Citat:
Ursprungligen postat av
peterZiipen
Intressant namn. Rada gärna upp alla ledtrådar med en förklaring för varje!

”Det här är Skogsjättens dagbok. Nu tänkte jag plita ner min köriga vardag och visa några nya sidor. Det är inte första gången jag sjunger ut.” - Skulle kunna vara en referens till att han gjort rösten för Eric i Den lilla sjöjungfrun.
"Jag är inte hooked på att greppa pennan, även fast jag är en ordens Michelangelo." - Har spelat in massor av ljudböcker.
"Min röst har tagit mig långt sedan jag lämnade den ljusa staden för en ny gård." - Kanske lite långsökt men senaste tv-serien han var med i var Solsidan och "ny gård" kan syfta på hans intresse för vin.
"Melodifestivalen var en kul period, men det är nog ett avslutat kapitel.” - Var en av huvudrollerna i filmen Livet är en Schlager. (Vilket även Carola-referensen kan kopplas till.)
”Det var härligt och farligt när jag kom skridande med min klubba. Men det har också lett till en del strul.” - Björn Skifsreferenser samt filmen Strul som både han och Skifs varit med i.
"Jag har haft många roller och turnerat mycket med slagkraftiga kvintetter." - Här kopplar jag det faktiskt till Yrrol som han var med i och dom är fem stycken huvudkaraktärer, samt att medlemmarna där i är extremt folkkära liksom.
”Masken är min vän, men med den är jag skyddslös." - Varit fast medlem i Dramatens ensemble sen 1989.
"Jag hoppas att ni tycker om mig lika mycket som ni tyckte om Carola.” - Carola-referensen jag nämnde tidigare.
Sen också björnen som dök upp på skärmen i första avsnittet han var med i som dom i juryn kopplade till Björn Skifs men då tänker jag på den allra första boken han läste in och den heter nämligen Björndansen haha. Kan även vara koppling till Björn Skifs pga tidigare ledtrådar men även Björn Kjellman som också var med i Livet är en schlager!
”Dags för ett nytt uppdrag! Nu ska jag röra om i grytan med mitt mustiga språk och min ofantliga längd.” - Här känner jag att det helt klart ska vara misleading för att man ska tro att det är Mauri men jag tänker mest på att han dels är väldigt mat/vinintresserad och att han är lång haha
”I min bransch pratar man ofta om att gå köksvägen. Det har blivit mitt framgångsrecept." - Han var inställd på att bli fotbollsspelare (var med i juniorlandslaget och Djurgårdens A-lag) men bytte bana och blev skådespelare istället.
"Jag har påstått att man kan käka allt möjligt, även om det smakar gummi, och i det har jag blomstrat.” - Den allra första filmen han var med i var Nionde kompaniet, därav "gummi" då den handlar om bilar.
”Måltiden är det viktigaste för mig och det finns folk som anklagar mig för att spekulera.” - Att han är mat- och vinintresserad, blivit intervjuad i EuroCave om just detta.
”I min vardag letar jag ständigt efter nya mästare, men nu är jag själv ute på hal is och ska visa er vad jag har kokat ihop.” - Eftersom han är regissör och inte bara skådespelare så lär han väl leta en och annan skådis till roller haha. Och "hal is" är väl bara en referens till att han är med i ett program där han sjunger, vilket han aldrig gjort tidigare men att det ska vilseleda en till hockey.
Det enda jag inte riktigt får ihop är väl varför det är just hockeyreferenser och inte fotbollsreferenser då det är den sporten han varit i. Men liksom.. det går inte att unsee this 😂