2025-04-12, 12:25
Medlem
Man pratar ofta om att flyktingar måste integreras. Definitionen av integrerad i Sverige dock väldigt intetsägande. Du ska ha ett arbete eller studera, kunna prata svenska och inte begå grova brott.
Har du ett arbete och kan svenska, då är du "integrerad".

När du är integrerad får du också ett inflytande. Du får dels ett direkt inflytande på din arbetsplats eller den samhällsinstans där du verkar, dels ett indirekt inflytande där din åsikt får ett större värde i samhällsdebatten. Du räknas helt enkelt som en fullvärdig och god medborgare, en plusindivid.
Du får möjlighet att påverka samhället inifrån, att styra samhället.

Hur bra är då detta när den "integrerade" individen i själva verket inte alls är integrerad?
När individen tycker att man ska beslöja småflickor, när individens värderingar går emot de västerländska? När individen prioriterar sin klankultur framför samhällets västerländska kultur? När individen har noll förankring i den svenska och västerländska kulturen? När individen inte delar intressen med det tidigare majoritetssamhällets? När individen tycker att man ska könsstympa barn?

Är det i själva verket skadligt att vissa människor blir integrerade Sverige? Är det i själva verket en trojansk häst som kommer äta upp samhället inifrån istället för utifrån?
Kommer Sverige med tiden att bli genomkorrupt och sekteristiskt?
Eller har jag fel? Är det bra att alla de här personerna integreras?

Kommer vi få en skuta och ett samhälle som går en gemensam och progressiv riktning eller kommer Sverige implodera?
Senast redigerad av Malapagos 2025-04-12 kl. 12:34.
Citera
2025-04-12, 12:30
Medlem
MrSwedeGliderRunts avatar
"flyktingar"? du menar muslimer som reser från muslimska länder till Europa illegalt.

Kriminella ekonomiska migranter, jihadister mflr är mer korrekt benämning
Citera
2025-04-12, 12:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrSwedeGliderRunt
"flyktingar"? du menar muslimer som reser från muslimska länder till Europa illegalt.

Kriminella ekonomiska migranter, jihadister mflr är mer korrekt benämning

Ja det är ju också något man kan ställa sig. Hur stor har verkligen flytt något, antagligen är extremt få individer i Sverige av alla länder för att de flytt krig. Det finns nog andra incitament där.

Men det är ett annat ämne.

Ändrade dock i trådrubriken från flyktingar till "flyktingar". Just därför att vi kan anta att en stor del nog kanske inte är det.
Senast redigerad av Malapagos 2025-04-12 kl. 12:37.
Citera
2025-04-12, 12:37
Medlem
MrSwedeGliderRunts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Malapagos
Ja det är ju också något man kan ställa sig. Hur stor har verkligen flytt något, antagligen är extremt få individer i Sverige av alla länder för att de flytt krig. Det finns nog andra incitament där.

Men det är ett annat ämne.

Förvisso, men nästan alla sådana här trådar skapas med en falsk premsiss, vilket behöver adresseras..
Nästa sak som behöver adresseras är att folk som illegalt invaderar ett land ej ska integreras.
Citera
2025-04-12, 12:38
Medlem
Citat:
Förvisso, men nästan alla sådana här trådar skapas med en falsk premsiss, vilket behöver adresseras..
Nästa sak som behöver adresseras är att folk som illegalt invaderar ett land ej ska integreras.

Nä men du har ju rätt i sak. Det är ju en stor del som inte flytt ett skit utan är ekonomiska migranter. Alla vet ju vid det här laget att det är så, förutsatt att man inte är helt jävla bränd i skallen.
Citera
2025-04-12, 12:44
Medlem
Citat:

Frågan jag ställer mig är om man som svensk bör göra precis allt i sin makt för att bidra till att de är individerna INTE blir integrerade? Med det menar jag att man undviker att umgås med personerna, undviker vara trevlig, undviker anställa de, undviker hjälpa de på alla sätt och vis?

Förutsatta att de inte visar tecken på att verkligen, i ordets sanna bemärkelse, vara integrerade?
Skillnad på pk integrerad/låtsasintegrerad och integrerad.

Jag personligen gör ingenting för att stötta migranters verksamheter i Sverige. Jag hjälper aldrig en flykting med någonting eller köper tjänster av de. Senast igår blev jag ombedd av några om jag kunde hjälpa de, men jag vägrade och låtsades som att jag inte kunde, fast jag egentligen kunde. Var på min arbetsplats...
Senast redigerad av Malapagos 2025-04-12 kl. 12:48.
Citera
2025-04-12, 12:49
Medlem
Exemplarisk.s avatar
Integrationen är ett hopplöst experiment. Det fungerade förr när vi hade 1 invandrare i klassen på 20 svenskar. Nu har det gått alldeles för långt och vi har alldeles för många här. Väldigt många vill/behöver inte integreras numera eftersom det finns så många i landet som pratar samma språk som dom och delar samma värderingar, kultur och historia.

Att alla som kommer hit vill bli svenskar och anamma svensk kultur och svenska värderingar är en stor lögn, möjligen en utopi. Vissa har sagt detta i årtionden, andra börjar sakta men säkert att inse vilken katastrof massinvandringen har varit för Sverige och att integration är något som aldrig kommer att fungera med den mängd invandrare vi tagit hit.

Mycket av den segregationen vi har idag är självvald både från svenskar och invandrare.

edit: Jag missade nog poängen, återkommer med ett annat svar!
Citera
2025-04-12, 15:08
Medlem
Jag kan ge ett exempel, på en somalisk kille som jag åkte taxi med för nåt år sedan. Av någon anledning kom vi in på ämnet religion. Han tyckte att det var jättekonstigt att jag inte trodde på någon Gud. Han själv var muslim och han tyckte att det var självklart att man ska tro på Gud (Allah), men han sa det med ett leende och det fanns absolut inget hotfullt eller negativt i vårt samtal. Jag reagerade dock lite negativt på att han kändes så extremt övertygad om detta, jag uppskattade inte det, men jag hatar inte honom för det. Var han integrerad enligt dig? För min del är han det. Vi kunde föra ett samtal på svenska och han har ett jobb. För mig som ateist är det helt ok att han är här och kör taxi, jag ser inget problem även om jag inte kan begripa hans resonemang om religion.
Citera
2025-04-12, 18:04
Medlem
Arga.pingvinens avatar
Nej. Utifrån dagens förutsättningar är segregering allra bäst, vi skall inte blanda oss.
Citera
2025-04-13, 11:12
Medlem
Hade dem blivit helt integrerade samt att man hade begränsat invandringens omfattning hade det kunnat fungera. Men nu är det inte så verkligheten ser ut i Sverige 2025 , utan här så har vi utomstående , i detta fall muslimer som bygger moskéer överallt , inskränker på vår yttrandefrihet samt respekterar inte våra traditioner och sedvänjor.

Och så länge det är så det går till kommer det aldrig fungera. Och alltför många idioter i Sverige inom framförallt vänstern förstår inte detta.

Som ett resultat av detta börjar nu hat uppstå åt olika håll i samhället. Ingen kanske pratar högt om det , men det märks tydligt. Svenskarna har i och med allt detta hetsats till att bli " rasister " så det är inte deras fel. Svensken har länge gått efter mentaliteten att man inte ska vara rasist , vilket jag kan hålla med om, men samtidigt vet jag att rasism är något som uppstår om man bara slår ihop två eller flera olika grupper som man gjort i detta fallet. Så det tänket börjar haverera nu eftersom situationen nu är ohållbar och påverkar människors vardag.
Citera
2025-04-14, 09:50
Medlem
psaks avatar
Svar nej, det är inte bra, eftersom det bara blir ett kvitto på att ännu fler kan fortsätta släppas in på evig tid. Vad händer med gruppen svenskar då?

Förutom det TS snuddar vid, att (dåligt) utländskt inflytande växer så vet vi även vad som börjat ske i politiken och andra maktpositioner: folk med sympatier för (naturligtvis) sina egna får plats, dvs gruppsamhället kommer bli mer och mer på svenskarnas bekostnad. Olika viljor - vi tappar makt i vårt eget enda land.
Citera
2025-04-14, 11:40
Medlem
tomyhockeys avatar
det finns många många invandrare som på låtsas bluffar till sig att dom är integrerade hissar upp svenska flaggan oftast för att imponera på svenskar men jag ser ofta att dom är bara lögnare och hatar sverige och svenska värderingar.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in