2025-04-11, 20:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Beaver14
Kineserna skiter inte på sig om man säger så.

Jodå, dom håller allt på att skita på sig ordentligt, men det kommer dom aldrig erkänna. Förlorat ansikte är ingen liten sak i Asien. (Kolla Fukushima, samma mentalitet) Desperationen lyser igenom klart i tonläget med dessa trevare till EU och Australien, som fick kalla handen. Bevittnar vi födelsen av ett Nord Korea 2.0? Jag tycker faktiskt Kina förtjänar allt som kommer åt deras håll!

Citat:
Däremot har jag sett flera inslag om amerikanska företagare som måste lägga ner för att de har tillverkningen i Kina och det inte finns möjligheter att producera i USA. Inte så att de kan sluta sälja medan de investerar i produktionslina i USA, som Trump tror det funkar.

Acceptable collateral damage med tanke på vad stor saken är!
Citera
2025-04-11, 20:27
Medlem
Mia-Rovys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AdonBelivit
Sitter och söker på flashback och finner det märkligt att ingen snackar om att Kina faktiskt stulit sig till sina ekonomiska framgångar. Om man studerar detta närmare så verkar det som om hela Kina's ekonomi är uppbyggd på stöld av andra länders intellektuella egendom.

Vad jag inte förstår är varför länder som blivit utsatta för dessa tjuverier från nationen Kina inte gör gemensam sak nu när USA satt tonläget, detta är ju ett guldläge att sänka fanskapet som gav oss Covid och all annan jävulskap dom håller på med överallt.

Men världen kanske börjar nyktra till och inse vad dom faktiskt har att göra med...

China Isolated: Europe, Australia Will Not Partner With China
https://gellerreport.com/2025/04/china-isolated-europe-australia-will-not-partner-with-china.html/

Spokesperson of Ministry of Foreign Affairs of China presenterar Mao Zedong, dom börjar visa sina sanna färger nu... Kina!
https://x.com/SpoxCHN_MaoNing/status/1910148704105058692
Det är väl allmän kännedom att Kina stjäl företagshemligheter och har varit det väldigt länge.

Det betyder inte att plötsliga sinnessjuka tullar är ett bra motdrag. Ungefär varenda människa (ekonomer inkluderat) säger att vad Trump gör är idiotiskt

Trump tror att han kan ”chocka” världen till att börja producera allt i USA, men de har ju inte kapaciteten till det. Kina har utvecklat sin kedja och spetskompetens i decennier. Det är helt omöjligt att komma ens i närheten av det på vad det nu han förväntar sig.

Fabriker måste hinna byggas, folk måste hinna utbildas (och han aktivt motarbetar det), och köpare måste finnas.

Dessutom - Kina använde inte tullar - tvärtom. Kina använde fri handel för att det skulle bli så billigt som möjligt för resten av världen. Trump försöker att göra saker internt relativt billigare genom att för sig själva göra allt annat dyrare.

Men hans idé faller ju på att resten av världen kan ju fortfarande handla med resten av världen.

- Kina hade kunder för att det var så billigt för omvärlden, och under decennium utveckla en extremt effektiv produktion
- Trump försöker få kunder genom att göra allt annat dyrt för sig själva, och under några månader slå panik i företag så att de inte vet vad fan de ska ta sig till

Det är en fysisk omöjlighet att lyckas med det när kapaciteten inte finns. Den måste utvecklas gradvis, i den takt det tar att bygga fabriker, skaffa kompetens och få pålitliga kunder

Total idioti vad han sysslar med, och i princip alla (förutom hans ja-sägare) håller med om det.

USA kan inte konkurrera med Kinas effektivitet just nu. Inte ens om de fick alla kunder i hela världen imorgon. Alla hade blivit fattigare om det hände (även de själva), för kapaciteten finns inte.

Och det är väl här någonstans som Trump tror att det är värt att offra ekonomin, för om de blir lågavlönade så kommer väl alla fabriker att ploppa upp tack vare att de har en stor intern marknad? Nej, inte per automatik, inte utan logistiken och kompetensen. Och deras interna marknad kommer såklart att bli sämre i samma takt. Se bara på Kina själva, de har stora problem med låg inhemsk köpkraft. De måste ha omvärldens marknad för att lyckas med det — motsatsen till vad Trump åstadkommer just nu.

Och sänker han sin egna marknad och samtidigt upphör med omvärldens? Då finns det inte så mycket kvar

Vad vi i Europa kan göra under tiden skulle kunna göra vad Kina själva gjorde - samarbeta, öppna upp för handel och kräva att delstyrning, egen personal som utbildas i deras företag som de är aktiva här.

Så kan man nå konkurrenskraft! Att isolera sig och bli fiender med alla (även sina närmaste vänner) andra ökar inte konkurrenskraften. Att förstöra för andra gör dig inte rikare, bara relativt mindre fattig.
Senast redigerad av Mia-Rovy 2025-04-11 kl. 21:14.
Citera
2025-04-11, 20:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Roerlig
Frågan var ställd till dig.

Ja enkelt så såg Trump att EU kunde införa tullar mot kina utan att kina gjorde motåtgärder.
Förstår du nu?
Citera
2025-04-11, 20:48
Medlem
DRAVKCABs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Beaver14
Kineserna skiter inte på sig om man säger så.

Däremot har jag sett flera inslag om amerikanska företagare som måste lägga ner för att de har tillverkningen i Kina och det inte finns möjligheter att producera i USA. Inte så att de kan sluta sälja medan de investerar i produktionslina i USA, som Trump tror det funkar.

Yuan är på 18 års lägsta. Deras fastighetsmarknad är på fallrepet. Deras största exportmarknad är USA. Mycket talar för att det är lite brunt i byxan på nalle puh.

Bra att Amerikanska företag som inte vill vara del av det Amerikanska samhället får ta sitt pick och pack från Kina. Kan dom inte tillverka i USA utan att det är affärsmässigt så var det väl inte direkt någon starkt varumärke och produkt dom hade ändå.
Citera
2025-04-11, 20:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zeta9
Investerare straffar USA Turbulens i ekonomin brukar få investerare att söka skydd i dollar eller amerikanska statspapper. Men nu har något hänt. – Den osäkerhet som Trumps eviga hattande har skapat, gör att investeringsviljan minskar, säger Jens Magnusson, chefsekonom på SEB. https://www.borskollen.se/nyheter/27/trumps-oro-investerare-straffar-usa

Jag fattar det som att i måndags 7/4 föll börserna relaterat till Trump-Tulleriet. Samtidigt dumpades räntebärande dollar statspapper, bland annat av Japan. Det blev då mycket dyrare för USA att finansiera sitt närmast omättliga lånebehov.
Istället för att köpa de amerikanska räntebärande pappren köpte världen tyska räntebärande papper.

Delar av Trump staben insåg att man trots allt inte kunde tulla hela världen samtidigt. Detta presenterades för Trump, som därav gav 90 dagars respit till alla utom till Kina.

Trump insåg att han skulle framstå som en loser om han backade helt från sitt okonventionella påhitt.
Att selektera ut Kina är hans försök att rädda ansiktet. Alla världens ekonomer kiknar av skratt över förklaringen.
Citera
2025-04-11, 21:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DRAVKCAB
Yuan är på 18 års lägsta. Deras fastighetsmarknad är på fallrepet. Deras största exportmarknad är USA. Mycket talar för att det är lite brunt i byxan på nalle puh. Bra att Amerikanska företag som inte vill vara del av det Amerikanska samhället får ta sitt pick och pack från Kina. Kan dom inte tillverka i USA utan att det är affärsmässigt så var det väl inte direkt någon starkt varumärke och produkt dom hade ändå.

Trumps tullar betalas av den amerikanska befolkningen. Om de nu vill köpa något tillverkat utanför landets gränser.

Väljer de att köpa någon liknande vara, som är tillverkat i USA är den varan förmodligen dyrare. Det finns så att säga en anledning till att man väljer Kina tillverkat.

Det kommer att ta tid för amerika att flytta hem tillverkning. En tv-spels fabrik tar 4-5 år att bygga. Ska man producera precis allt i tv-spelet behöver man starta anläggningar för att behandla och förädla jordartsmetaller, något som nu görs i Kina.
Då får man lägga på ytterligare några år.
Citera
2025-04-11, 21:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mia-Rovy
Det är väl allmän kännedom att Kina stjäl företagshemligheter och har varit det väldigt länge.

Det betyder inte att plötsliga sinnessjuka tullar är ett bra motdrag. Ungefär varenda människa (ekonomer inkluderat) säger att vad Trump gör är idiotiskt

Trump tror att han kan ”chocka” världen till att börja producera allt i USA, men de har ju inte kapaciteten till det. Kina har utvecklat sin kedja och spetskompetens i decennier. Det är helt omöjligt att komma ens i närheten av det på vad det nu han förväntar sig.

Fabriker måste hinna byggas, folk måste hinna utbildas (och han aktivt motarbetar det), och köpare måste finnas.

Dessutom - Kina använde inte tullar - tvärtom. Kina använde fri handel för att det skulle bli så billigt som möjligt för resten av världen. Trump försöker att göra saker internt relativt billigare genom att för sig själva göra allt annat dyrare.

Men hans idé faller ju på att resten av världen kan ju fortfarande handla med resten av världen.

- Kina hade kunder för att det var så billigt för omvärlden, och under decennium utveckla en extremt effektiv produktion
- Trump försöker få kunder genom att göra allt annat dyrt för sig själva, och under några månader slå panik i företag så att de inte vet vad fan de ska ta sig till

Det är en fysisk omöjlighet att lyckas med det när kapaciteten inte finns. Den måste utvecklas gradvis, i den takt det tar att bygga fabriker, skaffa kompetens och få pålitliga kunder

Total idioti vad han sysslar med, och i princip alla (förutom hans ja-sägare) håller med om det.

USA kan inte konkurrera med Kinas effektivitet just nu. Inte ens om de fick alla kunder i hela världen imorgon. Alla hade blivit fattigare om det hände (även de själva), för kapaciteten finns inte.

Och det är väl här någonstans som Trump tror att det är värt att offra ekonomin, för om de blir lågavlönade så kommer väl alla fabriker att ploppa upp tack vare att de har en stor intern marknad? Nej, inte per automatik, inte utan logistiken och kompetensen. Och deras interna marknad kommer såklart att bli sämre i samma tant. De måste ha omvärldens marknad för att lyckas med det — motsatsen till vad Trump åstadkommer just nu

Vad vi i Europa kan göra under tiden skulle kunna göra vad Kina själva gjorde - samarbeta, öppna upp för handel och kräva att delstyrning, egen personal som utbildas i deras företag som de är aktiva här.

Så kan man nå konkurrenskraft! Att isolera sig och bli fiender med alla (även sina närmaste vänner) andra ökar inte konkurrenskraften. Att förstöra för andra gör dig inte rikare, bara relativt mindre fattig.

Ok, så du dissar det, hur skulle du göra då för att rädda USA då? Om Dollarn sjunker, vad händer då, med världshandeln?

Jag förstår inte allt i världsekonomi, men vissa punkter har jag snappat. Hur skulle du göra då?

Hur kommer du tillrätta med problemet att intellektuella ideer stjäls och kopieras av kina? Att dollar trycks och prånglas ut från Kina, berätta hur du skulle lösa problemet din genialiske man?

Fredag idag, lite slirig... excuse.
Senast redigerad av AdonBelivit 2025-04-11 kl. 21:23.
Citera
2025-04-11, 21:15
Medlem
Nixters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 2006
EU och Kina förhandlar om att avskaffa EU-tullar på kinesiska elbilar som en reaktion på Trumps tullkrig, vilket kan stärka Kinas position på den europeiska marknaden och minska USA:s konkurrenskraft där. Detta riskerar att isolera USA ekonomiskt och geopolitiskt, samtidigt som det kan sätta press på amerikanska tillverkare att sänka priser för att hänga med i den globala konkurrensen. Ett avtal mellan EU och Kina kan därmed underminera USA:s handelsstrategi
https://www.tn.se/naringsliv/42217/kina-och-eu-overens-om-att-se-over-tullar/

Samt försätta Europeiska biltillverkare i en mycket svår sits med enda överlevnad om Kina åter börjar subventionera Europeisk bilförsäljning i Mittens rike. En ide som för Europa närmare Kinesiskt ägarskap är en mer korrekt beskrivning. Men visst med den icke valda VonDerLying kan vi nog förvänta oss vadsomhelst.
Citera
2025-04-11, 21:17
Medlem
Nixters avatar
Citat:
Ok, så du dissar det, hur skulle du göra då för att rädda USA då? Om Dollarn sjunker, vad händer då, med världshandeln?

Jag förstår inte allt i världsekonomi, men vissa punkter har jag snappat. Hur skulle du göra då?

USA har en stor statskuld i dollar, Kina äger mycket dollar genom statsobligationer etc.

En låg dollar gynnar USA.
Citera
2025-04-11, 21:20
Medlem
Mia-Rovys avatar
Citat:

Vad menar du? Vad hade gjort om dollarn sjunker? Trump försöker ju att sänka dollarn. Låter som att du menar att han försöker rädda dollarn från att sjunka

Om jag skulle vilja rädda USA så hade jag nog gjort som jag skrev att Europa hade kunnat göra

Jag tror inte att lika hög export och import den viktigaste saken att titta på när det gäller ekonomisk framgång. Det nog bara Trump som tycker det.
Senast redigerad av Mia-Rovy 2025-04-11 kl. 21:26.
Citera
2025-04-11, 21:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mia-Rovy
Vad menar du? Vad jag borde göra om dollarn sjunker? Trump försöker ju att sänka dollarn

Om jag skulle vilja rädda USA så hade jag nog gjort som jag skrev att Europa hade kunnat göra

Jag tror inte att lika hög export och import den viktigaste saken att titta på när det gäller ekonomisk framgång. Det nog bara Trump som tycker det.

Hur ska du behandla tjyven på världsmarknaden som aldrig spelar enligt reglerna? Jag tycker ett geni som du ska ringa Trump! Sluta yra på flashback, ring!
Citera
2025-04-11, 21:29
Medlem
Mia-Rovys avatar
Citat:
Hur ska du behandla tjyven på världsmarknaden som aldrig spelar enligt reglerna? Jag tycker ett geni som du ska ringa Trump! Sluta yra på flashback, ring!
Nästan alla säger ju redan detta till honom, men han lyssnar inte på någon som inte säger att han har rätt
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in