2025-04-14, 14:02
Medlem
Area55s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moretex
Du följer inte båda sidors rapportering så du vet tydligen inte att Kievregimens soldater gör allt för att bomba i Ryska städer för att döda civila eftersom militära mål blir svårare och svårare att nå på grund av bra rysk luftförsvar.

Jag läser TASS, RT och Sputnik.
Ingenstans rapporterar de om några återkommande attacker mot civila.

Var läser du om detta?
Citera
2025-04-14, 14:03
Medlem
Snapcounts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Diagoras
Ryssland verkar inte ha några intentioner med eldupphör. Det nya styret i Tyskland tycks ha en annan syn än den tidigare regeringen på vad som behöver göras.

https://www.di.se/nyheter/tyska-svaret-pa-rysslands-angrepp-vill-skicka-saab-robot/

Ukraina har efterfrågat Taurus under lång tid. Kommer Putins uppvisade ovilja till förhandlingar att slå tillbaka? Ryssland säljer redan olja till ett underpris och det sjunkande priset på olja är väldigt dyrt för Ryssland.

Joo.., står ju så här : Friedrich Merz säger till den tyska public service-kanalen ARD han är villig att skicka roboten Taurus till Ukraina, förutsatt att Tysklands allierade går med på saken. Det rapporterar brittiska affärstidningen Financial Times.

Så vad är det med det fetade, är det några amerikanska komponenter i Taurus ?
Citera
2025-04-14, 14:04
Medlem
Area55s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Auric
Nej, verkligen inte. Däremot visar detta på att ryssarna har bra underrättelser. Den där ceremonin var ju knappast offentligt annonserad, så ukrainarna måste bli bättre på att vara vaksamma på förrädare.

Ja, kan absolut hålla med.
Jag förstår inte vikten av att hålla dessa manifestationer, under krig.
Kan vänta till efter kriget.

Har sökt efter vad, vem, hur detta var organiserat. Jag hittar inget.
Har du någon bra källa?
Senast redigerad av Area55 2025-04-14 kl. 14:20.
Citera
2025-04-14, 14:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Area55
Jag läser TASS, RT och Sputnik.
Ingenstans rapporterar de om några återkommande attacker mot civila.

Var läser du om detta?

ex:
https://en.wikipedia.org/wiki/2024_Donetsk_attack#:~:text=The%20shelling%20of%20 Russian%2Dcontrolled,strike%3B%20Ukraine%20denies% 20the%20attack.
Citera
2025-04-14, 14:06
Medlem
Citat:
Vad har Israel med detta att göra?
Eller USA?

Den som skjuter lär få ta det ansvar som följer.
Inte så konstigt.

Israel har naturligtvis ingenting med detta att göra men Sumy blev inte bra och nu måste det skademinimeras/spammas för fullt. Alla trollen är inkallade och postar trams för fulla muggar.

Vi ska ha klart för oss att en iskander har en precision på några meter så det ryzzdjävlarna träffade var exakt det de siktade på. Att det skulle vara ett misstag är naturligtvis strunt och likaså att det skulle vara ett legitimt militärt mål.

Min bedömning är att de kommer att komma ett rejält tillskott med vapen till Ukraina nu och Tyskland verkar äntligen vara redo att skicka Taurus. Då blir det inte roligt att vara ryzz.

Jag vill uppmana alla att posta nyheter om Sumy och därmed motverka trollens försök att sabotera diskussionen.
Citera
2025-04-14, 14:06
Medlem
USA:s president Donald Trump sa natten till måndagen att palmsöndagens ryska robotattack mot Sumy var ”en hemsk sak” men han ville inte precisera vad han menade med ”ett misstag”.
https://www.youtube.com/watch?v=yl2wJFNyItk
Citera
2025-04-14, 14:07
Medlem
Area55s avatar
Citat:
Er propaganda faller ihop, det var ett militärt mål och åtminstone en överste, Yuri Yula, är bekräfat död. Sen har vi ju alla soldater som skulle få medaljer ...

Proportionellt?
2 Iskander för att ta Yuri?
Övriga döda och skadade 100 tals.

Hur tror du det försvaret låter i Haag?
Citera
2025-04-14, 14:09
Medlem
Area55s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av plastdunkk
ex:
https://en.wikipedia.org/wiki/2024_Donetsk_attack#:~:text=The%20shelling%20of%20 Russian%2Dcontrolled,strike%3B%20Ukraine%20denies% 20the%20attack.

Då fanns det väl någon överste där som behövde gå till sin fader i himlen.
Eller?
Citera
2025-04-14, 14:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Menea
Intressant....
"Den 13 april rapporterade det ryska försvarsministeriet officiellt att ett F-16-flygplan från det ukrainska flygvapnet sköts ner av luftförsvarssystem."

"Kiev bekräftade i sin tur förlusten av stridsfordonet och inledde en utredning som påstås ha berott på möjlig "friendly fire". "
https://www.gazeta.ru/army/2025/04/14/20878070.shtml

"Friendly fire": ett F-16 jaktplan med piloten Ivanov kan ha skjutits ner av ukrainskt luftförsvar!

"Den ukrainska armén rapporterade att en ung pilot i stridsflygplanet F-16 Pavel Ivanov hade dött. Militärbefälhavaren Yuri Kotenok antydde att ukrainska luftvärnssystem kan vara inblandade i detta. Militärpiloten Oleksiy Voyevoda sade att ukrainarna avfyrade tre missiler: Ivanov undvek två och den tredje träffade. "Military Review" skriver att F-16 inte har ett "vän eller fiende"-system som hjälper till att skydda mot deras vapen."
https://www.gazeta.ru/army/2025/04/12/20871206.shtml
Då ljuger TASS när dom samma dag skriver såhär:

Russia says its air defenses shot down Ukrainian F-16

MOSCOW, April 13. /TASS/. Air defenses shot down a Ukrainian-operated F-16 fighter jet and more than 200 drones over the past day, the Russian Defense Ministry said.

"Air defenses shot down a Ukrainian F-16 aircraft, eight JDAM guided aerial bombs, seven US-made HIMARS missiles and 207 fixed-wing unmanned aerial vehicles," it said in a statement.

https://tass.com/defense/1942915

För du vet väl vad ITS air defense betyder?
Senast redigerad av Medvetenommycketxx 2025-04-14 kl. 14:14.
Citera
2025-04-14, 14:23
Medlem
Citat:
Ja, kan absolut hålla med.
Jag förstår inte vikten av att hålla dessa manifestationer, under krig.
Kan vänta till efter kriget.

Har sökt efter vad, vem, hur detta vara organiserat. Hittar inget.
Har du någon bra källa?

Moralhöjande.

Jag förstår till fullo att man gör sådana saker under pågående strider. Det är då de får psykologisk effekt, efter kriget blir det "bara" uppskattning av individen. Vill man påverka stridsmoralen så ska medaljerna delas ut när det är "färskt". Men var och hur man gör det är en annan sak. Det ukrainska upplägget i Sumy var inte särskilt smart.
Citera
2025-04-14, 14:24
Medlem
Kvastfeningens avatar
Citat:
Militärt vad som helst är militära mål för motståndarsidan. Här slog man mot soldater och officerare och det är beklagligt att dom uppträder mitt i städer. Visst kan väl ryssarna hålla igen och det är ju det som är tanken från ukrainarna (mänskliga sköldar skyddar tror dom) och det är ju därför civila ukrainare nu reagerar. Du följer inte båda sidors rapportering så du vet tydligen inte att Kievregimens soldater gör allt för att bomba i Ryska städer för att döda civila eftersom militära mål blir svårare och svårare att nå på grund av bra rysk luftförsvar. Jag skulle beklaga ett anfall mot Moskva under en stor dag då många civila är ute men hyserisk som er blir jag inte.

Du måste ha ett rejält tilltaget rövhål som kan kasta upp inlägg efter inlägg därifrån.
"Kievregimens soldater gör allt för att bomba i Ryska städer för att döda civila"
Detta måste det finnas länkar som bekräftar eller hur? Du följer ju båda sidors nyhetsrapportering så fram med filmer, nyhetsartiklar osv osv. kom igen nu.....

Kul också att notera hur du systematiskt använder lögnen "kievregimen". klassiskt försök på att upprepar man något tillräckligt ofta så börjar folk tro det är sant.

"Bra luftförsvar"

Vem är hysterisk? Nyheter som denna är vardagsmat tyvärr. Ryssarna har hållit på såhär i 3 år.
Citera
2025-04-14, 14:29
Medlem
Area55s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Auric
Moralhöjande.

Jag förstår till fullo att man gör sådana saker under pågående strider. Det är då de får psykologisk effekt, efter kriget blir det "bara" uppskattning av individen. Vill man påverka stridsmoralen så ska medaljerna delas ut när det är "färskt". Men var och hur man gör det är en annan sak. Det ukrainska upplägget i Sumy var inte särskilt smart.

Ok, köper det.

Har du läst någonstans om vem som var ansvarig för detta och hur detta var tänkt?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in