2025-04-12, 10:28
Medlem
Hej,

Kikade idag på domkraften som hänger med reservhjulet i bilen och på den står det att den klarar max 900 kg. Bilens Tjänstevikt är 1 682 kg. Tänker att eftersom domkraften hängde med bilen måste den ju vara dimensionerad för att klara av att lyfta bilen men blir fundersam med tanke på att det är rätt många kilos skillnad.

Bilen är en Subaru Forester.

Någon som vet hur man ska tänka / hur tillverkaren har tänkt här?

Hälsningar,
Spiggovich
Citera
2025-04-12, 10:31
Moderator
Citat:
Ursprungligen postat av Spiggovich
Hej,

Kikade idag på domkraften som hänger med reservhjulet i bilen och på den står det att den klarar max 900 kg. Bilens Tjänstevikt är 1 682 kg. Tänker att eftersom domkraften hängde med bilen måste den ju vara dimensionerad för att klara av att lyfta bilen men blir fundersam med tanke på att det är rätt många kilos skillnad.

Bilen är en Subaru Forester.

Någon som vet hur man ska tänka / hur tillverkaren har tänkt här?

Hälsningar,
Spiggovich
Tillverkaren har tänkt så att du inte lyfter hela bilen med domkraften, bara det hörnet eller eventuellt den sidan du ska byta hjul på. Ett hörn är ju teoretiskt 425 kg, en sida 850 kg.
Citera
2025-04-12, 10:31
Medlem
VoktorDodkas avatar
Du ska väl inte lyfta hela bilen för ett däcksbyte? Det räcker med ett hörn där däcket som ska bytas sitter.
Citera
2025-04-12, 10:37
Medlem
Tack för snabba svar!

Det låter ju såklart rimligt att man inte behöver räkna med hela bilens vikt nu när ni skriver det.

Då besvaras även min andra fråga om att jag inte behöver köpa ny domkraft / pallbock för att skifta till vinterdäck. De jag har klarar 1 500 kg och det borde ju således räcka.

Jag har tidigare haft lättare bilar och bara lyft med det jag har men nu när jag har en bil över 1 500 kg satte hjärnspökena igång och de är inga hejare på matte!
Citera
2025-04-12, 10:38
Medlem
FarliKorvs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VoktorDodka
Du ska väl inte lyfta hela bilen för ett däcksbyte? Det räcker med ett hörn där däcket som ska bytas sitter.

Haha, skulle precis in och härja i samma andemening.
Citera
2025-04-12, 10:39
Medlem
PatrickEkwalls avatar
Det vore nått - att lyckas balansera hela bilen i luften med en väldigt välplacerad domkraft! Vingelrisk!
Citera
2025-04-12, 10:41
Medlem
VoktorDodkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Spiggovich
Tack för snabba svar!

Det låter ju såklart rimligt att man inte behöver räkna med hela bilens vikt nu när ni skriver det.

Då besvaras även min andra fråga om att jag inte behöver köpa ny domkraft / pallbock för att skifta till vinterdäck. De jag har klarar 1 500 kg och det borde ju således räcka.

Jag har tidigare haft lättare bilar och bara lyft med det jag har men nu när jag har en bil över 1 500 kg satte hjärnspökena igång och de är inga hejare på matte!
Har du plats så är det en bra investering att köpa en garagedokraft, kostar inte så mycket för de billigare modellerna men ack så mycket smidigare än en nöddomkraft som hör till reservhjulet. Jag vet inte vad subaru har för domkrafter men de bilar jag har haft så är originaldomkraften enbart för nödsituationer och knappt det, ungefär som att jämföra ett fälgkors med ett krafthandtag.
Citera
2025-04-12, 10:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VoktorDodka
Har du plats så är det en bra investering att köpa en garagedokraft, kostar inte så mycket för de billigare modellerna men ack så mycket smidigare än en nöddomkraft som hör till reservhjulet. Jag vet inte vad subaru har för domkrafter men de bilar jag har haft så är originaldomkraften enbart för nödsituationer och knappt det, ungefär som att jämföra ett fälgkors med ett krafthandtag.

Tack det är ett bra råd.

Jag har dock redan en garagedomkraft som klarar 1 500 kg som jag använt för däckskifte på tidigare bil och som jag avsåg använda även på denna. Det var när jag kom på att bilen väger mer än 1 500 kg som jag gick ut för att kolla vilken vikt "nöddomkraften" klarade och blev fundersam.

Nu är jag dock, tack vare era svar, klokare än jag var för en liten stund sedan och kan fortgå med däckskiftet med befintlig utrustning.

Tack!
Citera
2025-04-12, 13:09
Medlem
Jag gillar den gamla typen https://c8.alamy.com/comp/F64775/seat-600-made-in-spain-under-fiat-license-jack-F64775.jpg

Varför har de helt försvunnit?
Citera
2025-04-12, 13:16
Medlem
VoktorDodkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av falurouge
Jag gillar den gamla typen https://c8.alamy.com/comp/F64775/seat-600-made-in-spain-under-fiat-license-jack-F64775.jpg

Dom där var riktigt bra ända tills domkraftsfästet ätits upp av rost och det gick fort på de flesta bilar, sen fick man använda pelardomkraft till den försvann upp i balken, sen köpte man garagedomkraft.
Citera
2025-04-13, 11:37
Moderator
MondoBizarros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av falurouge

Därför att de välte alldeles för lätt.
De är möjligen okej för att byta ett däck, men ska du ha bilen ståendes på något mer än tio minuter, undvik den varianten.
Citera
2025-04-13, 14:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MondoBizarro
Därför att de välte alldeles för lätt.
De är möjligen okej för att byta ett däck, men ska du ha bilen ståendes på något mer än tio minuter, undvik den varianten.
Instämmer.
Ingick som originalutrustning till bl a min Plymouth.
Fäste man i kofångaren.
Tippade för mig en gång då bilen rörde sig.

Lika läskigt som att nu för tiden använda Hi-Lift eller Farmjack.
Har även dom tippat med en NIVA och en Geländewagen.
Kom alla gångerna undan med blotta förskräckelsen.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in