Flashback bygger pepparkakshus!
2025-04-08, 18:45
Medlem
TedGaandies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nordiad
Ts försvann visst. Skrev ett inlägg, fick tydligen räcka!

Så manipulativ sagt.. Stör det dig att TS svarar dig med tystnad? Tappar du kontrollen när han inte ens vill prata och det är därför du får fiska?

Ska man utgå ifrån att alla Lapplisor som tar det till domstol i form av ego battle bara är lågavlönade personer som har borderline?

Varför tycker du att TS skulle svara? Måste man svara den som snyltar?
Citera
2025-04-08, 18:56
Medlem
TedGaandies avatar
Citat:
inte rart att branschen är nerlusad av oseriösa bolag.

Min fetning ovan. Vad får dig att tro det?branscher.

Det hör man ju? Du har ju för fan precis suttit och skrivit själv att du ger dig ej i domstolen för att du ser det som en ego grej. Att vinna trotts att du gjort fel...

Det låter ju inte direkt så serilöst..

Och visst kan man argumentera för att jobb med pakeringsböter är något bra när det kommer till folk som tar typ dubbla p-platser.. Eller ställer sig på gator och tar upp platser där man inte får stå.

Men att straffa X för att han använder sin egna betalda parkeringsplats, det ser jag faktiskt inte vad för nytta det skulle göra? Ska man se på det lite mera rimligt, så blir ju ditt misstag och dina charader där i domstolen faktiskt jävligt pinsamma..

Jag vet ett ställe där folk tävlar i att parkera så nära ingången till affären att man måste gå sicksack för att ta sig in där. Ofta med motorerna igång. Där tycker man ju att du hade kunnat göra lite nytta, jag menar om du nu vill bygga lite bank... Men det är du väl för lat för? Du vill förmodligen bara kunna tjäna så mycket pengar du bara kan i din egen lilla fyrkant?
Citera
2025-04-08, 18:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tubbitupp

Råd?
Betala böterna och lär dig regler
Citera
2025-04-08, 19:07
Citat:
Ursprungligen postat av Tubbitupp
Jag parkerade på min egna parkeringsplats (parkeringszon) med en hyrbil som jag hade då min personliga var på service en dag . Glömde registrera det nya regnumret till parkeringsplatsen och åkte på en bot när en kontrollant kom från företaget mitt bostadsbolag har anlitat.

Skannade QR koden på boten och gjorde en överklagan där jag förklarade att jag betalar för att parkeringen och det var min hyrbil som stod på platsen och skrev regnumret på min personliga bil..

Tänkte att de skulle ha översyn och släppa det eftersom det för fan är jag som har parkerat på parkeringen och alltså inte tagit någons plats, men nej.

De understryker att bilen inte har varit registrerad till parkeringen och ska ha betalt, annars överväger de att lämna in en ansökan om stämning till tingsrätten.

Vill så klart absolut inte betala boten för det känns helt absurt då jag betalar för tillståndet att stå där.

Råd?

Kontakta din hyresvärd så fixar dem detta utan problem, är det aimopark som lappat bilen?
Citera
2025-04-08, 19:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Saarne
Kontakta din hyresvärd så fixar dem detta utan problem, är det aimopark som lappat bilen?

Med största sannolikhet fungerar detta inte.

Hyresvärden har skrivit kontrakt med ett bevakningsbolag i en slags omvänd anbudsförfarande.

Det bolag som är billigast får det och det är inte ovanligt att bevakningsbolaget BETALAR markägaren för att få sköta övervakningen mot att de får intäkterna från ev biljettautomat och parkeringsanmärkningar.
Citera
2025-04-08, 21:16
Avstängd
Citat:
För gäldenären kommer det givetvis också att kosta mer, både rättegångskostnad och att avsätta tid för att besöka domstolen, kanske i en annan stad.

Man jobbar ikapp - i vissa fall anlitar de timzuuugaaare o de tar bra betalt
o det finns inga egentliga rättegångskostnader att få ut
Citera
2025-04-08, 21:17
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av poiuy1298
Med största sannolikhet fungerar detta inte.

Hyresvärden har skrivit kontrakt med ett bevakningsbolag i en slags omvänd anbudsförfarande.

Det bolag som är billigast får det och det är inte ovanligt att bevakningsbolaget BETALAR markägaren för att få sköta övervakningen mot att de får intäkterna från ev biljettautomat och parkeringsanmärkningar.

DET ÄR MARKÄGAREN SOM HAR ALLA RÄTTIGHETER O BESTÄMMER

Markägaren kan säga upp hela skiten om parkeringsparasiterna är påstridiga
Citera
2025-04-08, 21:20
Avstängd
Om du har egen specplats är det du som ska anmäla olaga intrång.

PS är det inte olaga intrång o gå på sin plats o lappa bilar utan din
tillåtelse - här har du intressant juridik

Hur du av markägaren eller parkeringsparasiterna
Citera
2025-04-08, 22:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SC430
DET ÄR MARKÄGAREN SOM HAR ALLA RÄTTIGHETER O BESTÄMMER

Markägaren kan säga upp hela skiten om parkeringsparasiterna är påstridiga

I princip alltid så skrivs det avtal på 2-3 år åt gången.

Markägaren kan inte bara säga upp avtalet som givit bevakningsbolaget rätt att utföra och utfärda kontrollavgifter på området.
Citera
2025-04-08, 22:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av henriko
Inte för att det hjälper i det aktuella ärendet. Men du kan ju alltid klaga hos din hyresvärd, och föreslå att de ställer krav på de bevakningsbolag de anlitar att det inte får vara på det här sättet.
Va?

Det är PRECIS därför dom är anlitade att kolla parkeringarna.
Står det en bil som inte hör hemma på en P-plats ska dom, naturligtvis, skriva ut en bot.

Sen är det en annan sak att dom när dom fått en vettig, trovärdig och bra förklaring ska kunna ta bort boten men.........utfärdanadet av boten är helt riktig vad jkag kan se.
Citera
2025-04-08, 23:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SC430
Man jobbar ikapp - i vissa fall anlitar de timzuuugaaare o de tar bra betalt
o det finns inga egentliga rättegångskostnader att få ut
Avgiften till domstolen på småmål är alltid 900, den får den som förlorar alltid betala. En timmes juridisk rådgivning kan tillkomma, men anses sällan som nödvändig för kärande då målet rör deras kärnverksamhet. Vissa reskostnader kan också bli aktuella.
Citera
2025-04-09, 10:22
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av poiuy1298
I princip alltid så skrivs det avtal på 2-3 år åt gången.

Markägaren kan inte bara säga upp avtalet som givit bevakningsbolaget rätt att utföra och utfärda kontrollavgifter på området.

De kan hitta att parkeringsparasitbolaget avtalsmässigt gjort fel o säga upp avtalet.

De kan också säga om ni inte gör som vi säger kostar nästa avtalsperiod 100,000 miljoner kronor
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in