• 1
  • 2
2025-04-10, 00:37
Medlem
Hej flashback! Jag fick 43000 kronor som ingångslön som gymnasielärare I Stockholm. Är inte så insatt i löner, men många säger att det är en medelmåttlig lön i Sverige idag. Anser ni att det är en bra lön? Vad kan man göra för att få upp den till en "bra lön"? Har hört att lärare har en värdelös lönutveckling så undrar också hur man kan höja den sen?
Senast redigerad av Algalon 2025-04-10 kl. 00:40.
Citera
2025-04-10, 00:41
Medlem
OceanDeeps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Algalon
Hej flashback! Jag fick 43000 kronor som ingångslön som gymnasielärare I Stockholm. Är inte så insatt i löner, men många säger att det är en medelmåttlig lön i Sverige idag. Anser ni att det är en bra lön? Vad kan man göra för att få upp den till en "bra lön"? Har hört att lärare har en värdelös lönutveckling så undrar också hur man kan höja den sen?
Najs.

Öronproppar check.
Läsa lagboken check.
Aldrig mer sova i livet check.

Nä, jag skojar bara. Låter bra. Jag jobbar inte i branschen men fick ta hand om en grupp ungar i 15 minuter och det räcker. Energin som de bär in i ett rum är enorm. Hur håller ni dem i schack? Har ni ett kärnkraftverk inopererat i kroppen?

Vilka andra trevliga förmåner har du?

Spännande. Ursäkta röran.
Citera
2025-04-10, 01:41
Medlem
Citat:

Vet att en vän till mig fick 38.000 i ingångslön för 4 år sedan, kanske inte säger något, men låter rimligt med 43 ,kanske i överkant t.o.m?
Citera
2025-04-10, 03:14
Medlem
Bandituzs avatar
Är själv inte lärare med vet iaf en fritidspedagog i Stockholm som fick runt 40k i ingångslön nyligen. Det är väl knappt någon löneutveckling som lärare? Tycker en gymnasielärare borde ha minst 45k ändå.
Citera
2025-04-10, 04:49
Medlem
En sketen mekaniker på ett stort bolag drar in 35 lök, över 40 om de arbetar kväll.

Men den utbildning som krävs för att bli lärare så anser jag att din ingångslön är rätt dålig. Speciellt om det handlar om huvudstaden.
Citera
2025-04-10, 09:14
Moderator
Pontiac-Garages avatar
Privatekonomi --> Arbetsliv och arbetsmarknad
/Moderator
Citera
2025-04-10, 10:01
Medlem
BlyatMans avatar
Citat:

Låter rimligt, beror lite dock på vad det är för skola. Jag tänker en skola på ett utsatt område kanske borde betala ut mer.
Citera
2025-04-10, 10:01
Medlem
Bra för ett halvtidsjobb.
Citera
2025-04-10, 11:29
Medlem
C.B.G.s avatar
Citat:

Med tanke på att den genomsnittliga ingångslönen för gymnasielärare i Sverige är 37000 kr får det väl sägas vara godkänt.

Löneutvecklingen för lärare är generellt sett dålig. Det bästa sättet att få fart på den verkar vara att byta arbetsplats ofta. Lycka till!
Citera
2025-04-10, 11:32
Medlem
C.B.G.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bandituz
Är själv inte lärare med vet iaf en fritidspedagog i Stockholm som fick runt 40k i ingångslön nyligen. Det är väl knappt någon löneutveckling som lärare? Tycker en gymnasielärare borde ha minst 45k ändå.

Jag har förstås inte hela bilden klar för mig men det finns all anledning att misstänka att den här personen slirat rejält med sanningen.

Enligt statistiken så är den högsta lönen för en fritidspedagog just nu i Sverige 37 700 kr. Då ska man betänka att det är ytterst få fritidspedagoger som når upp till den nivån. Dom flesta stannar någonstans kring 33000-34000 kr.

Det finns få saker vi ljuger lika mycket om som löner.
Citera
2025-04-10, 12:11
Medlem
kyrkstockens avatar
Komma in med 0,1 på HP.
Gå sveriges sämsta utbildning (enligt skolverket) och lund försökte lämpa utbildningarna till malmö pga av den låga kvaliten men regeringen tvingade lund att ta tillbaka lärarutbildningen (då det skulle se illa ut om de inte låg vid universitet). Det får nog anses vara en ok lön.

Förhoppningsvis är du mattelärare eller annat ämne du faktiskt varit tvungen att läsa.
Citera
2025-04-10, 12:26
Medlem
george.sthlms avatar
Man kommer in på Lärarprogrammet med 0.05 på HP.

Gissar du alla frågor får du statistiskst sätt 0.1 på HP så alla oavsett förkunskaper
kommer in på Lärarutbildningen.

Så med tanke på att det mest är lågintellektuella idioter som blir lärare så måste lönen anses vare
exceptionellt bra.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in