Citat:
Ursprungligen postat av
Fiffiniffi
Sötnos, ditt svar höll med mig.
Bara för att du är nedsättande gör inte dina argument mer troliga. Det brukar tvärtom peka på att man inte har något att komma med, a la Trump.
Så det är till din nackdel med en sådan teknik, i alla fall för tänkande människor.
Citat:
Ursprungligen postat av
Fiffiniffi
Sen upprepade du samma skit igen. Så, nej, det kan inte klassas som ett svar.
Kan det omöjligen vara problem i andra änden?
Citat:
Ursprungligen postat av
Fiffiniffi
Svara bara rakt på frågan: Säger Johannes att man är salig om man tror utan bevis, Ja eller Nej?
Ok, igen:
Nej!
Jesus säger att man är salig om man tror utan att få se underverk. Johannes använder inte ordet bevis, inte heller ordet "underverk", men det är det han menar eftersom han säger "sett mig", alltså sett underverket.
Tomas fick se ett underverk, att Jesus hade uppstått från de döda. I och för sig är det ett bevis på att Gud existerar, men man kan bevisa på andra sätt, och det är därför som Jesus säger:
"
Jesus sade till honom: »Du tror därför att du har sett mig. Saliga de som inte har sett men ändå tror.«" (Joh 20:29 Bibel2000)
Alltså att man kan tro utan att få se underverk så som Tomas fick se. Att se underverk är ett enkelt sätt att börja tro på att Gud existerar, t.ex. genom att få se röda havet dela på sig, och se döda människor uppväckas till liv.
Det är svårare att sätta sig in i bibeln och hur skapelsen fungerar för att hitta bevisen på Guds existens, därför säger Jesus att man är salig om man tror utan att behöva se underverk.
Dagens kristna har aldrig sett ett underverk, ändå tror dom, varför då? Jo för att dom har fått bevis på andra sätt. Och massor med skriftställen visar att "ändå tror" handlar om bevis på andra sätt, t.ex. så här:
"Judarna där var mera vidsynta än de i Thessalonike. De tog emot ordet med stor beredvillighet och forskade dagligen i skrifterna för att se om allt detta stämde.
Många av dem kom till tro" (Apg 17:11-12 Bibel2000)
Tron handlar om att få bevis på att Gud existerar. Tron handlar om att få bevis så att man kan tro på det man inte kan se/observera, tro på den osynlige genom bevisen som existerar runt omkring oss:
"
Tron är den säkra förväntan om det man hoppas på, det tydliga beviset på verkligheter som man inte kan se." (Hebr 11:1 NWT)