• 1
  • 2
2025-04-12, 23:36
Medlem
Bor i ett 2 vningshus och mrker av en unken doft frn toalettstolen i badrummet p markplan.

Det luktar inte avlopp, mer som en ltt odr av unken urin? Och nr jag sniffar omkring tycker jag att den kommer ur sjlva toalettstolen. Doften uppstr oftast nr ingen varit hemma p ett par timmar. Tycker mig ocks mrka att det blir avlagringar och missfrgningar i vattnet mycket snabbare i toaletten p markplan n vningen ovanfr.

Vad kan detta bero p?
Citera
2025-04-12, 23:44
Medlem
Inga barn i hushllet som gr och pissar drnere utan att spola efter sig? Sluta frklara missfrgning och lukt! 😆
Citera
2025-04-13, 05:03
Medlem
Det finns ett fall p reddit dr en person frgar om avlagringar och missfrgningar i sin toalettstol, trots stdning, och redditgnget diagnostierar honom med diabetes. Hgt blodsocker som utsndras i urinen drar till sig bakterier och mgel och vxer till avlagringar. Kanske lge att kolla blodsockret p dem drhemma.
Citera
2025-04-13, 06:00
Medlem
kraftfoders avatar
Rengr med klorin, allts hll klorin, lt det verka i 30 min, spola sedan. Hjlper det inte, terupprepa!

-Hur gammalt r huset? r huset gammalt s kan det bra att slamsuga rren. Gr man inte sjlv, kostar en del.. (typ 10-20 kkr)
Man kan byta toastolar ocks, typ 5kkr eller mera..
Citera
2025-04-13, 06:12
Medlem
Pripps0.0s avatar
Lgg en diskmaskinstablett eller tv i toan under natten.
Citera
2025-04-13, 06:31
Medlem
Brja med att stda toaletten mer regelbundet.
F alla i hushllet att kissa i toaletten och inte runt den.
Spola och se verkligen till att folk spolar ordentligt.

Luktar det fortfarande och du r den enda personen i hushllet s br du underska om det r lckage. Sitter toaletten p avloppsrret ordentligt och kolla om det r stopp i avluftningen

Kanske din hyresvrd som smyger in o pissar p golvet nr du inte r hemma?

Fr vrigt s behver man inte starka medel fr att stda en toalett utan det rcker med vanlig spa.
Citera
2025-04-13, 08:12
Medlem
CombatPigs avatar
Kolla s att inte sjlva stolen brjat slppa frn golvet.

I min ungkarlslya med mycket fester och spring p toaletten s brjade det att stinka pissoar efter en tid. Jag stdade det dr lilla badrummet s att det sg ut som ett nyrenoverat hotellrum, utan resultat. Fick hlla toalettdrren stngd och lgga handdukar vid drrspringan till golvet.

Av en slump mrkte jag en dag att toaletten hade slppt lite i skruvarna till golvet. Det resulterade i att nn som dr silikonlist mellan stol och golv hade lossnat och att lukten kom drifrn, i alla fall vad jag fick fr mig. Hyresvrden kom och fixade det. Kolla skruvarna och dra t dom om de sitter lite lst.
Citera
2025-04-13, 08:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Killmekatzy
Bor i ett 2 vningshus och mrker av en unken doft frn toalettstolen i badrummet p markplan.

Det luktar inte avlopp, mer som en ltt odr av unken urin? Och nr jag sniffar omkring tycker jag att den kommer ur sjlva toalettstolen. Doften uppstr oftast nr ingen varit hemma p ett par timmar. Tycker mig ocks mrka att det blir avlagringar och missfrgningar i vattnet mycket snabbare i toaletten p markplan n vningen ovanfr.

Vad kan detta bero p?

Hyr du? Ring hyresgaren be dom byta gummimanschett

Brf? Byt sj!

https://www.bauhaus.se/gummimanschet...iABEgLg1vD_BwE

Haft samma problem kommer en unken lukt pga toaletten r inte tt.
Citera
2025-04-13, 08:24
Moderator
Tystnads avatar
Citat:

Vad kan detta bero p?

Om du har rengjort och det str vatten i vattenlset ( bjen ner i toa) s r det som regel alltid ngot av fljande :

Bor du i en ngorlunda modern lgenhet s har den mekanisk ventilation (finns olika typer men gr ej in p detta) och d skapas som regel alltid ett viss undertryck i lgh. Det betyder d att om ttningar ej r tta vid avloppsrren kommer avloppslukt strmma ut hrifrn .

1. Ner p golvet och kolla runt WC stolens anslutning till avloppsrret att det verkligen r ttt ,lukta , ev kan en s.k plast huv tas bort fr att kunna se anslutningen till rret.

2. Golvbrunn under badkar eller Dusch , ta bort silen/galler och rensa och se om det r ott dr, ldre vattenls av gjutjrn hade en bult dr som kan skruvas bort fr rensning , ibland saknas den eller med ren ersatt av ngot annat som nu lossnat eller frsvunnit.
Moderna plastvattenls r ltta dra upp fr rensa men kan g snder , samt viktigt att dom trycks dit ordentligt d dom har en ttning med en s.k o-ring och r den d ej riktigt nertryckt blir det en liten glipa dr avloppslukten , urindoft sugs ut.

3. Tvttstlls avloppsrret anslutning mot vgg eller golv avloppet . samma som p WC stol kolla noga ttningar
Citera
2025-04-13, 10:33
Medlem
MagisterBisters avatar
Citat:

Vad kan detta bero p?
Det kan vara lckage i anslutningen dr toastolen gr ner i golvet. En gummimanschett om det r en nyare installation, ett speciellt kitt (som torkar med ren) om det r en ldre. Det kan ocks vara en mikroskopisk spricka i porslinet. Ovanligt men inte omjligt.
Citera
2025-04-13, 10:36
Medlem
MagisterBisters avatar
Citat:

Vad kan detta bero p?
Har du dusch eller iallafall ngon golvbrunn i samma rum? En annan sak som kan hnda r att det r stopp i avluftningen till toastolen, s nr du spolar drar den ur vattnet ur vattenlset i golvbrunnen.
Citera
2025-04-13, 11:07
Medlem
Majsmannen2s avatar
Salt ska hjlpa lste jag.

https://ninasbakeryshop.se/varfor-ma...n-varje-kvall/

Jag vet inte.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera