Citat:
Ursprungligen postat av
Auric
Nej, militära ceremonier är inte militära mål. De kan vara det, men det måste bedömas från fall till fall. I detta fall verkar det inte som något som skulle utgöra legitimt mål. Sedan kan jag hålla med om att det var dumt av Ukraina att ha ceremonin där och då, det vet ju hur ryssarna är och borde ha insett risken.
Det är riktigt som du säger. Det måste bedömas från fall till fall.
Att attackera röda torget vid paraden, kan vara korrekt. Beror på hur många militärer alt civila som dödas.
Men jag skulle starkt avråda från en sådan aktion, p g a den omvända effekten.
Vad som alltid måste tas med i beaktandet är risken för colletral damage.
Man kan säga att att rattfylleristen kan inte skylla på att han var full, när han med bilen körde ihjäl någon. Det ansvaret ligger alltid på föraren.
I detta fallet ligger ansvaret för aktionen på Ryssland. Sedan vid rättegången så får alla parter rätten att lägga fram sin version.
8 fakta om krigets lagar. 8 punkter som man kan använda för bedömning.
Civila ska skyddas. Parterna i en konflikt måste alltid skilja mellan den civila befolkningen och de stridande. Anfall får endast riktas mot militära mål.
Sårade och sjuka ska skyddas och få hjälp – oavsett om det är vän eller fiende. Sjukvårdspersonal, transporter, sjukhus och utrustning ska skyddas.
Skyddsemblem som det röda korset eller röda halvmånen måste respekteras. Personer och byggnader som bär dessa emblem ska skyddas.
Familjer har rätt att hålla kontakt och att återförenas.
Hjälparbetare ska skyddas och få komma fram till människor som behöver humanitär hjälp.
Det är förbjudet att döda eller såra en motståndare som tydligt uttrycker avsikt att ge upp eller som på annat sätt är försatt ur stridbart skick, som tillfångatagna, sårade eller sjuka. Personer som inte längre deltar i striderna ska skyddas och behandlas humant. De har rätt att upprätthålla kontakt med anhöriga och att ta emot stöd.
Mord, tortyr, stympning, tagande av gisslan, samt grym och förnedrande behandling är förbjudet.
Det är förbjudet att använda vapen som orsakar onödigt lidande.
De fetade är vad jag anser kan tillämpas i detta fallet.