2025-04-11, 00:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av marcandrew
Folk med tillgångar över 100 papp får inga bostadsbidrag vad jag vet. Jag vet om flera äldre med väldigt låga pensioner som inte får några stöd överhuvudtaget eftersom de har väldigt mycket kapital uppbundet i fastigheter. Det har knappast dräggen.

Drägg som aldrig jobbat vitt eller bidragit till det gemensamma har det väldigt bra om man ser till deras arbetsinsats.

och på tal om att jag är smart eller inte...Min Flashbackdase är både grövre och längre än din så det kvittar egentligen vad du tycker och tror din fjollbög.
Nu är det ju inte så många vanlig pensionärer som har 100k, så det är få som inte får Bostadsbidrag.
Citera
2025-04-11, 00:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kalle-i-KBA
Nu är det ju inte så många vanlig pensionärer som har 100k, så det är få som inte får Bostadsbidrag.

Öhhh?. De flesta jag känner som arbetat inom tex industrin som gått hem nyligen har riktigt fina pensioner och en hel del undansparat. De flesta har ju även fastigheter som är obelånade.

Kanske är det stora skillnaden vart man bor men de enda jag vet om som inte äger sitt boende är ju de som är 80 år+ och har sålt huset nyligen. Och så sitter man ju ofta på en hög med pengar.

De som har det dåligt om är "vanliga" pensionärer är ju främst kvinnor, de lite äldre pensionärerna och de som har sjuka under sitt arbetsliv eller latat sig. Så är min upplevelse och den präglas väl av de jag känner.

Man kan väl få lite stöd om man äger sin bostad enligt vissa medans andra säger det är tvärstopp. Vem man ska tro på kan jag inte svara på .
Citera
2025-04-11, 02:24
Medlem
Citat:
Öhhh?. De flesta jag känner som arbetat inom tex industrin som gått hem nyligen har riktigt fina pensioner och en hel del undansparat. De flesta har ju även fastigheter som är obelånade.

Kanske är det stora skillnaden vart man bor men de enda jag vet om som inte äger sitt boende är ju de som är 80 år+ och har sålt huset nyligen. Och så sitter man ju ofta på en hög med pengar.

De som har det dåligt om är "vanliga" pensionärer är ju främst kvinnor, de lite äldre pensionärerna och de som har sjuka under sitt arbetsliv eller latat sig. Så är min upplevelse och den präglas väl av de jag känner.

Man kan väl få lite stöd om man äger sin bostad enligt vissa medans andra säger det är tvärstopp. Vem man ska tro på kan jag inte svara på .
Ja men då har dom ju jobbat hela livet och har då en pension på minst 3 gånger så mycket som en parasit som inte jobbar och får ut drygt 11k innan skatt i pension.......
Citera
2025-04-11, 07:02
Medlem
Citat:
Ja men då har dom ju jobbat hela livet och har då en pension på minst 3 gånger så mycket som en parasit som inte jobbar och får ut drygt 11k innan skatt i pension.......

Nej, den som jobbat hela livet får inte alltid ut tre gånger så mycket som en parasit. Är ju det jag försöker få fram här, att systemet gynnar parasiter lite väl mycket

Du är inte heller så smart, va?

Finns ju skräckexempel där det skiljer hundringar mellan att ha arbetat med låg lön i 40 år och inte ha arbetat alls just pga bostadstillägget. Sen får ju den som får asyl i Sverige räkna med åren de har arbetat i hemlandet som ett annat exempel som också slår ganska fel.
Citera
2025-04-12, 02:17
Medlem
Citat:
Nej, den som jobbat hela livet får inte alltid ut tre gånger så mycket som en parasit. Är ju det jag försöker få fram här, att systemet gynnar parasiter lite väl mycket

Du är inte heller så smart, va?

Finns ju skräckexempel där det skiljer hundringar mellan att ha arbetat med låg lön i 40 år och inte ha arbetat alls just pga bostadstillägget. Sen får ju den som får asyl i Sverige räkna med åren de har arbetat i hemlandet som ett annat exempel som också slår ganska fel.
Du får nog kolla upp lite bättre vad man få ut i pension innan du uttalar dej!
Har du inte jobbat så får du ut drygt 11, har du jobbat hela livet så får du ut drygt 20k-45k.
Citera
2025-04-12, 07:30
Medlem
Citat:
Har du inte jobbat så får du ut drygt 11, har du jobbat hela livet så får du ut drygt 20k-45k.

Jag ger upp med att få dig att försöka fatta efter det här. Jag har aldrig sagt emot det där.

Men den som inte jobbar alls kommer med diverse stöd inte långt efter den som har jobbat hela livet, rör sig om hundralappar i vissa fall.

Kruxet är att någorlunda normala människor som du verkar vara och jag är knappast är intresserad av att fuska sig fram genom livet och ha noll tillgångar bara för att få diverse stöd hot och dit. Eller jag hoppas att det är medelsvenssons inställning åtminstone.
Citera
2025-04-12, 12:06
Medlem
svengörans avatar
Citat:

Ehh, vet inte vad du svamlar om men läs denna artikel

https://www.svensktnaringsliv.se/sakomraden/pension-och-forsakring/pensionerna-2024-nu-lonar-det-sig-mindre-att-jobba_1207268.html
Citera
2025-04-13, 00:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av svengöran
Ehh, vet inte vad du svamlar om men läs denna artikel

https://www.svensktnaringsliv.se/sakomraden/pension-och-forsakring/pensionerna-2024-nu-lonar-det-sig-mindre-att-jobba_1207268.html
Tja skillnaderna minskar tragiskt nog! Men det är ju ändå en extremt stor skillnad på att ha jobbat hela livet jämfört med parasiter som bara gått på bidrag!
Garantipensionen är väl ca 11800kr/mån 2025 vad jag kan se, om jag går i förtid vid 65år så ser jag att jag får ca 35000kr7MÅN.....
Citera
2025-04-13, 01:43
Medlem
Det blir väl garantipension+bostadbidrag, ingen större skillnad för de flesta som jag uppfattar det. Jag tycker heller inte det ska vara någon skillnad öht, det ska inte vara klasskillnader då man går på bidrag, vilket pension är.

Om man ändå har jobbat lite och har någon tjänstepension, så om jag inte missuppfattar det, så tycker jag det verka som en självklarhet att ta ut tjänstepensionen så tidigt som möjligt innan man ens kan ta ut saker som garantipension, och på så kort tid som möjligt. För det är väl samma summa man får ut i slutändan på det ändå och varför skulle man vilja att staten har kontrollen över det längre än vad man måste, och väntar man med att ta ut det så kan man ju bli av med bostadsbidraget.
Citera
2025-04-13, 02:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grisus-Kristus
Kan man ta pension och bo utomlands större delen av året.
Tänker att några få tusenlappar i månaden kan räcka bra i Laos eller något riktigt billigt land.

Garantipension får du tyvärr inte i dagens läge ta med dig utomlands, du kan givetvis åka på långsemester i några månader dock. Dessa regler kan givetvis ändras i framtiden. Tjänstepension tror jag dock du kan ta med dig utomlands.

I teorin så kan du nog leva väldigt billigt i asien och andra delar av världen, frågan är mer kan du. Med 7k kan du nog dock leva ett ganska så drägligt liv i nuläget, om man inte har allt för dyra nöjen, det är mer än fullt möjligt att leva på det i sverige så. Ska ju dock nämnas att det kan förekomma merkostnader för dig som utlänning som att förnya visa, evt visa runs, hälsoförsäkring, ac (de som bor där använder nog främst fläkt, men du kanske använder en ac vilket dra upp elkostnaderna) etc och har man en tajt budget så är man känslig för inflation.
Citera
2025-04-13, 11:53
Medlem
Grisus-Kristuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jagjag2
Garantipension får du tyvärr inte i dagens läge ta med dig utomlands, du kan givetvis åka på långsemester i några månader dock. Dessa regler kan givetvis ändras i framtiden. Tjänstepension tror jag dock du kan ta med dig utomlands.

I teorin så kan du nog leva väldigt billigt i asien och andra delar av världen, frågan är mer kan du. Med 7k kan du nog dock leva ett ganska så drägligt liv i nuläget, om man inte har allt för dyra nöjen, det är mer än fullt möjligt att leva på det i sverige så. Ska ju dock nämnas att det kan förekomma merkostnader för dig som utlänning som att förnya visa, evt visa runs, hälsoförsäkring, ac (de som bor där använder nog främst fläkt, men du kanske använder en ac vilket dra upp elkostnaderna) etc och har man en tajt budget så är man känslig för inflation.
Om man hittar en plats som Thailand var för 35 40 år sedan..
Jag spenderade det mesta av min ungdom i Thailand vid slutet av 80 och början av 90talet där
Då levde man drägligt på 100kr om dagen.
Bungalow och tre mål på bra resturang och man hade ändå kvar pengar till ett par öl.
Citera
2025-04-13, 13:26
Medlem
hört man får full pension från norge om man jobbat där i 5 år så då får man dubbla pensioner hur funkar det med den norska pensionen kan man t ex bo i thailand när man har den ? ock vid vilken ålder får man pension i norge ?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in