2025-04-08, 19:47
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av DRAVKCAB
Jag tror att det blir förhandlingar senast om ett par veckor där USA kommer anses gå vinnande ur striden. Kina kommer att vika sig precis som alla andra

Du tror fel. Kina behöver inte och kommer inte vika sig för idioten Trump. USA är en failed state.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mistyarrow
Vi måste sluta sponsra dikatoriska kommunister och muslimer för annars tappar vi vår yttrandefrihet, åsiktsfrihet och valfrihet,

DONT BUY FROM CHINA!
Helt rätt! Trump gör det som enda rätta detta nu!
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av farbror_barbro
Många i tråden som tar lätt på Trumps hot om tullar. Lite perspektiv är på sin plats:
om USA skulle lägga på de ytterligare 50% i tull mot Kina som han hotat med så skulle det bli en tull på 104% (!)
https://www.cnn.com/webview/politics/live-news/trump-tariffs-netanyahu-news-04-07-25?cid=ios_app#cm9769tiy000g3b6oy0582kus
Den nivån av tull skulle göra majoriteten av import till USA olönsam, dvs tullen plus kostnaden för varan i fråga skulle överstiga vad den är värd på marknaden. Exempel: WSJ gick nyligen igenom iPhone 16 och uppskattade produktionskostnaden för den till ca $580 i Kina*. Det är det lägsta den kan deklareras för vid import till USA, så tullen skulle bli ca $600. Om man sedan lägger till frakt och dsitribution så hamnar man på minst $1200. Idag säljs samma iPhone för $1100 så Apple skulle behöva höja priset med 10% bara för att inte förlora pengar!

Samma sak gäller TV-apparater som importeras med betydligt mindre marginaler, förmodligen runt 30%. Med en importkostnad på 70% av pris till kund så gör tullen att totalkostnaden blir 140% av priset! Priset måste alltså höjas med 40% bara för att gå runt, men det räcker såklart inte mer än under några veckor möjligen.

En tull på 104% skulle stoppa handeln med Kina närmast omgående, eftersom importören inte skulle kunna eller vilja lösa ut varorna från tullen. Om Apple, Dell, HP m.fl. inte längre kan sälja varor i USA, vad händer då? Inte säker på att jag vill tänka på det, men börserna runt om i världen gör det definitivt: Dow är -13.8% och NASDAQ -21% sedan Trump tillträdde.
https://www.cnn.com/2025/04/07/investing/us-stock-market-dow-tariffs?cid=ios_app

*) https://www.wsj.com/tech/personal-tech/iphone-apple-tariffs-china-bb20c7a3?mod=mhp

Detta skedde nyss! 104%!!
Citera
2025-04-08, 19:49
Medlem
Mullrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DRAVKCAB
Ja vi får väl se vad som stannar först, Kinas ekonomi eller USAs beroende av Kinesiska varor.

Chockvågorna genom Kinas ekonomi och finansiella marknaderna kommer bli omedelbar medans jag är övertygad att det kommer få ytterst marginell påverkan på USAs ekonomi. Några Wallmart och Dollarstore varuhus mindre kanske.

Jag tror att det blir förhandlingar senast om ett par veckor där USA kommer anses gå vinnande ur striden. Kina kommer att vika sig precis som alla andra

En kines värsta situation är att tappa ansiktet. Xi kommer inte göra det. Vore förödande för hela det politiska styret i Kina.

Njae, Trump får nog backa. Leksakerna spelar ingen roll, datorerna kan ligga på is, men jordartsmetallerna kommer svida.

USA försvarsindustri kommer haverera.

Det är metallerna samarium, gadolinium, terbium, dysprosium, lutetium, scandium och yttrium som nu omfattas av striktare exportkontroller från Kina. Dessa sällsynta jordartsmetaller är nödvändiga vid tillverkning av stridsflygplan, missilsystem, satelliter – och används även i elbilar, vindkraftverk och smartphones. Kina står för omkring 90 procent av världens tillgångar av nämnda metaller.
Senast redigerad av Mullret 2025-04-08 kl. 19:52.
Citera
2025-04-08, 19:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mistyarrow
Israel inför nolltullar med USA.

Inte speciellt konstigt med tanke på det militära strategierna och inköpen som görs. USA och Israel bryts ej så lätt!
Citera
2025-04-08, 19:51
Medlem
PutinDaAzzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Solstol28
104%....
Undrar hur han "tänker" runt just 4? Barför inte 103 eller 107 annars hade väl ett jämt 100 känts jämt & bra. Men ska inte kräva att T över juvud taget kan räkna alls!

Eftersom hundra på kinesiska är bai och fyra är si så blir 104 baisi. trump tror ju att kineserna kommer få bajs-i-brallan av hans tullar, fast den enda med bajs-i-brallan är han själv med sina vuxenblöjor. Dessutom har han länge visat sig ha en besatthet av Sverige sedan "last night in Sweden"-spektaklet, så det är den mest logiska förklaringen. Åtminstone med trumpsk logik.
Citera
2025-04-08, 19:53
Medlem
DRAVKCABs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av top_secret
Menar du att medianen för amerikansk levnadsstandard har sackat efter Europa samtidigt som deras BNP har fördubblats gentemot vår på 20 år?

Medianlevnadstandarden har varit fallande sen i slutet på 90 talet i USA.

1994 så introducerades NAFTA

Hur det ser ut i Europa kan jag ej svara på.
Citera
2025-04-08, 19:53
Medlem
ReijoHervonens avatar
Jag hejar på Kina här. Det hade man inte trott för två månader sen. Jag hoppas EU kör på och lägger tullar på Amerikansk mjukvara. Det kommer att svida för USA, deras IT företag är allt dom har.
Citera
2025-04-08, 19:55
Medlem
VitruvianskeMannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Solstol28
104%....
Undrar hur han "tänker" runt just 4? Barför inte 103 eller 107 annars hade väl ett jämt 100 känts jämt & bra. Men ska inte kräva att T över juvud taget kan räkna alls!

Det är för att det var 20 först, sen la han på 34 vid spektaklet förra onsdagen. Och sen ytterligare 50 nu, då blir det 104.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Doosing
Vi alla ska betala för USA:s kalas. De har överkonsumerat och haft saker i överflöd i årtionden medan resten av världen har levt snålare och sålt till deras kalas. Nu vill han lägga den notan på oss. Snacka om att amerikaner är bortskämda

Ptja, hur skall vi förhålla oss till detta egentligen? Utan USA hade det gått sådär under andra världskriget. Jag menar, om vi verkligen skall dra stora växlar så gillar vi ju verkligen USA i Europa och jag tror detta ligger kvar fortfarande hos barn och barnbarn och tom de få kvarvarande levande som faktiskt kan berätta själva.

Sorgligt att se USA bete sig så här. Men vi måste se igenom allt.

Men Europa skall nu framåt alltid ansvara för sin egen säkerhet. Förstår faktiskt inte varför USA vill säga adjö i förtid att vara ledande på planeten. Känns som de skjuter sig i foten. Skiftet skulle ju komma men varför påskynda processen? 🤷🏼‍♂️🍿
Citera
Medlem
https://placera.se/kronika/hemberg-tulloron-forlangs--nar-supermakter-gor-upp
Citera
2025-04-08, 19:56
Medlem
DRAVKCABs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ReijoHervonen
Jag hejar på Kina här. Det hade man inte trott för två månader sen. Jag hoppas EU kör på och lägger tullar på Amerikansk mjukvara. Det kommer att svida för USA, deras IT företag är allt dom har.

En liten quisling kommunist alltså?

Fy fan
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in