Citat:
Ursprungligen postat av
IVidere
Tro mig, länder har inte bara ringt och sagt att de inte gillar tullarna. Utan de vill ha bra samarbete med USA. USA är trots allt planetens enda supermakt militärt och ekonomiskt. Det kanske gäller Europa och Kina som inte gjort detta. Men Europas framtid känner vi ju redan till hur den kommer bli. När alltmer produktion och företag flyttar. Allt medans man inte kan gå på julmarknad i Tyskland utan att riskera bli påkörd.
Naturligtvis (tro mig, i stället, ett litet tips i all välmening) uttrycker sig precis alla (som inte är självförhärligande grobianer - inga namn, men du kanske kan gissa?) inte att "Du, Trumpjävel, kan dra åt h-te med dina knäppa tullar", utan precis som jag skrev, samma sak, men diplomatiskt: "Med de här föreslagna tullsatserna blir förmodligen vår handel med USA, vår värdefulla politiska och ekonomiska partner, svårare och betydligt mindre. Detta kan påverka både volymer och pris - och i absolut värsta fall, tvinga oss att finna avsättning för våra produkter på annat håll. Hur kan vi lösa de här frågorna på bästa sätt?".