2025-04-07, 18:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av billigost
Att resa dit ger ingen information om huruvida jorden är platt eller inte.

Det faktum att vi hittar på jorden är ett bevis för att jorden ser ut såsom vi tror.
Citera
2025-04-07, 18:41
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av WilleGarvin
Det faktum att vi hittar på jorden är ett bevis för att jorden ser ut såsom vi tror.

Ja vi vet att du är övertygad om att jorden är en sfär, det är ingen som försöker omvända dig, du kan känna dig trygg.

Jag är dock helt övertygad om att jorden är ett obegränsat plant kvantfält med kuperad terräng utifrån vågorna, och solen vi ser är en lokal brytning som påverkas av atmosfären och magnetfältet, oavsett vad du anser om det.
Citera
2025-04-07, 18:53
Medlem
Citat:
Att resa dit ger ingen information om huruvida jorden är platt eller inte. Men du som har en fäbless för flygrutter, är det ingen som flugit runt jorden över polerna?
Nej? Du måste ju ta hänsyn till flera saker om du ska bedöma jordens form, och även du kan inte vara på flera ställen samtidigt. Det betyder alltså att det är helt omöjligt för dig att ta reda på det. Vad gäller flygningar över polarna har det gjorts flera gånger. Googla bara. Men det hjälper inte för du har inte varit där själv, och min erfarenhet är att när du får se en video så är du den första som kallar den falsk.

Jag har för övrigt länge ställt frågor om hur du förklarar att avstånden inte stämmer på en platt jord. Det enda svaret jag har fått är att du kräver att jag ska sätta upp en matteuppgift som du lärde dig i skolan när du var 10.

Du har inte heller svarat på om du håller med eller inte håller med om vad alla FE-are hävdar är solens gång. Jag har också ställt frågor om hur det är möjligt att stjärnhimlen roterar runt en punkt ovanför sydpolen om jorden är platt. Du har begärt en video!!! Det var svaret.
Citera
2025-04-07, 19:06
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av matteusnorge
Nej? Du måste ju ta hänsyn till flera saker om du ska bedöma jordens form, och även du kan inte vara på flera ställen samtidigt. Det betyder alltså att det är helt omöjligt för dig att ta reda på det. Vad gäller flygningar över polarna har det gjorts flera gånger. Googla bara. Men det hjälper inte för du har inte varit där själv, och min erfarenhet är att när du får se en video så är du den första som kallar den falsk.

Jag har för övrigt länge ställt frågor om hur du förklarar att avstånden inte stämmer på en platt jord. Det enda svaret jag har fått är att du kräver att jag ska sätta upp en matteuppgift som du lärde dig i skolan när du var 10.

Du har inte heller svarat på om du håller med eller inte håller med om vad alla FE-are hävdar är solens gång. Jag har också ställt frågor om hur det är möjligt att stjärnhimlen roterar runt en punkt ovanför sydpolen om jorden är platt. Du har begärt en video!!! Det var svaret.

Det där är redan sönderältat och vi kommer ingen vart, kan du inte ge din bild på hur jorden blev en sfär av massa från tidernas begynnelse istället?

Att älta flygrutter blir bara som att gnaga på bakdörren till efterhandskonstruktioner om man inte diskuterat hela förloppet.
Citera
2025-04-07, 19:08
Medlem
Citat:
Jag är dock helt övertygad om att jorden är ett obegränsat plant kvantfält med kuperad terräng utifrån vågorna, och solen vi ser är en lokal brytning som påverkas av atmosfären och magnetfältet, oavsett vad du anser om det.

Varför är du övertygad om det? Det är ju faktiskt ingenting'som talar för det och det är dessutom en modell som inte kan förklara ens de enklaste observationerna.

Hur förklarar du att vi hittar på jorden?

Citat:
Att älta flygrutter blir bara som att gnaga på bakdörren till efterhandskonstruktioner om man inte diskuterat hela förloppet.

Nej flygrutter är att jämföra med att mäta upp jorden. Och genom att mäta upp jorden får man kunskap om dess form och storlek.
Senast redigerad av WilleGarvin 2025-04-07 kl. 19:22.
Citera
2025-04-07, 19:17
Medlem
Citat:
Det där är redan sönderältat och vi kommer ingen vart, kan du inte ge din bild på hur jorden blev en sfär av massa från tidernas begynnelse istället?

Vi kommer ingenstans eftersom du inte har gett ett enda svar i diskussionen. När det gäller flygrutter är jag inte säker på att du ens förstår varför det är bevis. Men jag förstår att det är omöjligt att svara för en platt jordare, men det jag inte förstår är hur det sedan går att tro att jorden är platt. Men du går in i en drömvärld med dina senaste inlägg. Förmodligen det enda sättet att behålla någon form av tro.
Citera
2025-04-07, 19:27
Avslutad
Citat:
Vi kommer ingenstans eftersom du inte har gett ett enda svar i diskussionen. När det gäller flygrutter är jag inte säker på att du ens förstår varför det är bevis. Men jag förstår att det är omöjligt att svara för en platt jordare, men det jag inte förstår är hur det sedan går att tro att jorden är platt. Men du går in i en drömvärld med dina senaste inlägg. Förmodligen det enda sättet att behålla någon form av tro.

Jag har redan besvarat dina återkommande frågor flera gånger om, däremot har du inte redogjort för hur vår jord från begynnelsen blev en fristående perfekt formad svävande sfär, vill du inte besvara den frågan?
Citera
2025-04-07, 19:38
Medlem
Citat:
Jag har redan besvarat dina återkommande frågor flera gånger om, däremot har du inte redogjort för hur vår jord från begynnelsen blev en fristående perfekt formad svävande sfär, vill du inte besvara den frågan?

Gravitation.
Citera
2025-04-07, 20:15
Medlem
Citat:
Du ställer en ny fråga och kallar den ett svar. Det är ditt sätt att vända dig bort från det du inte kan svara på. Så, hur förklarar du att stjärnhimlen roterar runt en punkt ovanför sydpolen på samma sätt som ovanför nordpolen.

Den sista frågan har Wille besvarat just nu, men det vi diskuterar här är jordens form som vi kan se och uppleva den idag. Hur det gick till kan diskuteras i efterhand.
Citera
2025-04-07, 20:30
Avslutad
Citat:
Du ställer en ny fråga och kallar den ett svar. Det är ditt sätt att vända dig bort från det du inte kan svara på. Så, hur förklarar du att stjärnhimlen roterar runt en punkt ovanför sydpolen på samma sätt som ovanför nordpolen.

Den sista frågan har Wille besvarat just nu, men det vi diskuterar här är jordens form som vi kan se och uppleva den idag. Hur det gick till kan diskuteras i efterhand.

Hur det gick till är betydligt mer väsentligt än flygrutter. Men vill du inte besvara min fråga mer utförligt än "gravitationen" så får det vara helt enkelt, det bevisar att du inte har tänkt till överhuvudtaget.
Citera
2025-04-07, 20:49
Medlem
Citat:
Hur det gick till är betydligt mer väsentligt än flygrutter. Men vill du inte besvara min fråga mer utförligt än "gravitationen" så får det vara helt enkelt, det bevisar att du inte har tänkt till överhuvudtaget.
Om detta är så viktigt kan du väl förklara hur den platta jorden kom till?
Ärligt talat, inser du inte att avstånd på jorden dokumenterar om jorden är platt eller rund? Mycket mer än vad som hände för flera miljarder år sedan. Det senare är intressant nog, men det har ingenting med den här diskussionen att göra.

Flygvägarna dokumenterar avstånden, och de stämmer inte alls överens med platt jord. Du försöker inte ens förstå varför. Du försöker inte heller förklara Söderkorset på en platt jord. Varför kan du inte erkänna att det är helt omöjligt istället för att påstå att du har svarat flera gånger.

Jag kan väl erkänna att jag inte är rätt person att förklara hur jorden kom till, på samma sätt som du inte vet något om den platta.
Citera
2025-04-07, 21:26
Medlem
Citat:
Hur det gick till är betydligt mer väsentligt än flygrutter.

För att avgöra jordens nuvarande storlek och form? Självklart inte. Det är lite som att föreslå att du ska avgöra om en boll är rund eller inte genom att ta reda på i vilket fabrik den tillverkades. Och det kan ju vilket idiot som helst förstå att det är en väldigt dålig metod.

Den bästa metoden för att avgöra om en boll är platt eller inte är att mäta upp ytan på bollen. Det kan till och med ett barn förstå.
Senast redigerad av WilleGarvin 2025-04-07 kl. 21:29.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in