2025-04-13, 00:12
Medlem
sonicguides avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ogiltig.narvaro
Som rubriken lyder. Jag var på Arlanda nyligen och där stog någon säljare som försökte få folk att åka tåget in till stan på bara 18 minuter.
- Fantastiskt sa jag, vad kostar det?
- "340kr" svarade han.

Jag skrattade honom rakt i ansiktet och gick vidare till bussen (79kr).

Vem fan betalar 340 kr (mer än vad min flygbiljett kostade) för att ta sig in till stan?

De måste väl ha några kunder, eller hur går de runt?

Är inte ocker olagligt i Sverige?

340 kr är nog billigare än taxi och en vädigt liten andel av total reskostnad om man åkt business class.
Citera
2025-04-13, 00:18
Medlem
Taebbans avatar
Fast, svaret är rätt givet, och det märks att TS inte åker på E4:an till vardags.
Det gäller att åka i rätt tid om man åker buss. Annars fastnar du i köer, vilket det är varje dag på E4:an, och framför allt i norra länken.
Tar du Express kommer du knappast sitta i köer.
Citera
2025-04-13, 00:20
Medlem
FyFanVadFattigt.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mikaels
79 kr? Vilken buss var det? Vanliga flygbussen kostar över en hundring och tar evigheter, ARN EX tar 18 minuter, är man två (eller pensionär) kostar det ca 200 kr per pers, lätt värt det.

Arlanda Express kostar 340 kr/vuxen.

Är man 2 personer så får man en rabatt på 90 kronor.

Pensionär? Är du det? Då kostar det 210 kronor.

Varför måste du smutsa ner forumet med skitsnack hela tiden. Har du inget bättre att göra?

Du har rätt i att "Flygbussarna" inte tar 96 kr. Billigast är 209 kr t/r

Sen kanske personen tänker på lokaltrafik.
Citera
2025-04-13, 00:23
Medlem
JymdKjams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gärningsmannen
Arlanda express är en rip off. Orimligt dyrt för ett nedgånget tåg med 90 talskänsla.
En skam för Sverige.
Alla alternativ är bättre. Om du inte nödvändigtvis måste vara på Stockholm C eller Arlanda inom 18 minuter. Men signalfel är inte ovanliga. Eller till och med urspårning.

Pendeltåget (SL) går nästan lika snabbt. Kostar 147 kronor extra (utöver vanlig biljett) om du är över 18 år. Du blir dessutom levererad direkt in i SkyCity, inomhus vid hotellens entréer. Jag har lite svårt att se att gamla Arlanda Express skulle vara relevant längre.
Citera
2025-04-13, 00:24
Medlem
FyFanVadFattigt.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RIKSKRIM
Tid är pengar, din fattiglapp.

Vad mer ska privatiseras? Öresundsbron?

Ja pengar är viktiga för kapitalister. Förstår inte ett svin som dig det?
Citera
2025-04-13, 00:27
Medlem
gärningsmannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JymdKjam
Pendeltåget (SL) går nästan lika snabbt. Kostar 147 kronor extra (utöver vanlig biljett) om du är över 18 år. Du blir dessutom levererad direkt in i SkyCity, inomhus vid hotellens entréer. Jag har lite svårt att se att gamla Arlanda Express skulle vara relevant längre.

Precis så är det.
Arlanda Express motsvarar blufftaxibolagen i Stockholm som lurar turister.
Citera
2025-04-13, 00:27
Medlem
JymdKjams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sonicguide
340 kr är nog billigare än taxi och en vädigt liten andel av total reskostnad om man åkt business class.

Jo, men om du är i ett sällskap så räcker två personer för att taxi ska bli billigare. En familj på 4 åker givetvis billigare med taxibil än 4 x tågbiljetter där ni ska kånka resväskor och trassla.
Citera
2025-04-13, 00:30
Medlem
FyFanVadFattigt.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JymdKjam

Den extra avgiften beror ju på Arlanda Express rätt till spåren.

Så därför måste du betala lite pengar för att försörja kineserna som är stora ägare i Arlanda Express.

*JymdKjam*
Citera
2025-04-13, 00:40
Medlem
J0RDGUBBEs avatar
Med jobbet Arlanda Express. Privat flygbuss. Större sällskap, taxi.
Citera
2025-04-13, 00:42
Medlem
Är man inte fattig kan man väl ta Arlanda Express.

TS verkar fattig.

Nej men ärligt talat är det väl i dyraste laget men betydligt bekvämare och något snabbare än att hålla på med buss. Har själv åkt tåget när jag varit i Stockholm någon gång, 300 spänn eller vad det kan ha kostat för ett antal år sedan. Var kanske i dyraste laget men inte direkt något som spräcker kassan om man åker till Stockholm var femte år.

Synd dock att man inte kan erbjuda ett tåg för utländska turister etc. Upplever man alltid får en bra deal på tågbiljetter, tunnelbana etc. i alla andra länder jag besökt.
Senast redigerad av kalleboool 2025-04-13 kl. 00:44.
Citera
2025-04-13, 00:46
Medlem
Expesståget tar 15-20min till arlanda och den är fri kaos, köer och stök. Buss, sunktåg eller taxi tar alla oavsett pris betydligt längre tid.

Nu förstår ni fördelen till Arlanda Exress och varför vissa väljer att betala för det.
Citera
2025-04-13, 00:46
Medlem
JymdKjams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FyFanVadFattigt.
Den extra avgiften beror ju på Arlanda Express rätt till spåren.

Så därför måste du betala lite pengar för att försörja kineserna som är stora ägare i Arlanda Express.

*JymdKjam*

Jag hade för mig att det var Macqurie Bank från Australien som ägde aktierna i A-Train AB. Men det kan vara fel.

Sedan har jag för mig att bolaget inte äger någonting utan leasar tågseten (de är väl typ 7 stycken?) och där är det mycket möjligt att det är kinesiska aktörer som finansierar själva tågen?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in