2025-04-13, 18:59
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av WilleGarvin
Vad som är felaktigt är att du drar in ett begrepp som "vikt" utan att ens ha klart för dig vad det är.

Men nu börjar vi sväva ut, vad vi egentligen pratar om är att 1kg bly har samma tyngd som 1kg bomull. Vilket i sin tur visar att ett objekts tyngd är proportionellt mot massan och inte densiteten.

Begrepp som lyftkraft och tyngd är spännade i trådens kontext och mer specifikt dess förhållande till gravitation och tyngdkraft.

Jag skrev att lyftkraften påverkar vikten, stämmer inte det tycker du?

Och nej 1 kg bomull och 1 kg bly har inte samma tyngd, du verkar ha missat ett inlägg jag citerade innan så jag gör det igen:

Citat:
Ok, låt oss reda ut några begrepp:

Massa - mäts i kilogram
Vikt - Mäts i Kilogram
Tyngd - Mäts i Newton

Om man frågar vad som väger (väger, böjning av vikt) mest, 1kg x eller 1kg y så väger de lika mycket.

Om man istället frågar vad som är tyngst, 1kg x eller 1kg y så beror det på i vilket medium de befinner sig.

Om de är i vakuum kommer deras tyngd att vara identisk (förutsätt att de också befinner sig på "samma" plats). Om de däremot befinner sig i luft eller vätska så kommer luft-/vätsketrycket ge upphov till en lyftkraft som är störst på det föremålet med lägst densitet enligt Arkimedisk princip. Detta ämne kommer då ha en aning mindre tyngd.
(FB) Vilket väger mest, ett kilo bomull eller ett kilo bly?

Eller anser du att resonemanget är fel?
Citera
2025-04-13, 19:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fleuch
En massa bladder om Einstein.

Du behöver inte försöka förklara något du inte kan. Det var liksom inte poängen med mitt inlägg. Du skall försöka förstå vad en vektor är istället, då blir det så mycket enklare att förstå vad dimensioner är. Framför allt om man är intresserad av fler än tre st.

Du har inte heller förstått skllnaden på vikt och tyngd.
Citera
2025-04-13, 19:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av billigost
Jag skrev att lyftkraften påverkar vikten, stämmer inte det tycker du?

Vikt? Vad är det? Någon slags vardaglig synonym för tyngd? Eller är det massa du syftar på?

Citat:

Eller anser du att resonemanget är fel?

Ja eftersom "vikt" inte förekommer inom fysiken. Vikt är ett flumbegrepp som ibland syftar på massa och ibland på tyngd.

Citat:
... lyftkraften ...

Hmmmm.... Enligt den vedertagna definitionen så är flytkraft en konsekvens av gravitationen, ingen gravitation ingen flykraft.
Senast redigerad av WilleGarvin 2025-04-13 kl. 19:17.
Citera
2025-04-13, 19:22
Avslutad
Citat:
Vikt? Vad är det? Någon slags vardaglig synonym för tyngd? Eller är det massa du syftar på?

Ja eftersom "vikt" inte förekommer inom fysiken. Vikt är ett flumbegrepp som ibland syftar på massa och ibland på tyngd.

Hmmmm.... Enligt den vedertagna definitionen så är flytkraft en konsekvens av gravitationen, ingen gravitation ingen flykraft.

Men svara på frågan istället, är detta resonemang felaktigt anser du?

Citat:
Ok, låt oss reda ut några begrepp:

Massa - mäts i kilogram
Vikt - Mäts i Kilogram
Tyngd - Mäts i Newton

Om man frågar vad som väger (väger, böjning av vikt) mest, 1kg x eller 1kg y så väger de lika mycket.

Om man istället frågar vad som är tyngst, 1kg x eller 1kg y så beror det på i vilket medium de befinner sig.

Om de är i vakuum kommer deras tyngd att vara identisk (förutsätt att de också befinner sig på "samma" plats). Om de däremot befinner sig i luft eller vätska så kommer luft-/vätsketrycket ge upphov till en lyftkraft som är störst på det föremålet med lägst densitet enligt Arkimedisk princip. Detta ämne kommer då ha en aning mindre tyngd.

Citera
2025-04-13, 19:31
Medlem
Citat:

Jag svarade på frågan. Vikt är inte ett vetenskapligt begrepp så ja, resonemanget är felaktigt.

Men du går som en katt runt varm gröt.

Varför är ett objekts tyngd oberoende av objektets densitet?
Citera
2025-04-13, 19:37
Avslutad
Citat:
Jag svarade på frågan. Vikt är inte ett vetenskapligt begrepp så ja, resonemanget är felaktigt.

Men du går som en katt runt varm gröt.

Varför är ett objekts tyngd oberoende av objektets densitet?

När påstod jag det?
Citera
2025-04-13, 19:39
Medlem
floraflaps avatar
Citat:
Du besvarade faktiskt inte vad i hans teori som omöjliggör en kuperad platt jord?

"Bevisa att Einsteins teori omöjliggör en kuperad platt jord!"

Bevisa att enhörningar inte har fri tillgång till CERN också, då?

Allvarligt – Einsteins allmänna relativitet bygger på en krökt rumtid, som inte bara beskriver verkligheten utan också förutsäger fenomen vi senare kunnat mäta med absurt hög precision. Allt från gravitationslinser till att GPS måste korrigeras för tidsdilatation, något du själv använder dagligen utan att fundera på det.

Och här kommer du med något som låter som ett barn försökt kombinera Minecraft och ett tarotkort: "kuperad platt jord". Det är inte ens en teori – det är ett ordpussel.

Det är inte så vetenskap fungerar. Det är inte mitt jobb att motbevisa påhitt du inte ens definierat. Det är ditt jobb att förklara hur din fantasivärld ersätter hela modern fysik – med mätbara, testbara resultat.

Och tills dess är det inte Einstein som har problem. Det är du.
Citera
2025-04-13, 19:40
Medlem
Dusty Circuitss avatar
Citat:

Som jag skrev tidigare så verkar det som att du saknar de grundläggande begreppen för att kunna formulera en vettig fråga.

Du vet att tyngd och tyngdkraft är samma sak?

Från Wikipedia:
Ett föremåls tyngd beräknas genom att multiplicera dess massa med tyngdaccelerationen, det vill säga

G=mg

där G är tyngden i newton, m är massan i kg och g är tyngdaccelerationen i m/s².

Jag förstår personligen inte vart du vill komma med dina frågor eller vad de har att göra med jordens form.
Citera
2025-04-13, 19:43
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av floraflap
"Bevisa att Einsteins teori omöjliggör en kuperad platt jord!"

Bevisa att enhörningar inte har fri tillgång till CERN också, då?

Allvarligt – Einsteins allmänna relativitet bygger på en krökt rumtid, som inte bara beskriver verkligheten utan också förutsäger fenomen vi senare kunnat mäta med absurt hög precision. Allt från gravitationslinser till att GPS måste korrigeras för tidsdilatation, något du själv använder dagligen utan att fundera på det.

Och här kommer du med något som låter som ett barn försökt kombinera Minecraft och ett tarotkort: "kuperad platt jord". Det är inte ens en teori – det är ett ordpussel.

Det är inte så vetenskap fungerar. Det är inte mitt jobb att motbevisa påhitt du inte ens definierat. Det är ditt jobb att förklara hur din fantasivärld ersätter hela modern fysik – med mätbara, testbara resultat.

Och tills dess är det inte Einstein som har problem. Det är du.

Det var ju du som började skriva med mig och hävdade att den allmänna relativitetsteorin inte är kompatibel med en platt jord, så om du inte kan styrka det så tolkar jag det helt enkelt som att du inte kan motbevisa det.

Krökning av rumtiden kan såklart även ske mot en kuperad plan yta, varför skulle det inte det liksom?
Citera
2025-04-13, 19:45
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Dusty Circuits
Som jag skrev tidigare så verkar det som att du saknar de grundläggande begreppen för att kunna formulera en vettig fråga.

Du vet att tyngd och tyngdkraft är samma sak?

Från Wikipedia:
Ett föremåls tyngd beräknas genom att multiplicera dess massa med tyngdaccelerationen, det vill säga

G=mg

där G är tyngden i newton, m är massan i kg och g är tyngdaccelerationen i m/s².

Jag förstår personligen inte vart du vill komma med dina frågor eller vad de har att göra med jordens form.

Resonemanget om 1 kg bly och 1 kg bomull motbevisar såklart Newtons gamla dammiga teori.
Citera
2025-04-13, 19:48
Medlem
Dusty Circuitss avatar
Citat:
Resonemanget om 1 kg bly och 1 kg bomull motbevisar såklart Newtons gamla dammiga teori.

Om du lägger 1kg bly i en vågskål och 1kg bomull i den andra vågskålen så kommer de balansera varandra.
Citera
2025-04-13, 19:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grejhujta
Du behöver inte försöka förklara något du inte kan. Det var liksom inte poängen med mitt inlägg. Du skall försöka förstå vad en vektor är istället, då blir det så mycket enklare att förstå vad dimensioner är. Framför allt om man är intresserad av fler än tre st.

Du har inte heller förstått skllnaden på vikt och tyngd.

Du är för enfaldig för att förstå själva problemet tydligen. Som är:

Allmänna relativitetsteorin har som utgångspunkt en viss uppfattning om vad s k "gravitation" är för nåt.
Och den uppfattningen i sin tur står i konflikt med uppfattningen om att jorden är klotformad.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in