2025-04-10, 19:28
Medlem
Harald.Guldhatts avatar
Vad händer om man köper en papegoja som lärt sig olika fraser som är HMF, typ "Utrota alla judar", "negrer är dumma", etc. Om den står på balkongen och säger sina fraser så folk på gatan hör, kan någon dömas för något då? Om man går med den på stan och den säger sina fraser till förbipasserande, är det ok?
Citera
2025-04-10, 19:35
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Harald.Guldhatt
Vad händer om man köper en papegoja som lärt sig olika fraser som är HMF, typ "Utrota alla judar", "negrer är dumma", etc. Om den står på balkongen och säger sina fraser så folk på gatan hör, kan någon dömas för något då? Om man går med den på stan och den säger sina fraser till förbipasserande, är det ok?

Utgår ifrån att du menar i diktaturen Sverige!

Så då kan man med största sannolikhet dömas både för det ena och andra,
Djur plågeri, hets mot soffgrupp, osv mm!

Bara fantasin som sätter stopp.
Citera
2025-04-10, 19:52
Medlem
Severlohs avatar
I Sverige kan inte djur dömas för brott, men i typ England eller Tyskland så hade nog polisen kommit och skjutit papegojan på plats.
Citera
2025-04-11, 00:47
Medlem
Mr.RedHats avatar
Att du äger en papegoja som ger uttryck för yttringar som i regel faller inom HMF, är lika mycket ditt ansvar som att du äger en skog, och efter en storm så faller träden ned och bildar ett hakkors.
Det saknas alltså ett uppsåt. Du kan därmed inte hållas ansvarig för yttringen.
Senast redigerad av Mr.RedHat 2025-04-11 kl. 01:20.
Citera
2025-04-11, 12:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.RedHat
Att du äger en papegoja som ger uttryck för yttringar som i regel faller inom HMF, är lika mycket ditt ansvar som att du äger en skog, och efter en storm så faller träden ned och bildar ett hakkors.
Det saknas alltså ett uppsåt. Du kan därmed inte hållas ansvarig för yttringen.

Men om han lär sin fågel fraser som faller in under det straffbara området för HMF, och samtidigt med vetskap om att fågeln kan yttra dessa fraser, låter fågeln vistas ute på balkongen, kan man argumentera för att det finns ett likgiltighetsuppsåt att hetsa mot folkgrupp när han håller sin fågel på balkongen.
Citera
2025-04-11, 12:12
Medlem
Mr.RedHats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StorTuffBiker
Men om han lär sin fågel fraser som faller in under det straffbara området för HMF, och samtidigt med vetskap om att fågeln kan yttra dessa fraser, låter fågeln vistas ute på balkongen, kan man argumentera för att det finns ett likgiltighetsuppsåt att hetsa mot folkgrupp när han håller sin fågel på balkongen.
Jag ställer mig tveksam till likgiltighetsuppsåt vid HMF. Har det någonsin prövats?
Citera
2025-04-11, 12:20
Medlem
Citat:
Jag ställer mig tveksam till likgiltighetsuppsåt vid HMF. Har det någonsin prövats?

Det känner jag inte till. Men ser inte varför det inte skulle kunna tillämpas. Om jag lär min papegoja rabbla sieg heil och främlingsfientliga fraser och den brukar säga det regelbundet, och jag sedan tar med min papegoja ut på stan, kan man argumentera för att jag är likgiltig inför att orsaka effekten, att hetsa mot folkgrupp, genom att ta med fågeln ut. Att den brukar säga fraser som faller under det straffbara området för HMF borde avhållit mig från att ta ut den bland folk.
Citera
2025-04-11, 12:27
Medlem
Mr.RedHats avatar
Citat:
Det känner jag inte till. Men ser inte varför det inte skulle kunna tillämpas. Om jag lär min papegoja rabbla sieg heil och främlingsfientliga fraser och den brukar säga det regelbundet, och jag sedan tar med min papegoja ut på stan, kan man argumentera för att jag är likgiltig inför att orsaka effekten, att hetsa mot folkgrupp, genom att ta med fågeln ut. Att den brukar säga fraser som faller under det straffbara området för HMF borde avhållit mig från att ta ut den bland folk.
Det närmaste jag kan komma på är https://www.svt.se/nyheter/inrikes/lagligt-spela-meduzas-hitlerlat
Citera
2025-04-11, 12:28
Medlem
Translesbisks avatar
Citat:
Låter som TS pratar om en begagnad papegoja som lärt sig diverse okvädningsord av tidigare ägaren. Hur ska en domstol bevisa vem som lärt papegojan rasistiska fraser?
Citera
2025-04-11, 12:32
Medlem
Citat:
Det närmaste jag kan komma på är https://www.svt.se/nyheter/inrikes/lagligt-spela-meduzas-hitlerlat

Verkar ju vara p.g.a innehållet i låten. Även om frasen upprepas så är låten inte tänkt att vara en hyllning till nazismen utan snarast en parodi.

Citat:
Ursprungligen postat av Translesbisk
Låter som TS pratar om en begagnad papegoja som lärt sig diverse okvädningsord av tidigare ägaren. Hur ska en domstol bevisa vem som lärt papegojan rasistiska fraser?

Läste lite snabbt. Men samtidigt kan jag inte riktigt se att det skulle göra någon skillnad i sak. Förutsatt att man vet att papegojan brukar säga dessa fraser men ändå får för sig att ta med den ut på stan.
Citera
2025-04-11, 12:33
Medlem
Mr.RedHats avatar
Citat:
Verkar ju vara p.g.a innehållet i låten. Även om frasen upprepas så är låten inte tänkt att vara en hyllning till nazismen utan snarast en parodi.
Menar du att papegojans yttringar är tänkt att vara en hyllning till nazismen?
Citera
2025-04-11, 13:08
Medlem
Citat:
Menar du att papegojans yttringar är tänkt att vara en hyllning till nazismen?

Nej, däremot har den som lärt papegojan de nazistiska orden haft den avsikten. Vi pratar ju om handlingar som människor begår när vi pratar om brottslighet. Människor ansvarar för sina djur.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in