Flashback bygger pepparkakshus!
2025-04-08, 14:30
Medlem
kalkryggars avatar
Brott: Hets mot folkgrupp

Citat:
Den vänsterpartistiske riksdagsledamoten Lorena Delgado Varas (V) spred ett antisemitiskt inlägg på plattformen X.

Nu polisanmäls hon av Judiska centralrådet.

Lorena Delgado Varas (V)

Citat:
Inlägget består av en tecknad bild med en tillhörande text där judar påstås styra världen.

Det här låter som nazism.
Citat:
”Den bild som delats är något som skulle passat väl in i nazistiska publikationer från 1930-talet”, skriver Judiska centralrådet i ett pressmeddelande.

Vad kan vi förvänta oss att straffet blir för denna extrema rasism som har nazistiska tecken? Vad vet vi om denna vänsterpartistiska personen? Stödjer hon muslimsk terrorism rent generellt? Lär man sig detta judehatet inom Vänsterpartiet numera?

KÄLLA:
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/LMxPwR/riksdagsledamot-spred-antisemitism-polisanmals

Aftonslasket har uppdaterat artikeln där hon försöker bortförklara sin rasism och judehat.
Senast redigerad av kalkryggar 2025-04-08 kl. 14:42.
Citera
2025-04-08, 14:52
Medlem
Rimners avatar
Det hen ger uttryck för är den fina-rumsrena nazismen. Med tanke på partitillhörigheten kommer det att räcka med att pudla, ingen av hens partikamrater ser att hen gjort något fel och blir nog mest förvånade över att det blir en sak av vad dom "alla vet".
Senast redigerad av Rimner 2025-04-08 kl. 15:01.
Citera
2025-04-08, 14:57
Medlem
Kan slå vad om att hon har hundratals anti-svenska tweets på sin Twitter.. sån är den average palestina-aktivisten, totalt svart inombords och arg på allt.
Citera
2025-04-08, 15:04
Medlem
Timothy.McVeighs avatar
Finns det ingen som har bilden så vi kan bilda oss en egen uppfattning om den?
Citera
2025-04-08, 15:08
Medlem
kalkryggars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rimner
Det hen ger uttryck för är den fina-rumsrena nazismen. Med tanke på partitillhörigheten kommer det att räcka med att pudla, ingen av hens partikamrater ser att hen gjort något fel och blir nog mest förvånade över att det blir en sak av vad dom "alla vet".

Men eftersom det har blivit en polisanmälan av det så går det inte så lätt att bortse ifrån lagbrottet. Sannolikt så har de även bifogat bevismaterial och då är det ett belagt brott. Så hon borde bli dömd i alla fall tänker jag.

Men det känns inte så troligt att Vänsterpartiet ökar sina chanser att få vara med på nästa års manifestation där judar håller minnesdagen mot nazism och judehat. Speciellt nu när Vänsterpartiet fortsätter att uttrycka sig nazistiskt.
Citera
2025-04-08, 15:09
Medlem
kalkryggars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Timothy.McVeigh

Jag kollade lite. Men hon har ju tagit bort inlägget efter att hon råkade i blåsväder för den. Men det borde väl gå att få fram tänker jag.
Citera
2025-04-08, 15:09
Medlem
kalkryggars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ezity
Kan slå vad om att hon har hundratals anti-svenska tweets på sin Twitter.. sån är den average palestina-aktivisten, totalt svart inombords och arg på allt.

Jo det var mycket judehat på hennes kanal. Det såg jag snabbt. Inget konto som barn borde läsa på om man säger så.
Citera
2025-04-08, 15:12
Medlem
Rimners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kalkryggar
Men eftersom det har blivit en polisanmälan av det så går det inte så lätt att bortse ifrån lagbrottet. Sannolikt så har de även bifogat bevismaterial och då är det ett belagt brott. Så hon borde bli dömd i alla fall tänker jag.

Men det känns inte så troligt att Vänsterpartiet ökar sina chanser att få vara med på nästa års manifestation där judar håller minnesdagen mot nazism och judehat. Speciellt nu när Vänsterpartiet fortsätter att uttrycka sig nazistiskt.

Sant. Sedan hurvida det bedöms som lagbrott återstår att se. Rättsväsendet verkar krylla av människor med liknande uppfattning kring judar.
Citera
2025-04-08, 15:32
Avstängd
george.sthlms avatar
Och dessa judehatande vänsterpartister skall sitta i vår nästa regering ?

Man blir fanimej mörkrädd på riktigt
Citera
2025-04-08, 15:32
Medlem
Wikitomtes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Timothy.McVeigh

https://static.bonniernews.se/images/cd/68/cd68f564b6e34f2a9ac3442eaa3b470e/annan/786.png
Citera
2025-04-08, 15:35
Medlem
kalkryggars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wikitomte
https://static.bonniernews.se/images/cd/68/cd68f564b6e34f2a9ac3442eaa3b470e/annan/786.png

Klassisk nazism med andra ord.

Dock så vet jag inte riktigt om jag anser att det ska vara kriminellt. Men nu är det ju så och andra åker ju dit för det så då borde väl även vänster-nazisten göra det.
Citera
2025-04-08, 15:36
Medlem
Timothy.McVeighs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wikitomte
Tack, den var ju faktiskt rejält antisemitisk, hur kan man vara så dum att man visar en sådan bild på X av alla ställen som riksdagsledamot???
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in