2025-04-14, 10:14
Medlem
Vilken jävla sopa Trump är. 50% misstag 50% Bidens fel..
https://kyivindependent.com/russias-attack-on-sumy-terrible-military-aid-should-never-have-been-allowed-trump-says/

Citat:
Ursprungligen postat av Auric
Undrar om särskilda sändebudet Kellogg kommer att vara Trumps särskilda sändebud länge till?

Kellogg på X: "Det som behövs är att Ryssland behandlas på ett sätt som terrorister förtjänar”.

Trump ombord på Air Force One: "De gjorde ett misstag. Tror jag det var. Fråga dem [ryssarna]."

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/5E4Kd1/trump-ryska-attacken-ett-misstag
Citera
2025-04-14, 10:18
Medlem
Taggads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Area55
Är det dessa soldater du tänker på?
https://youtu.be/Iljz5UTn68E?si=gmKcXlp1F0WGPLgS
Fasanfullt, svårt att hålla bort tårarna som genast torkar in av ilska över det Ryssland gjort sig kända för - gränslös brutalitet.

Ser framför sig ruelsen över det stora antalet offer hos dom som så "framgångsrikt på ryskt vis" träffade rätt.
Finge man önska skulle anhöriga till offren hämnas dom som oblygt anklagar Ukraina för att vara orsaken till deras rudimentära blodtörst.
Senast redigerad av Taggad 2025-04-14 kl. 10:47.
Citera
2025-04-14, 10:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Leland1979
Du tycker det är rimligt att bomba barn med klusterbomber?
ja, om barnen är i närheten av ett militärstrategiskt mål.
vad barn gör 20 kilometer från en brinnande front är för mig en gåta.
varför man samlar militärer på en plats i en stad nära fronten förstår jag inte heller.
Citera
2025-04-14, 10:20
Medlem
Citat:
En fd militär, general uttalar sig om attacken i Sumy. Ja ni vet all vem.

https://en.interfax.com.ua/news/general/1063646.html

https://x.com/generalkellogg/status/1911397989274239450?s=46
Det fetade.
Trump lär få jobba hårt.

Vad säger ni alla ryssapologeter?

Har Kellogg rätt? Ja/Nej

Om inte(Nej):
1. Varför inte?
2. Vad är din expertis som vet bättre?

Ja, jag skrev det tidigare. Men jag noterade även att Trump själv verkar tro mer på att det var ett misstag från rysk sida. Så frågan är om Kellogg får behålla uppdraget länge till? Det är ju ganska stor skillnad på "terrorism" och "misstag".
Citera
2025-04-14, 10:20
Medlem
Area55s avatar
Med tanke på gårdagen och alla kommentarer.
Kan vara bra att uppdatera folk på krigets regler.

Typ av vapen
Citat:
Den humanitära rätten begränsar vilka typer av stridsmedel (vapen) och stridsmetoder som får användas under en väpnad konflikt. Det är förbjudet att använda vapen eller stridsmetoder som inte kan göra åtskillnad mellan personer som direkt deltar i striderna (stridande) och personer som inte gör det (civila, sårade och sjuka stridande och krigsfångar).
Iskander med kluster kan knappast räknas till ett vapen som är ok.

Proportioner
Citat:
Proportionalitetsprincipen innebär att den militära betydelsen av ett anfall måste stå i proportion till de risker som civilbefolkningen och civil egendom utsätts för. Principen medför ett förbud mot anfall som förväntas leda till civila förluster – så kallat collateral damage – som är överdrivna i förhållande till den konkreta och direkta militära fördel som kan förväntas. Den militära betydelsen av anfallen måste således stå i proportion till de risker som civilbefolkningen och civila objekt utsätts för.
Vi säger att det var veteraner som fick medaljer. Icke stridande. Fd soldater.
Proportionellt? Nej, skulle vilja påstå att inte ens om denna cemoni ägade rum där på dena plats, är attacken ok.

Ej deltar i strid

Citat:
Den som inte längre deltar i striderna ska skyddas. Det är förbjudet att döda eller såra en motståndare som tydligt uttrycker avsikt att ge upp motståndet eller som på annat sätt är försatt ur stridbart skick. Med detta avses stridande som inte deltar i fientligheterna på grund av att de är vara tillfångatagna, sårade eller sjuka eller på annat sätt hindrade att delta i striderna. Personer som inte längre deltar i striderna ska alltid skyddas och behandlas humant. De har rätt att upprätthålla kontakten med sina anhöriga och att ta emot stöd.

Militärt mål
Citat:
Distinktionsprincipen innebär dels att krigförande parter alltid måste skilja mellan militära mål å ena sidan och civila personer och civila objekt å den andra, dels att anfall endast får riktas mot militära mål. En konsekvens av distinktionsprincipen är förbud mot krigföring som har urskillningslösa effekter, dvs. användning av stridsmedel och metoder som inte kan riktas mot ett specifikt militärt mål.
Detta var ingen bas. Det var i centrum av en stad. 20 km från fronten. Inte heller här håller de ryska förklaringarna.

Läs på och begrunda.

https://www.rodakorset.se/var-varld/krigets-lagar/vad-ar-krigets-lagar/viktiga-regler-och-principer/
Citera
2025-04-14, 10:23
Medlem
paggans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nanteq
Vilken jävla sopa Trump är. 50% misstag 50% Bidens fel..
https://kyivindependent.com/russias-attack-on-sumy-terrible-military-aid-should-never-have-been-allowed-trump-says/

Nja han skriver väl att han TROR det är ett misstag. han vet väl inte än hur det ligger till och tänker att det är ganska ovanligt att man medvetet vill ha ihjäl civila.
Citera
2025-04-14, 10:24
Medlem
Area55s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Auric
Ja, jag skrev det tidigare. Men jag noterade även att Trump själv verkar tro mer på att det var ett misstag från rysk sida. Så frågan är om Kellogg får behålla uppdraget länge till? Det är ju ganska stor skillnad på "terrorism" och "misstag".

Trump får saker sagt till sig.
Frågan är vem som informerat honom och hur denna person förmedlat informationen?

På samma sätt som Putin blir serverad information.

Förr eller senare kommer "rätt" information fram. Men jag tror att just nu eller då, så var det tillrättalagd information. Av flera orsaker.

Trump borde göra ett par saker:
1. Inte svara på allt själv.
2. Låt tiden gå, så att han har fakta att utgå ifrån.
Citera
2025-04-14, 10:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Xenonen
Att bomba obeväpnade soldater tror jag är helt legalt. Man blir inte fredad bara för att man lägger ifrån sig vapnet en stund. Proportionalitetsprincipen är mer relevant, men det är svårt att veta utan att ha klart för sig vilka uppgifter ryssarna hade. Om de trodde att ceremonin hölls i huset så att de i huvudsak skulle träffat militärer blir det mer ett misstag än ett krigsbrott.

Sen konstaterade jag hyckleriet med att om det varit i Gaza skulle det beskrivits som att Israel helt legitimt slog mot "terrorister" och att dessa använde de civila som mänskliga sköldar genom att gömma sig i skyddsrum under en stad.

Det där med "double tap" där man skickar en extra missil mot räddningspersonal är förvisso ett vidrigt krigsbrott, men det är också deprimerande vanligt och har använts t ex av våra amerikanska allierade utan protester från svensk sida:
https://en.wikipedia.org/wiki/Double_tap_strike

Beror på omständigheterna. Men i detta fall har jag svårt att se att det skulle vara legalt. De hade inte tillgång till vapen, de var inte stridsberedda och befann sig på icke-militär plats. Så, nej, jag bedömer att det inte var legitimt.
Citera
2025-04-14, 10:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Quoi...
Rysslands primära strategi de senaste tre åren har varit att döda civila för att på så sätt försöka få det ukrainska folket att vilja ha fred till varje pris.

Vad handlar det om i civila offer? 12 000?
Citera
2025-04-14, 10:27
Medlem
Area55s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av goderian2
ja, om barnen är i närheten av ett militärstrategiskt mål.
vad barn gör 20 kilometer från en brinnande front är för mig en gåta.
varför man samlar militärer på en plats i en stad nära fronten förstår jag inte heller.

Citat:
Ursprungligen postat av paggan
Nja han skriver väl att han TROR det är ett misstag. han vet väl inte än hur det ligger till och tänker att det är ganska ovanligt att man medvetet vill ha ihjäl civila.

Citat:
Med tanke på gårdagen och alla kommentarer.
Kan vara bra att uppdatera folk på krigets regler.

Typ av vapen

Iskander med kluster kan knappast räknas till ett vapen som är ok.

Proportioner

Vi säger att det var veteraner som fick medaljer. Icke stridande. Fd soldater.
Proportionellt? Nej, skulle vilja påstå att inte ens om denna cemoni ägade rum där på dena plats, är attacken ok.

Ej deltar i strid

Militärt mål

Detta var ingen bas. Det var i centrum av en stad. 20 km från fronten. Inte heller här håller de ryska förklaringarna.

Läs på och begrunda.

https://www.rodakorset.se/var-varld/krigets-lagar/vad-ar-krigets-lagar/viktiga-regler-och-principer/

Hade ni kunskapen om vad som gäller i krigets lagar, innan ni skrev?
Citera
2025-04-14, 10:28
Avstängd
Så senaste propagandan är alltså att försöka få attacken i Sumy, en stad vars har vart en "staging area" för militära attacker in i Ryssland nu i över ett halvår, att inte vara en attack mot ett militärt mål?

Går folk verkligen på denna propaganda? Man ser nu hur SVT och hela västvärldens propagandaorgan kör igång på en full front attack med "snyfthistorier" om barn som dött osv.

Det dör tio barn per dag i t.ex. Palestina, där allas "allierade" älsklings "demokrati" Israel bombar skiten ur dem.

Frågan är, varför finns det ens kvar folk i Sumy, och man ser klart och tydligt på bilder online från nedslagsplatsen i Sumy, att det stod militära pickups där som brinner.

Borgmästaren har gått ut och sagt att det var helt idiotiskt av UAF att hålla en militärceremoni mitt bland civilbefolkningen, så detta är helt enkelt ännu en miss av UAF, och nu verkar det ju som om att de gör dessa idiotdrag med flit, för att kunna få material till propagandamaskinerna i väst.

Kurksäventyret vart ett stort misslyckande, och snart är Sumy inte Ukrainskt längre, utan Ryskt territorium.
Civilbefolkningen som finns kvar kanske är kvar för att de vill bo i Ryssland istället för "failed state"-Ukraina.
Citera
2025-04-14, 10:29
Medlem
paggans avatar
Citat:
Hade ni kunskapen om vad som gäller i krigets lagar, innan ni skrev?

Jag förstår inte vad ditt svar har med mitt inlägg att göra?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in