Citat:
Ursprungligen postat av
Killmekatzy
Bor i ett 2 vningshus och mrker av en unken doft frn toalettstolen i badrummet p markplan.
Det luktar inte avlopp, mer som en ltt odr av unken urin? Och nr jag sniffar omkring tycker jag att den kommer ur sjlva toalettstolen. Doften uppstr oftast nr ingen varit hemma p ett par timmar. Tycker mig ocks mrka att det blir avlagringar och missfrgningar i vattnet mycket snabbare i toaletten p markplan n vningen ovanfr.
Vad kan detta bero p?
Om du har rengjort och det str vatten i vattenlset ( bjen ner i toa) s r det som regel alltid ngot av fljande :
Bor du i en ngorlunda modern lgenhet s har den mekanisk ventilation (finns olika typer men gr ej in p detta) och d skapas som regel alltid ett viss undertryck i lgh. Det betyder d att om ttningar ej r tta vid avloppsrren kommer avloppslukt strmma ut hrifrn .
1. Ner p golvet och kolla runt WC stolens anslutning till avloppsrret att det verkligen r ttt ,lukta , ev kan en s.k plast huv tas bort fr att kunna se anslutningen till rret.
2. Golvbrunn under badkar eller Dusch , ta bort silen/galler och rensa och se om det r ott dr, ldre vattenls av gjutjrn hade en bult dr som kan skruvas bort fr rensning , ibland saknas den eller med ren ersatt av ngot annat som nu lossnat eller frsvunnit.
Moderna plastvattenls r ltta dra upp fr rensa men kan g snder , samt viktigt att dom trycks dit ordentligt d dom har en ttning med en s.k o-ring och r den d ej riktigt nertryckt blir det en liten glipa dr avloppslukten , urindoft sugs ut.
3. Tvttstlls avloppsrret anslutning mot vgg eller golv avloppet . samma som p WC stol kolla noga ttningar