2025-04-13, 11:10
Medlem
Visst är det en snyft historia.

Lön efter skatt 16000kr
Barnbidrag med flerbarnstillägg efter skatt 4480kr
Underhållsbidrag efter skatt, något alla får som ensamstående. 1823kr/barn = 5469kr (barn under 15år)
Extra bostadsbidrag ?

Men lön+barnbidrag+underhåll = 25949kr/månad efter skatt, utöver detta även bostadsbidraget.
Citera
2025-04-13, 11:11
Medlem
SugaredThoughtss avatar
Men hon är bundis med Media? Alltid lite skeptisk mot denna typen av artiklar. Minns en för några år sedan där tjejen grät ut om hur tufft det var, men det visade sig sedan att hon ägde en glassig bostadsrätt och ingick i reporterns umgängeskrets. Nu vet jag inte om Caroline här äger någon bostadsrätt på Södermalm, men man har lärt sig att läsa denna sorterns artiklar i kvällspressen med försiktghet. Ofta ligger någon politisk motivation bakom från tidningens sida.
Citera
2025-04-13, 11:12
Bannlyst
Vad hon vill säga är att priser på mat (och annat…) höjs mycket men inte lönen. Och att bostadsbidraget blir lägre i juni.
Citera
2025-04-13, 11:12
Medlem
Zaedrewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dhfjs2930sj
Förstår att hon har det krångligt ärligt talat. Tre barn varav ett i rullstol, kan inte vara helt lätt. Man undrar ju vad som hände med pappan då han inte direkt verkar aktiv i bilden.

Bor i uppsala.

Nästan ännu dyrare. Men japp. Man undrar om farsan. Om det är en eller flera kunde de ju bidra till lördagsgodis kan man tycka.
Citera
2025-04-13, 11:13
Medlem
Pripps0.0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NyaHenrikss
Om hon behöver mer pengar in så får hon väl jobba mer?
Att få jobb inom vården är väl inga problem idag?
Om hon får ut 16000 så indikerar det att hon inte har en heltidstjänst vilket får tankarna till att hon är en lat person.
Att gnälla på att hyran på 10000kr är hög är inte ok. Hon får flytta till något mindre och billigare!
För 30-40 år sedan var det inget konstigt att barnen delade sovrum.
Rent konkret hade dom kunnat bo i en tvåa. Barnen har eget rum och hon har antingen säng eller bäddsoffa i vardagsrummet.
Hon är ensamstående med tre barn och arbetar, det tyder knappast på lathet.
Hyrorna är höga överallt numera, och har man tur att hitta en billig lägenhet så ligger den kanske för långt från jobbet med kass kollektivtrafik, och bil är ju uteslutet.

Prova du på att bo med tre barn på 50 kvm, att det inte var konstigt för 30-40 år sedan innebär inte att det inte var svårt då med.

I alla sådana här trådar kommenterar folk helt verklighetsfrånvarande, och alternativet att folk faktiskt har det tufft och att det inte är deras fel finns inte i deras värld.
Citera
2025-04-13, 11:13
Avslutad
Jag får ut med allt inräknat som bidrag 30000 kr efter skatt och jag lever i en större 2:a med 2 barn och det är verkligen plus minus noll. Jag kan spara lite ändå.
Citera
2025-04-13, 11:14
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av SugaredThoughts
Men hon är bundis med Media? Alltid lite skeptisk mot denna typen av artiklar. Minns en för några år sedan där tjejen grät ut om hur tufft det var, men det visade sig sedan att hon ägde en glassig bostadsrätt och ingick i reporterns umgängeskrets. Nu vet jag inte om Caroline här ägen någon bostadsrätt på Södermalm, men man har lärt sig att läsa denna sorterns artiklar i kvällspressen med försiktghet. Ofta ligger någon politiks motivation bakom från tidningens sida.
Det är klart de skriver sådant här när de har nyhetstorka. Aftonbladet måste ständigt publicera för att konstant ha läsare.
Citera
2025-04-13, 11:14
Medlem
Saknar vissa konsekvenstänk, eller anser dom att det är en mänsklig rättighet att skaffa barn och att skattebetalarna minsann ska betala för det?
Har man inte tillräckligt hög lön så skaffar man inte fler munnar att mätta.
Citera
2025-04-13, 11:15
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Alma1
Jag får ut med allt inräknat som bidrag 30000 kr efter skatt och jag lever i en större 2:a med 2 barn och det är verkligen plus minus noll. Jag kan spara lite ändå.
Ja man undrar vad folk har fått för sig egentligen. Det kostar att leva.
Citera
2025-04-13, 11:16
Medlem
Gingers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BadandeBabian
Vad hon vill säga är att priser på mat (och annat…) höjs mycket men inte lönen. Och att bostadsbidraget blir lägre i juni.

Exakt. Vi jobbar mest i Norden och har sämsta lönerna! Detta bör sägas ofta och mycket

Sparka neråt och slicka uppåt är det jag läser i tråden
Citera
2025-04-13, 11:16
Medlem
JoaquinGuzmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hjorten16
Visst är det en snyft historia.

Lön efter skatt 16000kr
Barnbidrag med flerbarnstillägg efter skatt 4480kr
Underhållsbidrag efter skatt, något alla får. 1823kr/barn = 5469kr
Extra bostadsbidrag ?

Men lön+barnbidrag+underhåll = 25949kr/månad efter skatt, utöver detta även bostadsbidraget.

Jag säger inte att folk inte kan ha det knapert men som du visar är det rent lögnaktigt av Aftonbladet att publicera sådant här. Återigen varför visar inte Aftonbladet en sådan uträkning och uppställning som du gör? Om hon med denna nettoinkomst bara har 400 kr kvar efter att räkningarna är betalda så undrar man ju vad hon har gjort för att det ska bli så? Har hon ett skuldberg så hennes lön utmäts?
Fast jag är helt övertygad om att även om fallet skulle vara så så skulle det inte tillåtas att hon har 400 kr över till mat för 3 barn i månaden.
Citera
2025-04-13, 11:18
Medlem
JoaquinGuzmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alma1

Får jag fråga vad du har i boendekostnad?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in