Citat:
Ursprungligen postat av
StorTuffBiker
Tänker du sticka huvudet i sanden eller tänker du bemöta informationen i paragrafen 5 kap. 5 paragrafen i brottsbalken. Nu är jag snäll och delger den åt dig. Första stycket är av mest relevans för den här diskussionen:
Brott som avses i 1-3 §§ får inte åtalas av någon annan än målsäganden. Om brottet riktar sig mot någon som är under arton år eller om i annat fall målsäganden anger brottet till åtal, får dock åklagaren väcka åtal om detta anses påkallat från allmän synpunkt och åtalet avser
1. förtal och grovt förtal,
2. förolämpning mot någon i eller för hans eller hennes myndighetsutövning, eller
3. förolämpning med anspelning på ras, hudfärg, nationellt eller etniskt ursprung, trosbekännelse, sexuell läggning eller könsöverskridande identitet eller uttryck.
Med andra ord. Den illaluktande bajshögens uttalanden är brottsliga. Men åklagaren valde att inte åtala, då denne ansåg att det inte var påkallat från allmän synpunkt att göra det.
De brottsutsatta har alltså en möjlighet att åtala den illaluktande bajshögen själv om de önskar. Det är alltså inte OK att grovt förtala människor bara för att en åklagare inte valde att åtala den illaluktande bajshögen för det.
Återigen är jag ledsen för din skull att allt Chrippa och Linnéa har anmält inte gav den frukt du så gärna ville äta av.
Du skulle ju hjälpa henne, varsågod. Jsg tycker att det är ett allmänintresse som jag gärna tar del av.
Men du får vårda ditt språk då.
Nu går vi vidare från det och inväntar nästa del i denna härva med eko och spelbrott.