2025-04-09, 15:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av S.W.I.M
Man bör väl kalla det för vad det är?
Sen är ju inte Israel särskilt återhållsam med att åberopa ett visst folkmord för att rättfärdiga allt möjligt ondskefullt som de gör?
Slutligen vill jag påpeka att det är riktigt sneaky av dig att försöka jämställa kritik mot krigsbrott med "hamas-kramande". Snart är det väl också antisemitism att kritisera hur IDF avrättade oskyldiga sjukvårdare och försökte gömma spåren genom att begrava offrena i en massgrav?

Ni i Flashbacks Israel-lobby är fan bortom räddning, som tur blir er damage control som en slags Streisand-effekt då trådaktiviteten ökar och tråden hamnar högre upp i aktuella ämnen.

Nej, det används i denna kontext som förstärkningsord av såna som dig. Därför är det svårt att ta er på allvar.
Och.... FYI så tar jag personligen inte ställning i en sådan komplex konflikt. Det är bara det att de jag beskriver som Hamas-kramare inbjuder till det. Vi vet nämligen att det bara är en del av samma inskränkta identitetspolitik som det alltid varit. Det är alltid nåt som fåren ska böla över i kör.
Citera
2025-04-09, 15:53
Medlem
MarkusStors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EttTillKonto2
Det här är ett av de grymmaste illdåden hittills i kriget.

Klockan 4:20 på morgonen den 23 mars skickar Röda halvmånen (mellanösterns motsvarighet till Röda korset) ut en ambulans för att undsätta två palestinier som skadats av en israelisk bombning i Rafah. De skadade nås inte då ambulansen attackeras av israeliska soldater som dödar de två sjukvårdarna. Några timmar senare skickar man ut en ambulanskonvoj, brandbil och FN-personal för att söka efter de sjukvårdare man tidigare skickat ut. Men man förlorar kontakten även med denna konvoj.

Några dagar senare skickar FN hjälparbetare till platsen där konvojen försvann. Rester av fordonen samt döda kroppar hittas. Räddningsarbetet måste avbrytas då israeliska trupper skjuter på räddningsarbetarna.

Den 30 mars hittas massgraven där israelerna dumpat de femton sjukvårdare man dödade den 23 mars. En bulldozer har skyfflat samman kropparna och begravt dem tillsammans med de krossade fordonen under ett lager sand. Kropparna är i dåligt skick. En del likdelar består av bara en torso och några har ätits på av vilda djur.

Enligt vittnen har några av kropparna bundla handleder och fotleder vilket skulle tyda på att israelerna avrättat dem efter att de tillfångatagits. På en inspelning från tillfället hörs israeliska soldater begära band att binda fångarna med. Enligt en rättsmedicinsk expert The Guardian talat med tyder skadorna på att sjukvårdarna avrättats på nära håll:
Ahmad Dhaher, a forensic consultant who examined five of the dead at Nasser hospital in Khan Younis after they had been exhumed, said all of them had died from bullet wounds. “All cases had been shot with multiple bullets, except for one, which could not be determined due to the body being mutilated by animals like dogs, leaving it almost as just a skeleton,” Dhaher told the Guardian.

“Preliminary analysis suggests they were executed, not from a distant range, since the locations of the bullet wounds were specific and intentional,” he said. “One observation is that the bullets were aimed at one person’s head, another at their heart, and a third person had been shot with six or seven bullets in the torso.”
Enligt Israel rörde sig fordonen "misstänkt" och hade strålkastarna avslagna. Detta motbevisas av en filminspelning från massakern där det syns tydligt att ambulanserna har både blåljusen och strålkastarna påslagna. Inspelningen är runt sex minuter lång och man hör tydligt hur israeliska soldater närmar sig samtidigt som de skjuter automateld. En person upprepar Shahada, den bön muslimer ber innan döden. Han ber också sin mamma om förlåtelse för att han riskerade livet. I slutet på inspelningen hörs israeliska soldater ropa på hebreiska samtidigt som de fortsätter skjuta automateld. Sjukvårdaren som spelade in filmen Ref'at Radwan påträffas skjuten i huvudet begravd i samma massgrav som de andra.

Källor:
De låtsas vara sjukvårdare för att du ska känna medlidande.
Citera
2025-04-09, 16:10
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av TjockisHarald
Beger man sig in i en krigszon utan att direkt underrätta Israel vad, när man gör och tar en kula så får man skylla sig själv. Det låter inte som man anmält att man kommer dyka upp där, bara för att man har blåljus betyder det inte att man är fredlig, det har vi sett när Hamas använt UNWRA fordon.

Varför sprider du israelisk desinformation?

Är det för att du inte vet bättre eller har du en agenda med detta?

Terrorstaten påstår jämt och ständigt att deras motståndare använder mänskliga sköldar osv. Men några belägg för detta presenteras ytterst sällan. När oberoende aktörer undersöker saken visat det sig ofta att dom sol faktiskt använder sig av mänskliga sköldar är just terrorstatens egna ockupationstrupper.
Citera
2025-04-09, 16:19
Medlem
Gaspodins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kalkryggar
Förmodligen så är det Hamas-muslimer som grävdes ner. Har svårt att tänka mig att judarna skulle göra något sånt misstag.

Bra jobbat av Israel. De kan inte lätta på tempot nu. Terroristerna måste stoppas en gång för alla.

Muslimerna kör islams koncept: Den vita lögnen i vanlig ordning.
Givetvis bör det undersökas om det är israelisk trupp som våldfört sig mot krigets lagar.
År det så så förutsätter jag att de skyldiga ställs inför krigsrätt
-Liksom att jag även förutsätter att den Hamaspersonal, som grävt tunnlar under sjukhus och bostadshus (i princip använder sin egen befolkning som mänskliga sköldar) också ställs inför rätta för att ha överträtt krigets lagar.

Citat:
Ursprungligen postat av Wetiko
Lögn
Kan du förtydliga vilket som är lögn...
att Hamas utfört dådet eller att Hamas inte är människor?
Senast redigerad av Gaspodin 2025-04-09 kl. 16:22.
Citera
2025-04-09, 16:32
Medlem
S.W.I.Ms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Myror-Elefanter
Nej, det används i denna kontext som förstärkningsord av såna som dig. Därför är det svårt att ta er på allvar.
Och.... FYI så tar jag personligen inte ställning i en sådan komplex konflikt. Det är bara det att de jag beskriver som Hamas-kramare inbjuder till det. Vi vet nämligen att det bara är en del av samma inskränkta identitetspolitik som det alltid varit. Det är alltid nåt som fåren ska böla över i kör.

Såna som jag?
Identitetspolitik?
Vem exakt tror du jag är, som tydligen har denna konflikt som någon slags identitetsmarkör?

Vilket otroligt tramsigt försök till en ad hominem.
Jag har fel för att du har bestämt dig för att jag är en "sån där"

IDF har systematiskt avrättat en konvoj med sjukvårdare och gömt dem i en massgrav, något som inte är unikt för deras hanterande av denna konflikt. Deras uttryckliga mål sedan Israels grundande har varit att etniskt rensa området på Palestinier för att kunna upprätta en judisk etnisk stat.

Det rör sig om ett folkmord, oavsett om några personer vars politik du inte håller med om också verkar ha kommit till den slutsatsen. Du kan ju glo igenom min historik och se om jag passar in i mallen du försöker boxa in mig i.

Hur fan vågar du ens nämna "förstärkningsord" när du själv kallar folk för "hamas-kramare"? Skäms du inte över din egen motsägelsefullhet?
Citera
2025-04-09, 16:41
Medlem
different_trips avatar
Citat:

Terrorstaten påstår jämt och ständigt att deras motståndare använder mänskliga sköldar osv. Men några belägg för detta presenteras ytterst sällan. När oberoende aktörer undersöker saken visat det sig ofta att dom sol faktiskt använder sig av mänskliga sköldar är just terrorstatens egna ockupationstrupper.

Varför sprider du propaganda? Vilka mer belägg behöver du än att raketrampor finns i anslutning till skolor, sjukhus mm?
Citera
2025-04-09, 17:33
Medlem
S.W.I.Ms avatar
Citat:
Typiskt identitetspolitiska vänsterfascister att fråga om meningsmotståndare "skäms".

Om du säger det så.

Men samtidigt noterar jag att du inte har lyckats framställa eller svara på ett enda argument utan har konsekvent använt dig av olika billiga retoriska grepp, som "hamas-kramare" och hänvisningar till vad du förmodar att min politiska åskådning är (och där gissade du fel).

Så försök inte påstå att jag använder känsloargument när jag är den enda av oss som faktiskt argumenterat från fakta, medan du bara tramsar och undviker ämnet.

Men svaret på min sista fråga är tydligen att du inte skäms över att vara så motsägelsefull att du anklagar andra för att göra precis vad du gör.

Israel begår per definition folkmord. Definitionen hittar du i folkmordskonventionens andra artikel som lyder "handlingar som begås med avsikt att helt eller delvis förstöra en nationell, etnisk, ras eller religiös grupp." Dessa fem handlingar inkluderar att döda medlemmar i gruppen, orsaka dem allvarliga kroppsliga eller psykiska skador, införa levnadsvillkor som är avsedda att förstöra gruppen, förhindra födslar och tvångsförflytta barn ur gruppen. Offren är måltavla på grund av deras verkliga eller upplevda medlemskap i en grupp, inte slumpmässigt."

Jag vet inte om du har så många fler billiga knep kvar att använda, du måste nästan hoppa rakt till att kalla mig antisemit... Bring out the big guns så att säga!

Alternativet hade ju varit att försöka sig på att försöka argumentera, och det vill du ju tydligen undvika!
Citera
2025-04-09, 17:48
Medlem
S.W.I.Ms avatar
Citat:
Åter igen försöker du dig på att skambelägga.

Ja du borde skämmas då du försöker försvara ett pågående folkmord med billiga retoriska knep, men passa ändå gärna på att bemöta mina argument

Definitionen på folkmord som jag bifogade passar rätt bra in på den handlingen som IDF har begått där de systematiskt avrättat en konvoj med civila sjukvårdare, och gömt kropparna i en massgrav.
Citera
2025-04-09, 18:08
Medlem
Fina Gubbens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TrumpPutinPeace
Det är välkänt att Hamas iklär sina soldater journalist-, sjukvårdar- eller hjälparbetar-mundering. Eller att dessa "civilister" är Hamas-anhängare. Inget nytt under solen. Ger man sig in i leken får man tåla den.
Det är även välkänt att Israel mördar oskyldiga småbarn genom att skjuta dom point blank eller ha övningsskytte med barn som måltavla.

Vad är din poäng?

Det ger inte Israel rätt att som ett odjur mörda oskyldig sjukvårdspersonal och sedan gräva ner allt i en massgrav.
Citera
2025-04-10, 07:27
Medlem
.nattramn.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fina Gubben
Det är även välkänt att Israel mördar oskyldiga småbarn genom att skjuta dom point blank eller ha övningsskytte med barn som måltavla.

Vad är din poäng?

Det ger inte Israel rätt att som ett odjur mörda oskyldig sjukvårdspersonal och sedan gräva ner allt i en massgrav.
Det ser ju absolut inte bra ut.
Men israel har sagt att de var de som berättade för FN om platsen för graven. Detta har FN inte heller bestrdigt. Det hade de ju kunnat göra om det inte stämde. Samt har israel sagt att det är prxis att gräva ner kroppar ytligt där kriget rasar och det inte går att frakta bort kropparna direkt. Eftersom djur annars kan äta på de.

Vad som stämmer har jag naturligtvis ingen aning om.
Citera
2025-04-10, 07:44
Medlem
TjockisHaralds avatar
Citat:

lol, du är avstängd. Tror denna gossen är vädigt missinformerad.
F
örstår inte ens kulturen han försöker försvara. Hört ordet Martyr inom Islam? Eller måste jag länka in 100-tals videos på "Palestinska" kvinnor som gläds att deras barn blivit martyrer för kriget och att de mer än gärna föder fler för att offra dem?

Klart jag sett bevis, bl.a. videos där droner följer UNWRA bilar och ut stiger knallkorkar med AK-47or för att sedan barrikera sig i någon byggnad de inom kort sedan blåser bort.
Senast redigerad av TjockisHarald 2025-04-10 kl. 07:48.
Citera
2025-04-10, 13:41
Medlem
george.sthlms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av anomalign
Ja, och de gjorde det innan videomaterialet blev offentligt, vilket de nog ångrar nu. Deras officiella historia före videobevisen var att det var konvoj som körde med släckta lysen i mörkret, på ett vis som antydde att det skulle vara någon skum trupp- eller vapentransport för Hamas.

Man hör också på videon att beskjutningen inte sker med raketer eller kulsprutor från någon helikopter flera kilometer bort, utan det låter som att skotten kommer från max några hundra meter bort av soldater som måste se klart och tydligt att det är ambulanser med blåljus som kommer dit.

Israels vanliga ursäkter om att det skulle vara collateral damage håller inte här, utan allt pekar på att det är ett avsiktlig massaker på civila.

Men om din teori skulle vara korrekt:

Varför skulle IDF vid en förfrågan från FN visa platsen där dom begravt personerna ?
Om dom begått något misstag så skulle dom garanterat forslat bort kropparna eller
hemlighållt vart dom var begravda.

Doesnt make sense
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in