2025-04-10, 20:40
Medlem
Nixters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AnonOnMouse
Försvaret av Europa. NATO. Där är Trump super. Jättebra! Långsiktigt. Europa måste fixa detta själva. Fint så. Men jag tycker vi kan hålla militär säkerhet skiljt från handel även om jag förstår att de är starkt länkade.

Det är inte ett lyft när allt blir dyrare och lågkonjunkturer förlängs och kanske värre.

Men jag håller med dig att det blir ett lyft för RESTEN av världen.

Vad jag inte förstår är hur det kan bli bra för USA. Långsiktigt. Don’t get it. Men, som vi varit inne på så handlar detta inte om planeten eller USA. Det handlar om fursten Trump. KLANEN Trump. Det finns inga högre syften.

Om du vill göra en objektiv bedömning får du nog lägga in en tidslinje på 30-år framåt, samt se vad som hänt geografiskt och politiskt i deras omnejd de senaste 20-åren.

1. Australien är nu omringat. Se bla avtalet mellan Kina och Samoaöarna
2. USA är detsamma via Kinesiska proxys Kanada och Mexico, om än inte lika tydligt på god väg.

https://x.com/amuse/status/1895742883837485306?t=VPwgh0vFaS-CJ_IqZpWGng&s=19

Det är den elfte timmen.
Senast redigerad av Nixter 2025-04-10 kl. 20:44.
Citera
2025-04-10, 20:41
Medlem
Nixters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pyroclasm
Det är ju så USA har köpt sig politiskt, affärsmässigt och socialt inflytande. Det har varit en billig satsning för USA. Framtvingad av USA dessutom.

Vilket annat land har egna militärbaser på europeeisk mark? Vilket annat land har tjänat så mycket på krigsindustri? Vilket annat land har manipulerat marknaden så till sin favör?

Då har du mao inget emot att USA drar tillbaka trupp ?
Citera
2025-04-10, 20:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av epaKungen
Ingen svennar köper elbilar från Kina. Kommunist, kul att se hur fb mupparna sänker sig till lägre och lägre nivå. Förut var det slicka ryzz röv, nu kines diktatur röv. Vad blir härnäst?

Det är snarare en sorts en via tvångsmedel vi vill ha in bla kinesiska biltillverkare. Det var tidigare vi som visade dom hur produktion och infrastrukturen runt den fungerar.

Nu när Kina förfinat densamma till nivåer vi aldrig kommer upp till kräver vi detsamma av dom.

Trump och MAGA-rörelsen verkar tro att amerikansk bilproduktion är top of the line redan, trots att i princip samtliga amerikanska biltillverkare hade varit minnet blott utan sanslösa statsfinansierade bidrag under finanskrisen i slutet av 2000-talet.

Det är delvis det som ligger till grund för den uppenbart ohållbara situation man befinner sig i nu samtidigt som Trump lovat enorma skattesänkningar.

You do the math.
Citera
2025-04-10, 20:43
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av EnoughisEnough
Bara 26% prishöjning på det lager man betalade multum för att lösa för stunden då iaf. Nu har ju Trump redan lovat undantag och en deal med Kina.

Problemet för Trump är väl att Kina är mer uthålliga än USA och att Trump redan visat att han inte har korten?

Man behöver ingen spåkula för att förstå att Apple och Amazon kommer finnas med bland undantagen.
Citera
2025-04-10, 20:49
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av epaKungen
Ingen svennar köper elbilar från Kina. Kommunist, kul att se hur fb mupparna sänker sig till lägre och lägre nivå. Förut var det slicka ryzz röv, nu kines diktatur röv. Vad blir härnäst?

Säger du det?
Härnäst blir det en GoFundme för dig så du kan gå om grundskolan utan att
behöva bli av med dina bidrag.

https://carup.se/sa-gick-det-for-kinesiska-bilmarkena-i-sverige-2023/
Citera
2025-04-10, 20:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Doosing
Kan ju också vara att japanerna blev förbannade på trumps uttalande om att alla länder kysste hans röv och sa ”sir please sir we do anything”. Vill minnas att han kläckte ur sig det samma dag som det var snack om att han hade kontakt med japan. Vore stor komedi om japanerna kallat honom sir 😁

Ja vem vet, det var ju hela 75 länder som kysste hans röv men listan på någon alls som ville förhandla är ju hemlig av någon anledning och pingvinerna kan inte ens engelska vad jag vet.

Men, det är samtidigt rätt lite pengar som får 10-åringen att rusa 20%. Det om något är en skarp varning för vad som kan ske om Trump går längre än att bara snacka sin skit.

He doesn’t have the cards
Senast redigerad av EnoughisEnough 2025-04-10 kl. 20:59.
Citera
2025-04-10, 20:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bluemellonme
Man behöver ingen spåkula för att förstå att Apple och Amazon kommer finnas med bland undantagen.

Så är det, alla stora spelare kommer direkt undantas men jag tror att Trump kommer tvingas backa från alla pålagor förr eller senare.
Citera
2025-04-10, 21:09
Medlem
KiteOnTiles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Harald.Guldhatt
Ingår det i bazookan?
Kul om de skulle blockera Google och Facebook inom EU.

Ja, det ingår.
Och det handlar inte om att blockera digitala plattformar utan att ta bort immateriella patent.
Alldeles lysande motdrag.
Citera
2025-04-10, 21:11
Medlem
goseigens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nixter
Om du vill göra en objektiv bedömning får du nog lägga in en tidslinje på 30-år framåt, samt se vad som hänt geografiskt och politiskt i deras omnejd de senaste 20-åren.

1. Australien är nu omringat. Se bla avtalet mellan Kina och Samoaöarna
2. USA är detsamma via Kinesiska proxys Kanada och Mexico, om än inte lika tydligt på god väg.

https://x.com/amuse/status/1895742883837485306?t=VPwgh0vFaS-CJ_IqZpWGng&s=19

Det är den elfte timmen.

Pingvinerna tar dem från syd?

Objektivt skulle du ha hamnat på Lillhagen eller något annat sjukhus.
Citera
2025-04-10, 21:19
Medlem
pyroclasms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nixter
Då har du mao inget emot att USA drar tillbaka trupp ?

Jag hade inte jättemycket emot det när USA var ett land att lite på. Nu känns det som en instabil partner och jag anser att alla medlemsländer i EU bör alliera sig och öka sin militärbudget. Dessutom ser jag USA som en av flera problematiska NATO-partners. Turkiet och Ungern är andra vänner man kan vara utan. Och Ungerns EU medlemskap bär villkoras mycket hårdare.

USA är nog inte helt intresserade av att dra sig tillbaka däremot. Men Trump har som vanligt missat att se de komplicerade bitarna i relationen och tittar bara på "kostnader". Han är som en taxichaufför som klagar på att det är dyrt med bil.
Citera
2025-04-10, 21:32
Medlem
Tratten52s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bluemellonme
Ingen av dessa har ens sin support i USA. Varför? För man vill inte betala hederliga amerikaner en normal lön.

Ska dessa idioter slicka Trumps röv så får han också helt enkelt halvera sina vinstmarginaler.
Jag tvivlar starkt på att investerare och aktieägare är så sugna på det.

Varför har i princip alla större företag med volymer flyttat produktionen till låglöneländer. Alla begriper varför utom 1 person. Gissa vem? 😁😁
Citera
2025-04-10, 22:27
Medlem
Zeta9s avatar
Hur går det nu med planerna för Stargate, en gigantisk infrastruktur för nästa generationens AI? Alla datacenter som behöver byggas kräver säkert mängder med hårdvara från Kina.
https://edition.cnn.com/2025/01/21/tech/openai-oracle-softbank-trump-ai-investment/index.html
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in