2025-04-06, 22:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hanenhen
Men det är väl bara att läsa så ser du hur jag bemött dig!
Vad är fel? förklara i de påståenden du skrev var jag inte bemött dig med relevanta svar och vad i jag anser du har fel.
Att jag inte höll med dig skrev jag innan jag besvarade dig på de påståenden du skrev.
”Nej jag håller inte med dig i det du skriver” och ”Vilket jag bemött med fakta”. Så skriver du.
Tycker du att det stämmer? Men hör du, eftersom du ändå menar att det jag skriver är ointressant så är det väl lika bra att avsluta diskussionen. Min tid är alltför dyrbar, och troligen din med. Ha det bra!
Citera
2025-04-06, 22:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AnonOnMouse
Eller så är allt en storm i ett vattenglas! Tre månader av ”deals”. Någon procent hit och dit och sedan är allt som vanligt igen. Förutom att Europa är SKITFÖRBANNADE och den-känslan-kommer-inte-att-försvinna-i-första-taget. 🤷🏼‍♂️🍿🍿
Ja, fullt möjligt. Men eftersom EUs tullar mot USA i själva verket är långt lägre än vad Trump menar så förstår jag inte hur EU skall kunna sänka sina tullar så mycket. Om man inte höjer dem, eller hotar att höja dem, först förstås. Att sänka momsen på varor som importeras från USA är ju exempelvis helt uteslutet.
Citera
2025-04-06, 22:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hjorten16
Varav jag även tog upp Norge där man inte behöver betala moms på en volvo som kostar under 500-tusen kronor, moms kan man fiffla med som landet själv tycker gynnar en, Usa har under 10% i sale tax.
Bara för Trump höjer tullen utgör ingen skillnad mot att han skulle påför en moms på 25%, dessa pengar tillfaller ändå samma stadskassa, men nu har inte Usa något moms system, lättas blir då tullavgiften.

Moms har dessutom förändras över tiden, senast var 1991, vi har även anpassat den efter EU osv.
Vara man inte kan följa något som hänt 1930- talet., det är uppenbart systemet inte är det samma idag som då.

Min poäng är att momsen inte snedvrider konkurrensen och jo, det gör en jäkla skillnad om han lägger importtull istället för moms eftersom momsen (eller sales tax eller vad fan man vill kalla det) hamnar på både importvaror och inhemsk produktion. Om den inte gör det är det i praktiken en tullavgift.
Citera
2025-04-06, 22:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nossenos
Ja, fullt möjligt. Men eftersom EUs tullar mot USA i själva verket är långt lägre än vad Trump menar så förstår jag inte hur EU skall kunna sänka sina tullar så mycket. Om man inte höjer dem, eller hotar att höja dem, först förstås. Att sänka momsen på varor som importeras från USA är ju exempelvis helt uteslutet.

Moms är inte in-scope här. Det blir nog en lista från EU kanske redan nästa veck på specifika varor från USA som påverkas och som inte skadar EU alltför mycket. Finns nog en hel radda!

Sedan blir det frihandelsavtal mellan USA och EU och Trump tar åt sig äran? Men vette f-n om EU är intresserade längre. 🤷🏼‍♂️🍿
Citera
Medlem
Om industrier flyttar tillbaka till USA kommer arbetaren förlora på det ändå. För priserna kommer skjuta i höjden eftersom USA inte kan matcha den låga lönenivån i Bangladesh eller Indien/kina.

Även transport kostnader kommer att öka eftersom flesta naturresurser är i Afrika/Asien.

Resultat = arbetare kommer lida på grund av högre priser.

USA kommer även förlora sin ställning som ledande kulturen med amerikansk musik och film. Vilket kommer drabba stora delar av amerikansk ekonomi.

USA vann kalla kriget genom kultur, inte militärt.
Nu kommer folk leta alternativ och dörren står öppen för Korea eller japan att slå sig in och ta kultur andelar.
Citera
Medlem
SirPryces avatar
USA går nu in i en allvarlig recession enligt många professionella bedömare. "Agent Röd" /President Evil försöker uppenbarligen ,på apdvärgen Putains order ,köra USA totalt i botten och orsaka kaos och misär i landet.
Citera
2025-04-06, 22:40
Medlem
USA occkuperar Sverige med handelstullar och militärbaser.
Citera
2025-04-06, 22:40
Medlem
Men Scott Bessent måste ju förutspått att EU och Kina kommer svara på tullarna eller trodde han att dom skulle lägga sig platt?

Nu kommer ju även EU höja så vad vill han göra efter detta då? Ska han svara med ännu hårdare tullar?
Citera
2025-04-06, 22:42
Medlem
Nixters avatar
Flera länder sänker tullar mot USA i nya handelsuppgörelser

Flera länder sänker nu sina höga tullar mot USA – en del i en ömsesidig strategi för handelsavtal och marknadsöppning. Länder som Indien, Taiwan och Vietnam har tagit initiativet och blivit bland de första att ingå avtal som innebär att de reducerar eller helt slopar vissa tullar på amerikanska varor, i utbyte mot att USA gör motsvarande lättnader för deras exportprodukter. Detta markerar ett trendbrott efter flera år av ökade handelshinder och protektionism.

Bakgrunden till uppgörelserna ligger i USA:s vilja att stärka sina handelsrelationer i Asien och samtidigt minska beroendet av Kina. I gengäld får länder som Indien och Vietnam större tillgång till den amerikanska marknaden – något som är särskilt viktigt för deras teknik-, textil- och jordbruksindustrier.

Exempel:

Indien har gått med på att sänka sina tullar på amerikanska alkoholprodukter och vissa industrikomponenter, samtidigt som USA tar bort tullar på indiska stålexporter.

Taiwan har nått en överenskommelse om att fasa ut tullar på amerikansk jordbruksutrustning, mot att USA underlättar export av taiwanesisk mikroelektronik.

Vietnam har släppt tullar på amerikanska spannmålsprodukter, samtidigt som landet får lättnader på textil- och skotullar.

Just nu pågår förhandlingar med fler länder i regionen, där frågor som arbetsvillkor, miljöstandarder och digital handel också spelar en avgörande roll. Det är tydligt att dessa nya avtal inte enbart fokuserar på tullsatser – de speglar en större geopolitisk och ekonomisk omställning i världshandeln.

Indien
https://x.com/ElectionWiz/status/1908880410831974718?t=Tw9FNY_BqhCuSCwEDkFG4w&s=19

Taiwan
https://x.com/EricLDaugh/status/1908958576334270899?t=sHeycj5D8woVepZyyJh2QA&s=19

Vietnam
https://www.bloomberg.com/news/articles/2025-04-06/vietnam-offers-to-remove-all-tariffs-on-us-after-trump-action

Fråga: vilka fler länder följer i dessa länders spår ?
Senast redigerad av Nixter 2025-04-06 kl. 22:45.
Citera
2025-04-06, 22:43
Medlem
Jordgubbes avatar
Den här killen på Cnn gör en del intressanta jämförelser. Bland annat nämner han att handelsunderskottet missat mer abstrakta saker som tjänster, att USA gått relativt bättre än många andra länder det senaste decenniet, och att den tid Donald drömmer om var sämre än nu.
Citera
2025-04-06, 22:46
Medlem
Stenballes avatar
Det hade underlättat om du kompletterat trådstarten men relevanta källor/länkar...
Citera
2025-04-06, 22:48
Medlem
Dr.Hfuhruhurrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AnonOnMouse

Med de här stollarna i Vita Huset och tarifferna räknar jag inte bort något längre. Trump kommer säkert utpressa Europa! 🤷🏼‍♂️🍿🍿

Om det är något jag kommer ihåg från att tittat igenom gamla videoklipp från 1980-2000-talet på Youtube när Trump blev president första gången, var att han ansåg USA utnyttjat med tullar och handelshinder. Så att det skulle komma något var inte en överraskning. Men detta saknar ju alla proportioner.

OM USA står fast vid de här nivåerna går det åt pipan för både USA som för världsekonomin, tror jag. Vissa länder (som redan Kina) kommer sätta upp höga tullar mot USA-import och andra länder kommer lalla med och se sina företag flytta till USA eller bli utslagna. Men det tar tid, så under tiden blir amerikanerna fattiga pga de höga tullarna.

OM det å andra sidan är ett "utspel" för enskilda förhandlingar så är Trump en råtta som iofs är nationalistisk, men saknar en gen för hur man beter sig i städade rum.

En normal nationalistisk president hade höjt tullarna sansat till samma nivåer som motsvarande länder har för USA-produkter. Och sedan hotat med att höja dom ännu mer om andra handelshinder föreligger alternativt sätta upp motsvarande handelshinder.

Att USA har stora handelsunderskott - som Trump tycker är orättvist och vill komma åt - beror ju inte minst på att USA har sin dollar och att USA sedan länge tryckt pengar och bytt ut dom mot varor. De har ju sig själva att skylla för att de misskött sig som fått att amerikanska företag inte varit konkurrenskraftiga. Att då över en natt lämpa över sina årtiondens misskötta politik på resten av världen är kortsiktigt.

Konsekvensen av detta blir, förutom allt annat, att inget land längre kan lita på USA. Det är ett högt pris landet får betala.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in