2025-04-11, 10:55
Medlem
Bergakungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IVidere
Tro mig, länder har inte bara ringt och sagt att de inte gillar tullarna. Utan de vill ha bra samarbete med USA. USA är trots allt planetens enda supermakt militärt och ekonomiskt. Det kanske gäller Europa och Kina som inte gjort detta. Men Europas framtid känner vi ju redan till hur den kommer bli. När alltmer produktion och företag flyttar. Allt medans man inte kan gå på julmarknad i Tyskland utan att riskera bli påkörd.

Naturligtvis (tro mig, i stället, ett litet tips i all välmening) uttrycker sig precis alla (som inte är självförhärligande grobianer - inga namn, men du kanske kan gissa?) inte att "Du, Trumpjävel, kan dra åt h-te med dina knäppa tullar", utan precis som jag skrev, samma sak, men diplomatiskt: "Med de här föreslagna tullsatserna blir förmodligen vår handel med USA, vår värdefulla politiska och ekonomiska partner, svårare och betydligt mindre. Detta kan påverka både volymer och pris - och i absolut värsta fall, tvinga oss att finna avsättning för våra produkter på annat håll. Hur kan vi lösa de här frågorna på bästa sätt?".
Citera
2025-04-11, 11:00
Medlem
Bergakungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
Ah. Du menar om man antar premissen idioti så blir det begripligt :-)

Hur kommer detta sluta?

Det kommer troligen att sluta med en förhandling runt ett vettigt tariffpaket, som ger Kina tillgång till USA:s konsumentmarknad men också garanterar USA leveranser av för dem viktiga saker. Men hur det ser ut kan jag förstås inte svara på.
Citera
2025-04-11, 11:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bergakungen
Naturligtvis (tro mig, i stället, ett litet tips i all välmening) uttrycker sig precis alla (som inte är självförhärligande grobianer - inga namn, men du kanske kan gissa?) inte att "Du, Trumpjävel, kan dra åt h-te med dina knäppa tullar", utan precis som jag skrev, samma sak, men diplomatiskt: "Med de här föreslagna tullsatserna blir förmodligen vår handel med USA, vår värdefulla politiska och ekonomiska partner, svårare och betydligt mindre. Detta kan påverka både volymer och pris - och i absolut värsta fall, tvinga oss att finna avsättning för våra produkter på annat håll. Hur kan vi lösa de här frågorna på bästa sätt?".

Det är Europa som började genom att leva på USA i decennier. Europeiska NATO medlemmar har inte heller avsatt 2% av BNP till försvaret enligt överenskommelse. De har också (inklusive Sverige) byggt Nordstream 1 och 2 till Ryssland. De har fixat så det finns stort antal no go zoner i Sverige och där kriminella tar över alltmer och spränger upp civila.

Så Trumps tullar är en ganska harmlös sak i jämförelse. Europa kan ha frihandelsavtal med USA.
Citera
2025-04-11, 11:07
Medlem
Citat:
Diktaturen har blivit kaxig efter decennier av berikning från tidigare amerikanska administrationer, EU och storföretag. Till råga på allt visade diktaturen upp sin nya generations stridsflyg idag. Diktaturen kommer nog ta över världen med stöd av EU och andra länder. Välkomna.

Inte är Amerika att betrakta som diktatur än, även om de tagit många steg i den riktningen under senaste tiden.

Detta medan Kina förhandlar med sina asiatiska grannar, framförallt Japan och Korea samt med EU-länder om nya handelsvillkor med inga, eller väldigt låga tullar. På samma sätt förhandlar Kanada med EU länderna samt med Storbritannien.

Trump kommer att stå kvar med Svarte Petter.
Citera
2025-04-11, 11:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
Spelar denna höjning någon väsentlig roll? Kinas Tullar mot amerikanska produkter var redan hög.

Det är nog mest en markering, ”fuckar ni med oss, så…”.

Det är ett Chicken Race där båda ekipagen kört av vägen.
Citera
2025-04-11, 11:10
Medlem
Trumps nya tullar har skapat kaos på världens börser. På bara två dagar rasade förmögenheterna för världens 500 rikaste personer med över 5 300 miljarder kronor – den största förlusten någonsin, enligt Bloombergs miljardärsindex
https://www.bloomberg.com/billionaires/
Citera
2025-04-11, 11:18
Medlem
Citat:
Trumps kabinettmöte nedan. Vid 5:38 pratar Howard Lutnick som är handelsminister. Enligt honom blir de kontaktade av så många länder om avtal att de inte har tid att besvara alla. Tullarna är en framgång redan. Svenskarna är sura för det, och arga

https://www.youtube.com/watch?v=JYAAH3BlQQM
Så USA är så enormt ineffektiva att de inte hinner svara. Det klarar ju några få medelsvenskar, nog t o m en, för så många länder finns inte...
Citera
2025-04-11, 11:18
Avslutad
Citat:
Diktaturen har blivit kaxig efter decennier av berikning från tidigare amerikanska administrationer, EU och storföretag. Till råga på allt visade diktaturen upp sin nya generations stridsflyg idag. Diktaturen kommer nog ta över världen med stöd av EU och andra länder. Välkomna.

Håll käften och rätta dig i ledet!!

Ps Borde inte vara svårt om du gillar orangutangen
Citera
2025-04-11, 11:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lunkan531
Så USA är så enormt ineffektiva att de inte hinner svara. Det klarar ju några få medelsvenskar, nog t o m en, för så många länder finns inte...

Om representanter på hög nivå från ett annat land ringer så kan inte städerskan ta det samtalet
Citera
2025-04-11, 11:22
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bergakungen
Det kommer troligen att sluta med en förhandling runt ett vettigt tariffpaket, som ger Kina tillgång till USA:s konsumentmarknad men också garanterar USA leveranser av för dem viktiga saker. Men hur det ser ut kan jag förstås inte svara på.
Jag hoppas du har rätt.

Men Trump ljuger. Han är envis, stupid och enkelspårig. Till sist blir det som du säger men jag vägen dit kan bli våldsam befarar jag.
Citera
2025-04-11, 11:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bluemellonme
Håll käften och rätta dig i ledet!!

Ps Borde inte vara svårt om du gillar orangutangen

I vilket land tror du det ger störst konsekvenser att kritisera landets president, USA eller Kina ? Diktaturen eskalerar nu tullkriget trots att de har ett stort handelsunderskott.
Citera
2025-04-11, 11:23
Medlem
Citat:
Tro mig, länder har inte bara ringt och sagt att de inte gillar tullarna.
ELLER så har de bara kontaktat USA och frågat vad USA förväntar sig för att gå med på VETTIGA tullar i USA...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in