Vet inte vad du själv har för referensram till ”smutsigt” och vet inte heller om du jämfört bilderna som finns i FUP från huset med det du själv upplevde för ett antal år sedan när du var där.
Men i min värld så är huset på bilderna otroligt sunkigt, slitet och äckligt rakt igenom.
Frågan är om pappan någonsin kommer kunna flytta tillbaka efter det som hänt med tanke på att det lär bli rejält svårt att sanera efter det som skett.
(Jag ser egentligen inget annat än att huset är fallfärdigt och helt enkelt ett rivnings-objekt).
Något lite bättre ordning verkar råda på övervåningen än på bottenvåningen men för mig långt ifrån ett ”sunt leverne”.
Ps. Min fru tycker att jag är väldigt slarvig och jag kan hålla med henne i detta för jag lägger själv ofta saker på hög på mitt kontorsrum i huset men det är något helt annat än i huset familjen bodde.
Jo jag menar att DÅ var det inte skitigt inne, även om det var mycket saker. Det var inte synligt dammigt, golven, bänkar, bord var rena osv, även om allt var slitet och gammalt. Bilderna från FUP visar ett helt annat läge idag. Håller definitivt med om att huset behöver MYCKET arbete.
Tror hela familjen var lite annorlunda.
Som jag tidigare skrivit så är ju hela huset i princip en misär både vad gäller den stora oredan överallt och inte minst ur hygienisk aspekt.
(Man kan nästan se både råttor och möss springa omkring bland all bråte).
Sorgligt att det finns människor som faktiskt bor i såna förhållanden 😔.
Kan hålla med dig om att det inte ser något vidare ut men när jag jämför med hur en släkting levde utanför Orlunda så ser detta huset nästan nystädat ut :/
Tyvärr lever nog betydligt fler än vi tror i misär..
Senast redigerad av Noiseprojekt 2025-04-13 kl. 14:56.
Man undrar om utgången blivit annorlunda om Görel hamnat hos rätt psykolog? Fått den hjälp hon verkligen behövde. Tänker att denna familj levde lite som Pettson och Findus. I sin egen lilla värld de skapat. Men ändå ett litet hus of horror. Alla familjer har en liten Lars Norén pjäs, mer eller mindre.
Det har varit många spekulationer och uppgifter om huruvida GM sökt respektive fått hjälp.
Citat:
Ursprungligen postat av HenriettaZ
Tyvärr låst artikel i Aftonbladet men ser i rubriken att mamman sökt hjälp i många år för sin dotters dåliga mående. Tragiskt med detta slut. Psykiatrin i Sverige behöver verkligen ses över.
Var framgår det? Citera gärna från artiklar du hänvisar till.
I RPU:n framkommer att första gången GM träffade en läkare för sin psykiska ohälsa var efter mordet. Det kan ju vara så att föräldrarna har sagt annat utan att det behöver stämma?
Det har varit många spekulationer och uppgifter om huruvida GM sökt respektive fått hjälp.
I RPU:n framkommer att första gången GM träffade en läkare för sin psykiska ohälsa var efter mordet. Det kan ju vara så att föräldrarna har sagt annat utan att det behöver stämma?
Som sagt en låst artikel. Men någon här har skrivit att de en gång tog hjälp av en suspekt psykolog i Vadstena som jobbade privat. Hon frågade på slutet av samtalet om Görel mådde bra och hon svarade ja. Sen gick Görel aldrig mer dit. Gick väl tidigare även hos en kurator på vårdcentralen. Men där hände väl inte heller särskilt mycket, tror inte de är särskilt kunniga på att ställa diagnoser.
Som sagt en låst artikel. Men någon här har skrivit att de en gång tog hjälp av en suspekt psykolog i Vadstena som jobbade privat. Hon frågade på slutet av samtalet om Görel mådde bra och hon svarade ja. Sen gick Görel aldrig mer dit. Gick väl tidigare även hos en kurator på vårdcentralen. Men där hände väl inte heller särskilt mycket, tror inte de är särskilt kunniga på att ställa diagnoser.
Rättspsykiatrin får tillgång till alla journaler så det är en mer trovärdig källa än ryktesspridning. Har lite svårt att förstå hur man kan påstå innehåll i låsta artiklar om man inte har läst dem själv. Det kan bli vilseledande ifall man bara utgår från rubriken. Vad nu den var när artikeln inte ens länkades.
Rättspsykiatrin får tillgång till alla journaler så det är en mer trovärdig källa än ryktesspridning. Har lite svårt att förstå hur man kan påstå innehåll i låsta artiklar om man inte har läst dem själv. Det kan bli vilseledande ifall man bara utgår från rubriken. Vad nu den var när artikeln inte ens länkades.
Det stod några punkter innan den låsta artikeln bla att mamman sökt hjälp i många år för dotterns dåliga mående. Artikeln var i Aftonbladet.
Tackar den RPU var intressant att läsa om Görel Carinsdotter.
30/10-2024 .. är det ett skott år ?
Ja 29 var en torsdag.
Görel försöker ta sig några apelsiner hör Karins röst och Karin (mamman) blir mördad för Görel är sjuk.
Den psykiska ohälsa är för att Görel har autism och ser/förstår (?) att något är fel antar jag.
Jag gissar att grunden handlar om Görels .. sinnelag/empati för omvärlden.
Hon kan språket, artigheten .. meningen bakom orden saknas. en fortsatt gissning.
Det stod några punkter innan den låsta artikeln bla att mamman sökt hjälp i många år för dotterns dåliga mående. Artikeln var i Aftonbladet.
Jag förstår men då inte källan framgick kan det ha varit t ex pappans uppgifter. Har läst refererat från huvudförhandlingen i tråden och en del uppgifter verkar enbart finnas från pappan/syskon. Jag vet att det är känsligt att källgranska nära anhöriga.
GM har I egna vittnesmålet berättat att hon sökt hjälp för flera år sedan hos en psykolog som då var uppsagd från landstinget och jobbade ”privat” hemma. Det finns nog inga journalanteckningar från dessa möten.
Mamman ska ha kontaktat vc åt sig själv för att få hjälp och verktyg att hjälpa GM. Men det framgår bara av ett sms till en väninna om jag minns rätt.