2025-04-11, 15:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svenshult
Farligt läge nu. Den amerikanska tioårsräntan ligger nu på 4.50, upp från 3.90 när tullkriget började.

https://www.investing.com/rates-bonds/u.s.-10-year-bond-yield
Mm, det är en pålitlig indikator som visar tydligt hur illa det är. Stiger det ytterligare 1-2% då sitter både USA och Trump i skiten ganska ordentligt. Då kommer inte heller världen se USA som tillförlitligt handelsparadis längre, som det nästan alltid har setts som i vår tid.

MAGA!
Citera
2025-04-11, 16:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IVidere
Okej men du stöttar alltså att USA ska ha en betydande stålproduktion själva och inte att Kina ska ha världsdominans ? Tullar fixar detta.
USA, Belgien och Eritrea får ha vilken industristruktur de vill, det är inte mitt jobb att bestämma det. Men att tro att en spontan tullpolitik som ändrats 86 gånger på 8 veckor skulle medföra någon större förändring av långsiktiga handelsmönster, är nog inte genomtänkt. Det tar år att bygga industrier och år att få dem effektiva, samt ännu fler år att nå return on investment. Trumpeten är borta om 4 år, vem vill investera miljarder i en artificiell konkurrensfördel som kan försvinna närsomhelst.
Citera
2025-04-11, 16:18
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Robbinist
Mm, det är en pålitlig indikator som visar tydligt hur illa det är. Stiger det ytterligare 1-2% då sitter både USA och Trump i skiten ganska ordentligt. Då kommer inte heller världen se USA som tillförlitligt handelsparadis längre, som det nästan alltid har setts som i vår tid.
MAGA!

Undrar vad Trump gör om USA förlorar kontrollen? Kan USA ställa in räntebetalningarna? Så här nära att dollarna förlorar sin status som "reserve currency" har vi nog aldrig varit. Ser vi början på slutet för "petro-dollarn"?
Jag hörde att centralbanken och en annan konstig myndighet har mekanismer för att dämpa utvecklingen men det var lite väl ekonomist-tekniskt för att jag skulle förstå det.
Citera
2025-04-11, 16:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
Undrar vad Trump gör om USA förlorar kontrollen? Kan USA ställa in räntebetalningarna? Så här nära att dollarna förlorar sin status som "reserve currency" har vi nog aldrig varit. Ser vi början på slutet för "petro-dollarn"?
Jag hörde att centralbanken och en annan konstig myndighet har mekanismer för att dämpa utvecklingen men det var lite väl ekonomist-tekniskt för att jag skulle förstå det.
Om USA börjar tappa kontrollen kommer Trump givetvis göra samma som han gjort hela sitt liv. Säga "Det är bara jag som kommer kunna fixa detta, rädda USA". Samt hävda att anledningen till att problemet uppstptt alls, är en kombination av 'radikala vänstern', the deep state, illegal invandring, fake news, Kina, EU, samt 1 eller 2 mer intrikata teorier som han kommer börja sprida.

Alla amerikanska myndigheter, myndighetschefer och tjänstemän som agerar som dom ska, dvs agerar i enlighet med vad som faktiskt sker, dom förstärker då en bild som Trump INTE vill se, inte vill höra om, och aldrig kan acceptera. Dom kommer bli avskedade eller totalt vridna till "landsförrädare" och smutskastade av Trump osv.

Folk måste förstå att folk som Trump, med den personlighetsstörningen, är faktiskt spektakulärt duktiga att vrida till skallen på allmänheten. Vrida en total fucked up förlust, till "Älskade landsmän, patrioter, en ny vacker gryning visar nu sina första solstrålar" där hälften börjar tro/försvara honom och andra hälften ser igenom skiten och sliter sitt hår i frustration.

Skapa en påstådd imaginär fiende eller hot, och övertyga att 'Endast jag förstår, ingen annan. Jag själv har motgiftet, ingen annan'.
Senast redigerad av Robbinist 2025-04-11 kl. 16:35.
Citera
2025-04-11, 16:59
Medlem
Dutertes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Yavannanienna
Ja! Alternativet att istället bli minoritet i ett land med muslimsk majoritet, skyhöga energipriser, skyhöga skatter, låga straff, fortsatta biljarder till konflikter vi inte har att göra med och att män spelar i kvinnosporter samt könsoperationer av tonåringar är mycket mycket bättre!!!

Ja precis det är det som är alternativet... eller?
Nä visar väl bara din magra mentala inställning till förändring inom Sverige utan populistisk skitpartier som SD och V.
Tror fullt på resterande partier har förstått att svenskar inte vill ha massinvandring vilket dom visat i sina partiprogram och hur dom resonerar. Woke trams är snart borta. Strängare lagar kring gäng hoppas vi på, men där är tom M lite svaga tycker jag, kan helt klart gå hårdare fram.

Nån skrev gå runt med kippa i förorten? Vafan är vi i Israel? nä lämna din religiösa skit hemma om du inte är kristen. Vi är ett kristet land vilket jag vet vi kommer förbli.
Citera
2025-04-11, 17:13
Medlem
Zeta9s avatar
Investerare straffar USA

Turbulens i ekonomin brukar få investerare att söka skydd i dollar eller amerikanska statspapper. Men nu har något hänt.
– Den osäkerhet som Trumps eviga hattande har skapat, gör att investeringsviljan minskar, säger Jens Magnusson, chefsekonom på SEB.
https://www.borskollen.se/nyheter/27/trumps-oro-investerare-straffar-usa
Citera
2025-04-11, 17:13
Medlem
Roerligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 5549
Bra dock att vi slipper en ökning av livsmedel importerat från USA

Citat:
Ursprungligen postat av EnoughisEnough
Håller helt med och har framhållit TTIP tidigare.

Allt är väl iofs inte offentligt men Trump begravde det som mycket annat, han tror ju alltid att just han kan fixa till en bättre deal.

Nu tror jag inte TTIP hade varit väldigt fördelaktig för Europa så vi får tacka Trump för hans idioti, en liknande möjlighet kanske aldrig någonsin uppenbarar sig för USA efter vad vi har sett den senaste tiden.

Eftersom det är en spridd föreställning även i sunda sinnelag att "Trump trots allt har en poäng" gällande europeiska handelshinder i form av regleringar osv, så fanns det alltså ett avtal på gång gällande förenkling av just sådant och som han var helt ointresserad när han tillträdde första gången. Motkandidaten Clinton var inte särskilt intresserad hon heller, så det hade antagligen inte blivit något med avtalet oavsett valutgång.

Trumps uttalanden gällande orättvisor och utnyttjanden i relation till Europa saknar i och med ointresset för detta möjliga frihandelsavtal med EU all trovärdighet. Hans nys får dessvärre genomslag.

Det är på samma sätt udda att han av sin anhängare här tycks uppfattas som en sann frihandelsvän. Själv hade han blivit förolämpad av globalistanklagelsen.

Det var nog bra att det inte blev något av avtalet, om det inneburit alltför stora möjligheter att föra in varor som inte mötte EU:s produktstandard. En stollegrej EU bör släppa omgående och utan reservationer är dock GMO-nojan.

Amerikansk grad av antibiotikaanvändning i djurbesättningar ligger i nivå med de värsta förövarna i EU, det vill säga Spanien, Italien och Grekland. Så den försyndelsen innebär knappast sakligt skäl att hindra amerikansk införsel. (Dock bör givetvis djurhållning som kräver sådana insatser omgående förbjudas på båda sidor.)
Citera
2025-04-11, 17:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Drini
Alla tillverkare har fått tillgång till subventioner i Kina.
Från var då?
BNP/Capita i Kina är väldigt låg. Och staten beskattar inte så hårt.
Var skulle myndigheterna i Kina få inkomster till att subventionera?

(Från sina statliga bolag får de mest bara förluster).

Det här påminner om 70-talet när japansk industri konkurrerade bort näringslivet i Storbritannien. Och där i SB så svamlade Labour och facken om att det berodde på att japanerna jobbade för "slavlöner".

Verkligheten, dvs att Labour med lagstiftning och facken med sina strejker jobbade hårt på att skicka tillbaka SB till medeltiden, och att japanerna faktiskt utvecklade bättre produkter, det blundade man stenhårt för.

Citat:
Ursprungligen postat av Drini
Om man kunde subventionera sig till dominans skulle EU kanske vara konkurrenskraftiga på åtminstone ett område, eller hur?
Finns det något exempel på att subventioner är lyckosamt?

(Inte någon blind tro då utan mer av fakta).
Citera
2025-04-11, 17:18
Medlem
Enterprises avatar
Citat:
Jag har inte sagt att jag är svensk MAGA . Men jag förstår svenskar som inte ser Magda eller Uffe som sina ledare efter det de gjort med Sverige. Trumps tullar kommer göra att Sverige vaknar upp.
Du är helt tydligt Pro-Trump och Pro-Putin. Sen om du kallar dig svensk MAGA eller inte, whatever.
Tullarna påverkar inte Sverige alls lika mycket som dom påverkar USA. Det är främst USA som bär kostnaden för tullarna.
Det går snabbt att sluta handla, men tar lång tid att bygga upp nya fabriker. Frågan är hur många som ens vill satsa på nya fabriker i USA, med den totalt oberäkneliga president som man har nu. Med den här takten kommer DJT inte överleva året ut.
Citera
2025-04-11, 17:26
Medlem
Citat:
Jag har inte sagt att jag är svensk MAGA . Men jag förstår svenskar som inte ser Magda eller Uffe som sina ledare efter det de gjort med Sverige. Trumps tullar kommer göra att Sverige vaknar upp.
Det är bara odugliga "followers" som behöver en ledare som styr och ställer med dom.

Alla vi andra har styrkan att reda oss själva.
Citera
2025-04-11, 17:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svenshult
Farligt läge nu. Den amerikanska tioårsräntan ligger nu på 4.50, upp från 3.90 när tullkriget började.

https://www.investing.com/rates-bonds/u.s.-10-year-bond-yield
Nja, 10-åringen har legat och studsat under 5% sedan slutet på 2023.
På så vis är det ingen nämnvärd skillnad där.

Dock hade det varit rimligt att den fallit ned i takt med att inflationen fallit tillbaka. Men nu hålls den uppe av att inflationen förväntas ta fart.

I praktiken ger detta en förhöjd realränta som knäcker näringslivet.
Citera
2025-04-11, 17:34
Medlem
Roerligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rybar
Du menar som strafftullar på 35.3% på kinesiska elbilar som klubbades igenom i tysthet utan protester oktober 2024. Nej nej EU är en falsk orm och behöver tryckas ned i skosulorna.

Citat:
Ursprungligen postat av Brendt
Du vet om att EU har infört tullar mot kinesiska bilar?
Dvs EU gjorde en "Trump" innan Trump.

Kan man få poängen i att nästan alla länder har tullar i någon utsträckning och av olika skäl preciserad?

Gällande EU:s tullar på elbilar, så infördes de som svar på påstått otillåtna statssubventioner och prisdumpning. Kineser kunde klaga hos WTO och de påstådda interventionerna innebär godtagbara skäl för strafftullar enligt internationella handelsregler. Man får väl också anta att EU varslat om åtgärden enligt den praxis som finns.

Vad har detta att göra med de amerikanska tull-tilltagen på sistone?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in