Citat:
Ursprungligen postat av
AnonOnMouse
Med de här stollarna i Vita Huset och tarifferna räknar jag inte bort något längre. Trump kommer säkert utpressa Europa! 🤷🏼♂️🍿🍿
Om det är något jag kommer ihåg från att tittat igenom gamla videoklipp från 1980-2000-talet på Youtube när Trump blev president första gången, var att han ansåg USA utnyttjat med tullar och handelshinder. Så att det skulle komma något var inte en överraskning. Men detta saknar ju alla proportioner.
OM USA står fast vid de här nivåerna går det åt pipan för både USA som för världsekonomin, tror jag. Vissa länder (som redan Kina) kommer sätta upp höga tullar mot USA-import och andra länder kommer lalla med och se sina företag flytta till USA eller bli utslagna. Men det tar tid, så under tiden blir amerikanerna fattiga pga de höga tullarna.
OM det å andra sidan är ett "utspel" för enskilda förhandlingar så är Trump en råtta som iofs är nationalistisk, men saknar en gen för hur man beter sig i städade rum.
En normal nationalistisk president hade höjt tullarna sansat till samma nivåer som motsvarande länder har för USA-produkter. Och sedan hotat med att höja dom ännu mer om andra handelshinder föreligger alternativt sätta upp motsvarande handelshinder.
Att USA har stora handelsunderskott - som Trump tycker är orättvist och vill komma åt - beror ju inte minst på att USA har sin dollar och att USA sedan länge tryckt pengar och bytt ut dom mot varor. De har ju sig själva att skylla för att de misskött sig som fått att amerikanska företag inte varit konkurrenskraftiga. Att då över en natt lämpa över sina årtiondens misskötta politik på resten av världen är kortsiktigt.
Konsekvensen av detta blir, förutom allt annat, att inget land längre kan lita på USA. Det är ett högt pris landet får betala.