2025-04-10, 19:49
Moderator
Neksnors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Il.Malizia
Intressant, har aldrig hört att takstyrka är en faktor i om event/shower kommer till en arena, men när du nämner det så är det logiskt.

Jag vet att vid ombyggnationen av Globen så sänkte man taket för att få bättre akustik, antar att man även förstärkte det så man kan ta in fler typ av events.
Be mig inte om detaljer, men Scandinaviums tak är inget direkt standardtak.
Ur https://en.wikipedia.org/wiki/Scandinavium:
Citat:
the hyperbolic paraboloid shaped saddle roof, which resembles other arenas such as the Saddledome in Calgary.[5] The roof is supported by a prestressed cable net, with a nearly constant spacing of four meters in both directions, anchored in a space curved reinforced concrete ring beam
Vilket tydligen gör det jobbigt att hänga saker i det. Globen har väl en så stor takhöjd i vissa delar att man vid behöv kan bygga ett tillfälligt innertak med rejält tålighet om så önskas? Scandinavium har bara 14 meter upp till taket i mitten. Ska man uppträda med något högre än Ulf Kristersson så blir det trångt.
Citera
2025-04-10, 19:51
Medlem
Il.Malizias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Neksnor
Be mig inte om detaljer, men Scandinaviums tak är inget direkt standardtak.
Ur https://en.wikipedia.org/wiki/Scandinavium:

Vilket tydligen gör det jobbigt att hänga saker i det. Globen har väl en så stor takhöjd i vissa delar att man vid behöv kan bygga ett tillfälligt innertak med rejält tålighet om så önskas? Scandinavium har bara 14 meter upp till taket i mitten. Ska man uppträda med något högre än Ulf Kristersson så blir det trångt.
Där ser man, tack!
Citera
2025-04-11, 20:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av goseigen
Nu har politikerna ändrat sig och kommit på att det skall byggas en ny arena på Valhallabadets tomt. Badet skall rivas och Scandinavium stå kvar åtminstone tills den nya är igång.

https://www.gp.se/nyheter/g%C3%B6teb...ing-1.99726252

Personligen tycker jag att det var en väntad utveckling, med tanke på den verksamhet som finns i Scandinavium.

Känner jag min stad rätt kommer den nya arenan att bli störst i Norden, och det är väl bara rimligt. Byggde man för 12 000 runt år 1970 bör det kanske bli 16 000 nu. Roligast hade förstås varit om det blev 100 pers fler än i Globen, bara för att. Då hade man verkligen kunnat skratta åt ens egen stad.

Var en ny simanläggning hamnar vet jag inte, men jag är säker på att byggbolagen gillar lösningen. De får också bygga en ny sådan.

Scandinaviums kapacitet på 12,044 bäddar inte tillräckligt bra.

En ny multiarena i anslutning till Scandinavium ska rivas eller rustas upp till 14,100 platser.

Eller jag vill få 15,000 platser till den nya stora arenan.

NHL-nivån på den nya arenan är fastställt. 16,000 eller 18,000 sittplatser ska stå klara 2027 efter den stora arenaidén 2025?

Hela fyra alternativ till landets största arena.

Det här vill du, jag och mer.
Citera
2025-04-12, 12:45
Medlem
goseigens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 6999
Scandinaviums kapacitet på 12,044 bäddar inte tillräckligt bra.

En ny multiarena i anslutning till Scandinavium ska rivas eller rustas upp till 14,100 platser.

Eller jag vill få 15,000 platser till den nya stora arenan.

NHL-nivån på den nya arenan är fastställt. 16,000 eller 18,000 sittplatser ska stå klara 2027 efter den stora arenaidén 2025?

Hela fyra alternativ till landets största arena.

Det här vill du, jag och mer.

Jag vill hellre ha en ny fotbollsarena, och går aldrig och tittar på hockey, men visst - det är ändå viktigt med en bra fungerande inomhusarena. Där är ju allt från hästhoppning till olika musikarrangemang.

Tänkte inte på NHL, men minns svagt sådana diskussioner på hf - ett nytt lag måste ha en tillräckligt bra arena. 16 000 blir nog ett minimum då, och det är ju också meningslöst att bygga nytt, om den nya arenan riskerar att snabbt bli föråldrad - Scandinavium har ändå fungerat i 50 år, och så måste de förstås tänka med en ny arena också.
Citera
2025-04-12, 20:06
Medlem
Citat:
Jag vill hellre ha en ny fotbollsarena, och går aldrig och tittar på hockey, men visst - det är ändå viktigt med en bra fungerande inomhusarena. Där är ju allt från hästhoppning till olika musikarrangemang.

Tänkte inte på NHL, men minns svagt sådana diskussioner på hf - ett nytt lag måste ha en tillräckligt bra arena. 16 000 blir nog ett minimum då, och det är ju också meningslöst att bygga nytt, om den nya arenan riskerar att snabbt bli föråldrad - Scandinavium har ändå fungerat i 50 år, och så måste de förstås tänka med en ny arena också.

Nej till hockey matcher i Scandinavium efter multiarena beslut iår. Scandinavium blir arenan för hästhoppning och musikevenemang som du påpekar. Frölunda behöver en större hockeyarena än idag i.o.m. ökande supportrar runt Göteborg och likt väl som i Göteborg. Eller skall Frölunda kopiera Karlstads hockeyarena 8500 platser räcker gott väl för Frölunda öka biljettpriserna typ Frölundaborg renoveras typ?
Citera
2025-04-12, 20:15
Medlem
Eller en ny multiarena 8500 platser bredvid Scandinavium istället än modernisera Frölundaborg?
Citera
2025-04-12, 20:16
Medlem
Det är två alternativ med 8500 kapacitet.
Citera
2025-04-12, 20:18
Medlem
goseigens avatar
Citat:
Nej till hockey matcher i Scandinavium efter multiarena beslut iår. Scandinavium blir arenan för hästhoppning och musikevenemang som du påpekar. Frölunda behöver en större hockeyarena än idag i.o.m. ökande supportrar runt Göteborg och likt väl som i Göteborg. Eller skall Frölunda kopiera Karlstads hockeyarena 8500 platser räcker gott väl för Frölunda öka biljettpriserna typ Frölundaborg renoveras typ?

De skulle behöva bygga om Scandinavium ändå - de säger ju att konstruktionen inte riktigt fixar moderna showscener.

Frölundaborg fungerar förstås inte.

De viktigaste frågorna blir väl om huruvida Scandinavium ska rivas och var Frölunda i så fall spelar under tiden.

Som intresserad av hockey verkar du helt klart mer insatt än vad jag är, men på något sätt blir det konstigt med två islador bredvid varandra, för jag förmodar att de vill ha den nya i samma område.
Citera
2025-04-12, 20:30
Medlem
Citat:
Jag vill hellre ha en ny fotbollsarena

Göteborg har redan två stora fotbollsarenor Gamla Ullevi på 18,454 platser - 6:e störst i Sverige och Nya Ullevi på 40,000 platser - 2:a störst i Sverige. Det räcker gott och väl.
Citera
2025-04-12, 20:31
Medlem
goseigens avatar
Citat:
Göteborg har redan två stora fotbollsarenor Gamla Ullevi på 18,454 platser - 6:e störst i Sverige och Nya Ullevi på 40,000 platser - 2:a störst i Sverige. Det räcker gott och väl.

Fast så tycker inte fotbollsfansen.
Citera
2025-04-12, 20:37
Medlem
Två hockeyarenor bredvid kan fungera men att använda Scandinavium vid SHL matcher är orimligt eller kanske vid slutspelsmatcher går det Scandinavium och vid grundseriematcher Frölunda spelar i nya arenan.
Citera
2025-04-12, 20:58
Medlem
Citat:
Eller en ny multiarena 8500 platser bredvid Scandinavium istället än modernisera Frölundaborg?
Frölunda har nästan alltid fullt på sina matcher 12044. Varför minska ner till 8500?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in