Arlanda nyligen och där stog någon säljare som försökte få folk att åka tåget in till stan på bara 18 minuter.
- Fantastiskt sa jag, vad kostar det?
- "340kr" svarade han.

Jag skrattade honom rakt i ansiktet och gick vidare till bussen (79kr).

Vem fan betalar 340 kr (mer än vad min flygbiljett kostade) för att ta sig in till stan?

De måste väl ha några kunder, eller hur går de runt?

Är inte ocker olagligt i Sverige?

Jag har gjort det några gånger i samband med tjänsteresa då det var extremt bråttom och det var inte jag som pröjsade.
Privat skulle jag dock aldrig sätta mig på det där Arlanda tåget.
Citera
2025-04-14, 11:05
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av DraconianTimes
Jag har gjort det några gånger i samband med tjänsteresa då det var extremt bråttom och det var inte jag som pröjsade.
Privat skulle jag dock aldrig sätta mig på det där Arlanda tåget.

Ja det verkar som att de flesta som tar tåget gör så. Men då lägger man som sagt indirekt över kostnaden på skattebetalarna. Och pengarna går till ett företag som skattefifflar så till den milda grad att de inte betalar någon skatt överhuvudtaget. Det är sjukt att det tillåts pågå.
Citera
2025-04-14, 11:21
Medlem
safadinhos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sound69
Bra tips. Har faktiskt aldrig valt detta alternativ trots att jag är infödd stockholmare

Hur långt ifrån flygplatsen ligger pendeltågsstationen Arlanda C? Är det gångavstånd till Terminal 5 t.ex. eller måste man även åka buss?
Eller så åker man pendeln till Märsta och tar buss 579 eller 583 Till Arlanda T4. Kostar inget extra.
Citera
2025-04-14, 11:22
Medlem
DraconianTimess avatar
Citat:
Ja det verkar som att de flesta som tar tåget gör så. Men då lägger man som sagt indirekt över kostnaden på skattebetalarna. Och pengarna går till ett företag som skattefifflar så till den milda grad att de inte betalar någon skatt överhuvudtaget. Det är sjukt att det tillåts pågå.

Det mest irriterande är att Arlanda ligger långt utav helvete och att många problem hade lösts om Bromma istället byggts ut.
Citera
2025-04-14, 11:28
Avstängd
Citat:
Det mest irriterande är att Arlanda ligger långt utav helvete och att många problem hade lösts om Bromma istället byggts ut.

Ja men då hade säkert något företag erbjudit ett tåg dit för 240kr, och folk hade köpt det.
Citera
2025-04-14, 12:17
Medlem
DraconianTimess avatar
Citat:
Ja men då hade säkert något företag erbjudit ett tåg dit för 240kr, och folk hade köpt det.

Räcker gott och väl med pendeltåget som redan finns dit.
Citera
2025-04-14, 12:29
Avstängd
Citat:
Räcker gott och väl med pendeltåget som redan finns dit.

De hade nog byggt spärrar som på Arlanda och krävt en hundring för att få passera.
Citera
2025-04-14, 12:49
Medlem
Jag åker och betalar själv. Smidigt när man besöker Sverige och ska vidare med bokat tåg från centralen, tar bort osäkerheten i restid med taxi och buss. Dessutom fritt från barn samt Berra och Berit på väg hem från supa-semestern i Turkiet.
Citera
2025-04-14, 13:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
Det finns fler alternativ ifall du verkligen vill testa alla.

Man kan ta pendeln till märsta och därifrån vanlig SL-buss till Arlanda. Då kommer man till Arlanda för 42 spänn :-)

Den har jag gjort flertalet gånger när jag åker själv, men när barnen är med blir det buss från T-centralen.
Citera
2025-04-14, 13:47
Medlem
DraconianTimess avatar
Citat:
De hade nog byggt spärrar som på Arlanda och krävt en hundring för att få passera.

Sysslar de med tillräckligt mycket juderi, så kan man börja ställa sig frågan om man ens skall åka till sådana ställen frivilligt om det inte är tjänsteresa.
Venedig har börjat ta betalt av fotgängare genom att installera speedgates. Jag vägrar besöka detta turist-rövhål och må staden sjunka ner i Medelhavet. Jag kommer inte att bry mig.
Stockholm kan det bli samma sak med om de går tillräckligt långt den vägen.
Citera
2025-04-14, 14:00
Avstängd
Citat:
Sysslar de med tillräckligt mycket juderi, så kan man börja ställa sig frågan om man ens skall åka till sådana ställen frivilligt om det inte är tjänsteresa.
Venedig har börjat ta betalt av fotgängare genom att installera speedgates. Jag vägrar besöka detta turist-rövhål och må staden sjunka ner i Medelhavet. Jag kommer inte att bry mig.
Stockholm kan det bli samma sak med om de går tillräckligt långt den vägen.

Ja jag tror verkligen inte att det är bra för Sveriges anseende.
Tänk att vara en turist som åker från till exempel Wien, du betalar 50 spänn för att åka till din egna flygplats, flyger till Arlanda för att se Stockholm, och dina första och sista upplevelser av landet är att du blir pressad på 340kr bara för att ta dig till och från flygplatsen.

Jag hade aldrig återvänt eller rekommenderat någon av mina vänner att åka dit.
Citera
2025-04-14, 14:37
Avslutad
Det går ju mycket snabbare
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här