Citat:
Ursprungligen postat av
Allahelgon
Det är ett perspektiv, du lever utifrån vad som hänt dig. Vi kan inte annat än relatera till egna erfarenheter. Det har kommit och gått endel i denna tråden som själva varit utsatta. De flesta tycks inte önska denna typ utav uthängningar för någon, inte ens sina egna förövare.
Den lag om förberedelse som Dumpen önskar kommer på sin höjd kunna döma folk till rättsvård/öppenvård. En sådan dom skulle inte få gigantisk spridning om inte en extern grupp skulle gå ut med dessa domar. Vilket skulle leda till att anhöriga har möjlighet att ta itu med sitt i lugn och ro.
Ett par/familj har därmed möjlighet att få stöd så som parterapi, vilket skulle vara extra viktigt i en familj med barn. Som skulle kunna leda till att man kan fortsätta leva ihop eller arbeta igenom och komma fram till att det inte kommer fungera. De externa faktorerna lägger en stor press på de anhöriga.
Polisen skulle dessutom inte ha resurser till att lägga 100tals timmar i fiskande, den lagen skulle dessutom inte reglera något för Dumpens fortsatta existens. Efter den lagen skulle de dock ha nya möjligheter att också anmäla sina fångster och ge mer legitim vy på företaget.
Det är stor skillnad i som du säger att anhöriga till dömda också tar skada, det må vara sant. Men det är på helt olika sätt.
I Dumpens fall så är det extrema externa påtryckningar på de anhöriga och i vissa fall så om de inte lämnar eller tar avstånd så skall det uppmanas till trakasserier.
Jag håller inte med i att våra lagar behöver uppdateras, det är redan olagligt att ta kontakt med barn och skicka sexuella bilder till dem.
Där emot behöver vi arbeta aktivt som samhälle för att skydda våra barn. Jag har nämnt det förut, men som exempel, vi lär våra barn att det är farligt att leka vid vägarna. Vi kriminaliserar inte bilkörningen. Utbildning och stöd lär man komma långt för barnen, att skydda dem ifrån alla faror gör att de lever i någon form utav bubbla där inget kan någonsin hända dem.
Som i ditt fall och som är vanligast, där anhöriga till barnen utsätter dem. De kommer vi inte åt varken igenom min variant eller med lagförändring.
Dumpens verksamhet hade varit mer seriös om vi som i deras fall fångat upp individer som landat fel och hjälpt dem på rätt bana och gett dem möjlighet till vård och stöd. Där igenom undvikit att personen landar snett igen. Dumpen demonstrerar igenom sina "Dubbelgäddor" att deras metod inte fungerar och att de inte hjälper något barn. De ända de hjälper är sig själva igenom att ta ut lön.
Säg som scenario för Dumpen istället för den skit de ägnar sig åt, Efter fångst så konfronterar de personen i lugn och sansad ton, där man pratar med personen och ställer välformulerade frågor. Innan man publicerar videon maskerar man individen. Man förtydligar också att man vill hålla kontakten med denna individ och se till att personen söker sig till vård och får hjälp att utreda varför det gått fel.
Man demonstrerar för sina följare hur man hjälper individerna och fortsätter ha kontakt med dem till och från för att kolla hur det går. Som en stödpelare hjälpa personen. Först efter framgång så publicerar man videon och skriver om hur man hjälpt personen igenom detta och hur de inte är ett hot för något barn mer.
Då kollar vi dumpens metod som den är, till att börja med är man aggressiv i fiskandet och SKALL få personen att gå övergränsen till varje pris. Sedan dyker man upp och skriker en massa skit och trycker upp individen i ett hörn där fight eller flight instinkterna tar vid och det ända de vill är att komma ur situationen. Sedan publicerar man personen med ansikte, namn och loggar som "Bevis" och pratar skit om dem på youtube. Allt för att utsätta personen för andras missaktning. Vilket i flera fall fått personen att må så dåligt och inte känna någon utväg mer än graven.
Jag håller med dig helt i din analys av Dumpen, jag tycker att deras metoder är fel och skadliga och jag tror också att ditt förslag på hur en sådan organisation skulle kunna arbeta är mycket mer konstruktivt än hur det ser ut idag.
Däremot tror jag att den lagändring som är i pipelinen inte kommer ge Dumpen något mer manöverutrymme eller legitimitet till sin verksamhet, eftersom det handlar om brottsprovokation tror jag att det kommer vara ytterst noga reglerat hur det får gå tillväga och vilka som kommer få använda sig av det. Polisen har ju också andra resurser än Dumpen för att ta reda på vem som befinner sig bakom ett visst konto, så de kommer inte behöva lägga hundratals timmar på att fiska.
Att lära barn hur de ska skydda sig är också bra och nödvändigt, men vi har redan stopp min kropp och liknande initiativ. Som ditt exempel med trafiken så lär vi barnen att bilar är farliga, men vi har också reglerad hastighet, farthinder, fartkameror och straff för den som bryter mot trafikreglerna. När det kommer till nätförövare så anser jag att vi bara har lärt barnen hur de ska agera och har straff, men vi behöver också "farthinder" och "fartkameror". Men inte i form av uthängningar på nätet och trakasserier.
Sen har du helt rätt i att barn som drabbas på det sättet jag drabbades inte får hjälp genom detta. Det är viktigt att de också får hjälp, stöd och skydd.