2025-04-09, 15:38
Medlem
Harry_s avatar
är det det här som är 3e världskriget?
Citera
2025-04-09, 15:39
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Celestron
Tullkriget drabbar USA mycket värre än Kina. Bara knappt 3% av Kinas BNP gäller handeln med USA.
Det fixar dom lätt.

USA är Kinas överlägset största exportmarknad. Om den skulle försvinna kommer deras BNP att påverkas markant.
Citera
2025-04-09, 15:40
Medlem
Zeta9s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zeta9
EU svarar nu på USA:s tullar.

Tullarna mot USA kan komma att verkställas i tre omgångar med start den 15 april. Därefter i mitten av maj och i början av december, skriver TT.

Tullarna som gäller från mitten av april riktas mot politiskt känsliga delstater i USA och omfattar produkter som sojabönor från Louisiana, där representanthusets talman Mike Johnson bor, samt diamanter, jordbruksprodukter, fjäderfä och motorcyklar, skriver Bloomberg News.
Citera
2025-04-09, 15:40
Medlem
Mullrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tok-Frans
Perfekt, President Trump kommer höja minst det dubbla.

Game on

Medborgarna i usa slipar nog på sina högafflar, Remingtons och 357 magnums.

Blir blodigt detta.

Att dåren skall bort är nog en gemensam åsikt.

Den Iphones pris kommer avgörs. 3300 usd är gränsen. Sedan bli det revolution.
Citera
2025-04-09, 15:44
Medlem
Måste vara enkelt för Herr President Trump att daytrada ! allt han säger reagerar börsen på och han vet vad han skall säga. Trump är snart världens rikaste och det är hans mål. Samtidigt kommer han pressa Putin med lägre oljepriser, hur länge klarar Putin lägre olje priser ? samtidigt köper hela Trump familjen alla möjliga krypto som tidsnog snart löper amok fullständigt bananas.
Citera
2025-04-09, 15:47
Medlem
Zeta9s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mullret
Medborgarna i usa slipar nog på sina högafflar, Remingtons och 357 magnums.

Blir blodigt detta.

Att dåren skall bort är nog en gemensam åsikt.

Den Iphones pris kommer avgörs. 3300 usd är gränsen. Sedan bli det revolution.

Funkar det om privatpersoner åker till Mexiko eller Kanada för att köpa nya Iphones? Eller varför inte åka på minisemester till något europeiskt land och shoppa lite amerikanska prylar som tillverkas i Kina? Bara att slänga förpackningen. Men det blir kanske lite krångligt med garantin.

Det kommer säkert göras många försök att runda tullarna, vilket drabbar amerikanska handlare.
Citera
2025-04-09, 15:48
Medlem
KaninHitlers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zeta9
Tullarna som gäller från mitten av april riktas mot politiskt känsliga delstater i USA och omfattar produkter som sojabönor från Louisiana, där representanthusets talman Mike Johnson bor, samt diamanter, jordbruksprodukter, fjäderfä och motorcyklar, skriver Bloomberg News.

Känns som ett ganska svagt svar ändå? En del skall inte införas förrän i december om jag fattade saken rätt.
Kanske lika bra att inte eskalera idiothårt, men känns ju inte som det här skulle få Trumpen att tänka om precis.

Hur många höns köper europa från USA liksom? (ärlig fråga, jag har ingen aning. Men inte känns det som ett stenhårt svar precis.)
Citera
2025-04-09, 15:58
Medlem
Zeta9s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KaninHitler
Känns som ett ganska svagt svar ändå? En del skall inte införas förrän i december om jag fattade saken rätt.
Kanske lika bra att inte eskalera idiothårt, men känns ju inte som det här skulle få Trumpen att tänka om precis.

Hur många höns köper europa från USA liksom? (ärlig fråga, jag har ingen aning. Men inte känns det som ett stenhårt svar precis.)

Är kanske smart att inte bränna av allt krut på en gång. Men jag tror inte heller att EU vågar kontra med så mycket. Och varför bara tullar? Är det reklamskatt idag på annonser från Google/Youtube, Facebook etc? Varierar nog mellan olika länder i EU.
Citera
2025-04-09, 15:59
Medlem
goseigens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KaninHitler

De exporterar inte mycket sådant eftersom kycklingen inte uppfyller de krav eu har. Främst är det väl klorbadet som vi tycker är kasst.
Citera
2025-04-09, 16:00
Medlem
Tror vi ska sitta lugnt i båten.
Trump fattar inget om handel.tror att allt handlar om att vinna.och nån annan förlora.lägga skyhöga tullar på fattiga låglöneländer.
Tror iphone försälningen skulle minska en aning om dom tillverkdes i USA.
Mitt tips Trump hoppas få igenom avtal inom en månad .då hinner inte dom negativa effekterna bli så stora.
När det gäller börsen så handlar det om förtroende.
Trump framstår medvetet eller omedvetet som helt opålitlig
Citera
2025-04-09, 16:02
Bannlyst
But Trump last night appeared unrepentant for the economic damage his decisions have caused, bragging to the National Republican Congressional Committee Dinner in Washington: 'I am telling you, these countries are calling us up, kissing my ass.

'They are dying to make a deal. "Please, please sir, make a deal. I'll do anything sir."'

Tror att Trump gått lite väl långt för att få vänner runt om i världen... Han lär nog få karma för sitt sätt att behandla andra länders ledare. Tror BRICS kommer framigenom få en allt starkare position i världen tack vare Trump.

Gör fler länder som kina ligger han risigt till.

https://www.dailymail.co.uk/news/article-14587659/China-revenge-tariffs-US-goods-Trump.html
Citera
2025-04-09, 16:05
Medlem
Trolltestets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av beaver_se
'They are dying to make a deal. "Please, please sir, make a deal. I'll do anything sir."'
I think he's lying.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in