Citat:
Ursprungligen postat av
SannaIVerkligheten
Nu är det skillnad på Dumpen Media AB och Föreningen Dumpen, där den senare hade årsmötet förra helgen. Sara och Patrik är anställda av Dumpen Media AB och deras utlägg hamnar i den bokföringen. Vill man läsa den så är den offentlig, precis som för alla aktiebolag, och finns på allabolag.se.
Föreningen Dumpen, vars årsredovisning (förhoppningsvis) togs upp på årsmötet förra helgen ägnar sig åt att köpa vård till utsatta genom de medlemsavgifter de får in. Den årsredovisningen är bara tillgänglig för medlemmar, men jag har sett den och den är lika spännande som en tandpetare.
Jag var inte på årsmötet, så jag vet inte om det var några journalister där eller inte. Viss information härinne är bara rent påhitt för att svartmåla Dumpen. Sen finns det befogad kritik från vettiga människor också, men ibland är det svårt att navigera vad som är vad. Men om det inte var någon media på plats så gissar jag att det beror på att det finns mer intressanta händelser att bevaka än en ideell förenings årsmöte.
Ja, visst, de är anställda där nu. Det stämmer. Men i början var de inte det. Under den perioden gick alltså föreningens insamlade pengar till privata utgifter, vilket enligt min mening är minst sagt bedrövligt.
Oavsett hur man vänder och vrider på det, så tycker jag att ledningen för Dumpen inte framstår som särskilt trovärdig. Det är, enligt min personliga åsikt, inga människor man kan lita på blint, och definitivt inte sådana jag tycker ska bedriva den här typen av verksamhet.
Att de dessutom har ett utgivningsbevis tycker jag är ett märkligt beslut från ansvarig myndighet. Med tanke på den bakgrund som utgivaren har, så borde det ha vägt in i bedömningen. Självklart ska människor kunna förändras och gå vidare i livet, men det betyder inte att man automatiskt är lämpad för att bedriva medieliknande verksamhet, eller bör ha ansvar för en förening som samlar in pengar från allmänheten.
Vad gäller mediebevakningen av deras årsmöte, personligen hade jag inte brytt mig ett dugg om någon journalist var där eller inte. Men det är ganska löjligt när det där lyfts fram som något slags bevis på att media "inte vågar ta in sanningen". Och då syftar man förstås på "Dumpens sanning", vilket i praktiken betyder vad än de för tillfället råkar tycka och säga.