2025-04-08, 08:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av morgonstjaernan
Går det att ifrågasätta eller tvivla på ditt så kallade bevis?

Det har människor på Flashback gjort sedan 2011 och 17.000 inlägg senare.

Det har inte rubbat mig i min övertygelse/tro. Tvärtom har det stärkt min tro när jag ser hur hatiska, blinda och vilseledda människor kan vara.
Citera
2025-04-08, 09:00
Medlem
morgonstjaernans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp
Det har människor på Flashback gjort sedan 2011 och 17.000 inlägg senare.

Det har inte rubbat mig i min övertygelse/tro. Tvärtom har det stärkt min tro när jag ser hur hatiska, blinda och vilseledda människor kan vara.
Hur kan du vara så säker på att du inte har tunnelseende?
Citera
2025-04-08, 09:04
Medlem
Citat:
Ja om själva poängen är att tro är det väl konstigt att visa säger sig kunna bevisa att Gud finns eller inte? Går det att tro om det samtidigt enligt vissa går att bevisa?

Det är svårt med bevisföring och även med sunt förnuft. Vi kan t.ex jämföra de 6000 religioner som finns / funnits och då förstå att alla kan inte vara sanna samtidigt. Det är en omöjlighet då många går emot varandra. Det finns bara en gud, det finns många gudar som en av de mer grundläggande skillnaderna i religioner.

Man kan säga att de religioner med många gudar är mer toleranta mot andra religioner och kan därför samexistera medan de religioner som bara erkänner en gud är väldigt intoleranta och vill alla andra religioner ska förintas och därför även agerar utifrån det.

Men vad ska man tro på? Ska man tro på något så är det väl att alla gudar är påhittade.
Citera
2025-04-08, 09:07
Medlem
morgonstjaernans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SecretGarden352
Det är svårt med bevisföring och även med sunt förnuft. Vi kan t.ex jämföra de 6000 religioner som finns / funnits och då förstå att alla kan inte vara sanna samtidigt. Det är en omöjlighet då många går emot varandra. Det finns bara en gud, det finns många gudar som en av de mer grundläggande skillnaderna i religioner.

Man kan säga att de religioner med många gudar är mer toleranta mot andra religioner och kan därför samexistera medan de religioner som bara erkänner en gud är väldigt intoleranta och vill alla andra religioner ska förintas och därför även agerar utifrån det.

Men vad ska man tro på? Ska man tro på något så är det väl att alla gudar är påhittade.
Ja vad skulle i så fall räknas som bevis?
Citera
2025-04-08, 09:11
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrDoomsday
Poängen är inte att tro, utan att lita på 100%. Det grekiska ordet Pistis är det som har blivit översatt till tro, men det betyder egentligen lita på 100%, "Rock solid faith", övertygelse alltså. Det är övertygelsen, så att du litar på det som står, som räddar dig. Trots alla världens lögner, så skall du välja Bibelns väg, du skall alltså "Veta" och sedan följa.

Men hur får du sådan stark tro? Jo genom bevis såklart, och bevisen får alla som söker, för Gud avslöjar sig för alla som söker helhjärtat, det har han gjort för mig och många andra. Men han gömmer sig för de som inte vill tro, så att de inte skall förlora sin fria vilja...
Jesus sade till honom: »Eftersom du har sett mig, tror du? Saliga äro de som icke se och dock tro.» — Johannes 20:29

Jesus bevisade för lärjungarna att han hade makt att bota sjuka, uppväcka döda, gå på havet och skapa bröd och grillad fisk för att de aldrig helt skulle kunna förlora sin tro på Gud. Detta för att de var utvalda till att börja föra ut budskapet, först till Israel och sedan till alla folk.

Stark tro är en gåva från Gud.

Han svarade dem: »För eder otros skull. Ty sannerligen säger jag eder: Om I haven tro, vore den ock blott såsom ett senapskorn, så skolen I kunna säga till detta berg: 'Flytta dig härifrån dit bort', och det skall flytta sig; ja, intet skall då vara omöjligt för eder.» — Matteus 17:20

Sådan tro fås genom bön och fasta. — Matteus 17:21
Citera
2025-04-08, 09:17
Medlem
Fiffiniffis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tnutchax
Det beror på vad man definierar tro som,

Vad pratar du om? Jag har då aldrig hört talas om en definition av ordet "tro" som "Det som man kan bevisa".
Citera
2025-04-08, 09:27
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Ja vad skulle i så fall räknas som bevis?
Bevis är aldrig något som är bergfast utan handlar om att visa på ett övertygande sätt. Man kan bevisa Newtons gravitationslag genom olika mätningar och Einsteins lag om samma gravitation med andra mätningar. I en rättegång försöker åklagare och advokater att övertygs nämndemän som kan värdera bevisen fritt.

Ett bevis för Gud skulle vara ett bevis för en makt som skapat allt, eller åtminstone ett bevis för högre makt. Nu har också Satan stor makt, men hans makt bevisar indirekt Guds makt.
Citera
2025-04-08, 09:31
Medlem
morgonstjaernans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AskMeAboutJesus

Ett bevis för Gud skulle vara ett bevis för en makt som skapat allt, eller åtminstone ett bevis för högre makt. Nu har också Satan stor makt, men hans makt bevisar indirekt Guds makt.
Vad menar du med det?
Citera
2025-04-08, 09:36
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Vad menar du med det?
Om Satan bevisar sin existens genom sin makt så pekar han på att också Gud finns. Därför vill Satan verka utan att synas, för att inte människor ska börja söka efter Gud.
Citera
2025-04-08, 09:37
Medlem
morgonstjaernans avatar
Citat:
Om Satan bevisar sin existens genom sin makt så pekar han på att också Gud finns. Därför vill Satan verka utan att synas, för att inte människor ska börja söka efter Gud.
Hur bevisar Satan sin existens?
Citera
2025-04-08, 09:38
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Hur bevisar Satan sin existens?
Genom att angripa dig och visa sin ondska.
Citera
2025-04-08, 09:39
Medlem
morgonstjaernans avatar
Citat:
Genom att angripa dig och visa sin ondska.
Det har jag aldrig varit med om.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in