2025-04-06, 21:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mistyarrow
Vad händer om USA och EU avskaffar alla tullarna?
Uj, komplicerat att sia om. Tullar är bara ett(1) instrument som reglerar handel. Det finns även lokala lagar, och även internationella handelskonventioner som länder- eller hela världsdelar är med i eller inte m.m. Även valutakurser reglerar handel, liksom den formas av handel.

Om USA och EU avskaffade alla tullar på alla varugrupper sinsemellan, medan resten av världen fortfarande tillämpade export- och import-tullar, så skulle det kunna få extrema konsekvenser såväl lokalt som globalt. Det är lite som att titta på kapitalismens icke-regulerade USA. Dom rika blir rikare, och dom fattiga blir fattigare - i princip. Tullar är regleringar, liksom lagar är. Tar du bort lagar, blir det vilda västern. Det bli "den starkes- och galnes lag" som gäller då, med alla möjliga konsekvenser som inte gynnar alla.

Den globala handelns dynamik skulle förändras snabbt, med vissa länder som får större marknadstillgång och andra som förlorar marknadsandelar. Vissa länder skulle kunna tappa sin sälj- och köpkraft helt och förvandlas till u-länder på kort tid, medan andra skulle bli så starka ekonomiskt att de skulle kunna köpa hela kontinenters produktion.

I början skulle priserna för konsumenter mellan USA och EU troligtvis bli lägre, eftersom varor mellan de två regionerna skulle kunna flöda fritt utan tullar. Men samtidigt skulle inhemska producenter i både USA och EU möta hårdare konkurrens från företag på den andra sidan. Företag som inte är konkurrensmässiga skulle tvingas att snabbt förbättra sina produkter eller sänka sina priser för att inte gå under. Industrier som jordbruk, livsmedelsproduktion och tung industri skulle kunna drabbas av ett negativt ryck om billigare importvaror översvämmar marknaden, vilket leder till enorma jobbförluster för folk, med tragedier och misär i samhällen som följd. Samtidigt skulle det också kunna skapa nya jobbmöjligheter på andra håll. Den ekonomiska osäkerheten skulle påverka samhällens förutsägbarhet och därmed även den politiska stabiliteten, som skulle bli mycket mer instabil, ge utrymme för populism och extremism.

Handelsprocesserna mellan USA och EU skulle förenklas, vilket skulle göra det snabbare, billigare och lättare att göra affärer mellan de två regionerna. Byråkratin skulle minska, och företagen skulle kunna agera mer effektivt. Men samtidigt skulle omvärlden reagera kraftigt på att USA och EU nu bildade en tullfri kartell sinsemellan. Detta skulle kunna ses som ett "handelsblock", och det skulle sannolikt stimulera andra regioner att skapa egna motsvarande handelsblock för att hålla jämna steg. För slutkonsumenterna skulle detta kunna innebära att de inte längre har lika tillgång till de bästa produkterna, eftersom vissa av dessa produkter skulle produceras utanför deras handelsblock och beläggas med höga tullar.

Den förändrade globala handeln skulle troligen leda till ökade politiska spänningar och potentiella handelskrig, ofta orsakade av protektionistiska åtgärder och tullar. Det skulle också kunna medföra farliga konsekvenser för säkerheten och miljön. Utan tullar för vissa varor, som exempelvis farliga ämnen som uran eller starka kemikalier, skulle dessa kunna säljas över landsgränser på ett mer ohindrat sätt. Det skulle kunna innebära att länder som är kända för att slarva med miljöskydd eller förorena naturen fritt kan köpa och sälja dessa ämnen utan tillräckliga säkerhetsåtgärder. Dessutom skulle avancerad teknologi, som halvledare och annan elektronisk utrustning, kunna spridas fritt, vilket i sin tur skulle kunna utnyttjas för att bygga avancerade vapensystem, vilket även extremister eller privatpersoner skulle kunna få tillgång till. Det säkerhetspolitiska läget skulle förändras avsevärt, och länder som aldrig funderat på att ta över ett annat lands- eller regions produktion, skulle nu bli väldigt sugna på att starta krig för att göra det. Fördelarna skulle bli för stora för att låta bli.

För utvecklingsländer i Asien, Afrika och Latinamerika skulle det vara lätt att haka på den tullfria handeln. Detta skulle kunna göra produkter som tidigare sågs som "billiga" eller av låg kvalitet lika marknadsförda och accepterade som produkter av hög kvalitet. Reklam och marknadsföring skulle sannolikt explodera för att förändra konsumenternas uppfattningar om vad som anses bra eller dåligt, vilket skulle kunna leda till stora förändringar på marknaderna. Allt som förut var känt som bra, skulle nu bli känt som skit, och vice versa. Skulle förändra stora delar av folks verklighets-upplevelse.

Länder med en stark industriell bas, som till exempel Kina eller Tyskland, skulle få ännu större inflytande på den globala marknaden och på den globala politiken. Samtidigt skulle länder med svagare industriell bas kunna bli marginaliserade både ekonomiskt och politiskt. De länder som är big players på den globala scenen idag skulle snabbt kunna bli små och obetydliga om de inte kan anpassa sig till den nya handelsdynamiken. I stället skulle andra ekonomier kunna kliva fram som de nya stora aktörerna.

Valutakurserna skulle också påverkas dramatiskt. Den ökade handeln utan tullar skulle sannolikt stärka både dollarn och euro, då efterfrågan på dessa valutor skulle öka. Länder utanför handelsblocken skulle få svagare valutor, vilket skulle påverka deras ekonomiska styrka negativt. Detta skulle i sin ur leda ill sekundära- och tredjehands-effeker. Länder skulle börja marginalisera varandra politiskt eller geografiskt, som kompensation för en svagare valuta. Ständigt fluktuerande valutakurser skulle delvis ta över den roll som tullar tidigare haft, där starkare valutor (oavsett anledning) kommer kunna tillförskansa sig större andelar.

En sån utveckling orsaka enorma politiska och diplomatiska reaktioner, där länder skulle försöka anpassa sina egna tullar och handelsavtal för att konkurrera med den tullfria handeln mellan USA och EU. Det skulle också kunna leda till att världen rör sig mot en mer globaliserad handel där tullarna försvinner, vilket kan ge både positiva och negativa effekter beroende på vilka ekonomiska situationer de enskilda länderna befinner sig i.

Länder som inte är en del av detta skulle känna sig missnöjda eller oroliga för att USA och EU nu skapar ett handelsblock som gynnar deras egna företag på bekostnad av andra ekonomier. Länder som är beroende av att skydda sina egna marknader genom höga tullar skulle kunna reagera med sina egna krav på kompensation eller tillgång till marknader, samt skapa helt egna handelsblock. Det skulle också kunna skapa geopolitiska spänningar, särskilt om andra stora makter som Kina eller Ryssland uppfattar detta som en strategi för att stärka det transatlantiska partnerskapet på bekostnad av deras egna ekonomiska och politiska intressen. Detta skulle kunna leda till att de svarar med protektionistiska åtgärder, vilket skulle skapa handelsbarriärer och utesluta en del av världens innovationer och produktutbud.

En sådan förändring i den globala handeln skulle med stor sannolikhet få dramatiska effekter på både miljö och arbetarnas rättigheter, med ett ökat tryck på att sänka miljökrav och arbetstagares skydd för att kunna hålla konkurrensen uppe. Länder som USA eller andra länder med svaga arbetsrättsliga och miljölagar skulle kunna locka till sig mer produktion, vilket innebär att arbetsförhållanden och miljöskydd riskerar att försämras. I värsta fall skulle det kunna skapa ett "race to the bottom", där produktionen och arbetsvillkoren sjunker i jakten på att minska kostnader och konkurrera på den globala marknaden.

Sammanfattningsvis skulle en sådan förändring av tullarna skapa en oreglerad och potentiellt farlig världshandel där ekonomiska, politiska och miljömässiga risker är betydande, och som skulle förändra den globala marknaden på ett sätt som världen aldrig sett tidigare, och inte kan använda erfarenhetsbaserad kunskap för att hantera, eftersom allt kommer vara helt nytt och okänt landskap.

Sory för text-vägg men .. det är inte lätt att överskåda effekterna av en sån oerhörd förändring. Kanske kan symbolisera hur omfattande förändring det blir. Ja var inte totalt samvetsgrann i skrivandet heller, utan se det man skrev som en generell hänvisning, snarare än absoluta faktum.
Senast redigerad av Robbinist 2025-04-06 kl. 21:50.
Citera
2025-04-06, 21:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HalHandyman
Det finns en intervju med Apples vd där han konstaterar att man ursprungligen flyttade produktionen till Kina just för att kostnaden var lägre. Det är inte alls lika billigt längre men nu producerar man där för att det är där kunskapen om hur man massproducerar komplexa apparater finns. Och det skulle inte förvåna mig om det är kineserna som byggt fabrikerna i länder som Indien och Malaysia åt Apple.

En utjämning i lönekostnader sker automatisk när länderna blir rikare. Sedan blir det mestadels en fråga om hur effektiv och automatiserad produktionen är som blir konkurrensmedlet. Det finns andra saker som innovation och tjänster att konkurrera med. Vilket Trump glömt bort.
Citera
2025-04-06, 21:50
Medlem
Folk tror fortfarande att Elon Musk har lämnat politiken trots att han jobbar mer diskret.
Elon Musk vill och kommer att lyckas att skapa ett technokratiskt feudalsamhälle. Och våra regeringar är organiserade kriminella nätverk som styrs av oligarker.
Citera
2025-04-06, 21:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hanenhen
Dollarn är stark bl.annat p.g.av att det investeras mycket i landet.Många stora företag gör dessutom mycket stora vinster
Underskott i handelsbalansen brukar per automatik betyda skattehöjningar.
Skattehöjningar ger per automatik högre inflation.
Det blir en ond cirkel.
Trump vill bryta det.

Citat:
Ursprungligen postat av Nossenos
Finns en del att kommentera i din analys. Men jag nöjer mig med att påpeka att skattehöjningar inte alls behöver betyda ökad inflation. Tvärtom är en klassisk åtgärd för att sänka inflationen i ett land att dämpa efterfrågan genom inkomstskattehöjningar. (Alternativt genom att sänka offentliga utgifter). Sänkt efterfrågan ger sänkt inflation. Att höja indirekta skatter ger en mer oklar effekt eftersom både efterfrågan och utbudet minskar.

Citat:
Nä jag håller inte med dig i det du skriver. Du får ge exempel på när och var det fungerat.
Och hur får du sänkt efterfrågan till låg inflation.
En minskad köpkraft är väl som en motorväg in i högre inflation

Citat:
Ledsen, om du inte förstår hur märkligt du uttalar dig finns det nog inte lönt att gå vidare. Svårt att diskutera med dig som inte har läst någon nationalekonomi överhuvudtaget. I alla fall är det det intryck du ger. Vad jag återger är inget man behöver läsa särskilt många poäng NEK för att veta. En elementär kurs i makroekonomi eller utrikeshandelsteori räcker långt. Men jag kan samtidigt avslöja att slutsatserna blir inte annorlunda om man läser på högre nivåer.

Citat:
Istället för att skriva helt ointressanta saker i ämnet borde du väl istället ägna tiden åt att skriva vad som.är fel.
Eller hur?
Och du känner väl inte mig, vilket trots det får dig att utöva härskarteknik.

Citat:
Vilket jag bemött med fakta.
Vilket du sedemera bemött med helt irrelevanta påståenden som inte har med ämnet att göra, utan mer vem du tror jag är.
Här är hela vår konversation. Var är de fakta du bemött mig med? Det enda du skriver är att du inte håller med. Och om du anser att jag skriver ointressanta saker så visar det väl åter hur lite du själv vet om nationalekonomi.
Citera
2025-04-06, 21:54
Medlem
Citat:
Utveckla.

När du kommer upp i ett visst antal producerade enheter så finns det en brytpunkt där kostnaden för att producera flera enheter inte lönar sig längre. Vill man producera mera så läggs det på priset för enheten och då går prisnivån upp vilket orsakar inflation.
Citera
2025-04-06, 21:57
Moderator
Diagorass avatar
Bra och pedagogisk genomgång av Trumps tullar.

How Trump’s Tariffs Will Transform Global Trade?
https://www.youtube.com/watch?v=IpKe_HbVG64

Det kan bli riktigt illa om ekonomin stannar upp och företag och konsumenter slutar spendera pengar.

Citat:
Kinas investerare håller andan. På måndag öppnar landets börser igen efter tullutspelen från först USA:s Donald Trump och sedan svaret från Kina. Ett rejält kursras ligger i fatet.

https://www.di.se/nyheter/kina-bavar-nu-vantar-svart-mandag/
Citera
2025-04-06, 21:59
Medlem
Citat:
Ja, om förtroendet för dollarn minskar och kursen sjunker så får USA lättare att sälja sina varor på världsmarknaden. Medan ”utlandet” får svårare att sälja sina varor till USA. Därmed förbättras handelsbalansen. Men jag undrar om det är så man tänkt sig.

Jo. Jag tror det blir svårt för USA att återgå till att ha inhemsk produktion á la 1960. Vi får se. Jag tror tiden är en faktor som många inte tänker på. Ekonomisk inaktivitet är inte bra för någon.

Jag trodde Musk skulle vinna kampen för vem som kunde göra europeerna mest förbannade med det där heilandet han gör. Jag hade fel.
Citera
2025-04-06, 22:06
Avstängd
Citat:
Här är hela vår konversation. Var är de fakta du bemött mig med? Det enda du skriver är att du inte håller med. Och om du anser att jag skriver ointressanta saker så visar det väl åter hur lite du själv vet om nationalekonomi.

Men det är väl bara att läsa så ser du hur jag bemött dig!
Vad är fel? förklara i de påståenden du skrev var jag inte bemött dig med relevanta svar och vad i jag anser du har fel.
Att jag inte höll med dig skrev jag innan jag besvarade dig på de påståenden du skrev.
Citera
2025-04-06, 22:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AnonOnMouse
Jo. Jag tror det blir svårt för USA att återgå till att ha inhemsk produktion á la 1960. Vi får se. Jag tror tiden är en faktor som många inte tänker på. Ekonomisk inaktivitet är inte bra för någon.

Jag trodde Musk skulle vinna kampen för vem som kunde göra europeerna mest förbannade med det där heilandet han gör. Jag hade fel.
Instämmer. Undrar också vad de inhemska konsumenterna eller köparna av utländska insatsvaror tycker om en lägre dollarkurs? Inte nog med att man får betala tull. Dessutom blir den importerade varan redan utan tull dyrare med en lägre dollarkurs. Om detta leder till en ökad efterfrågan på inhemsk produktion så är jag, precis som du, tveksam till att man verkligen kan återgå till hur det var för några decennier sedan.
Citera
2025-04-06, 22:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dr.Hfuhruhurr
Vi är överens. Den republikanske presidenten Trump varnade redan 2017–2021 Europa för att göra sig beroende av rysk gas via Nord Stream. "Ni leker med elden", sa han.

Sedan kom den demokratiske presidenten Biden (2021–2025) och sade rakt ut: "We will bring an end to Nord Stream. We have ways to do it." Ett år senare sprängde dom Nord Stream.

Uppenbarligen spelar det ingen roll om det är demokrater eller republikaner som styr i USA; de vill inte Europa väl.

Om man, säg, som en alien från en annan galax blickar ner på denna isolerade händelse, så ser det ju ut som att det borde ha varit Ryssland som borde varnat Europa för att bli beroende av USA – inte tvärtom.

USA har med kirurgisk precision visat att de inte vill ha ett oberoende Europa. De har sprängt våra samarbeten, bokstavligen. Det tackar USA med löjligt höga tullar. Och vad gör EU:s ledare? Ingenting. Inte ett pip. De står där som mähän istället för att ta tag i saken och skita i vad USA eller något annat land eller intresse tycker om saken.

USA har gjort sig själva till fiende till EU. Och EU vill bygga en militärmakt och görna trampa in i Ryssland. Varför inte satsa på innovation och börja handla med hela världen oavsett vilka som styr och under vilka olika styrelseätt de verkar.

Ja. Väntar på att EU släpper sargen. Men. Man måste komma ihåg att EU inte har någon militär organisation. Kanske skall den inte ha det heller. Men Europas länder tänker nu länge på hur de skall hantera NATO! Britterna och fransmännen måste steppa upp och mig veterligen så gör de det och lyfter kärnvapenfrågan högst upp. Då har vi löst detta och en ny EUROPEISK försvarsallians mot Ryssland skulle vara lösningen. Men då kan man fundera hur alla tänker! Är NATO då kvar!? Varför? Skall vi be USA dra dit pepparn växer med sina kärnvapen och trupper? Ptja. Det funkar ju. Men trupperna är ju i Europa för att inte rysshelvittet får för sig att nuka Europa eftersom det då potentiellt dödar en 100000 amerikaner vilket innebär Rysslands undergång och kanske världens. Fransmännens kärnvapen är strategiska. Det kanske räcker. Men lede fi känner bara till styrka och Ryssland har 5000 stridsspetsar av olika varianter och huserar en rätt avsevärd arsenal och stort manskap som kan innebära ett hot mot en mängd länder.

Det är för mig obegripligt att republikanerna släpper fram Trump. De fullkomligt HATAR ju ryssar. Det bästa de vet är att ta kål på dem och det är sen länge! Men, nu får vi omvärdera precis ALLT med Trump. Världen är helt uppochned. Tror britternas ledare sade det nyss!

Det värsta kanske inte är tullarna utan Europas säkerhet. Kommer Trump nu utpressa Europa/NATO-medlemmarna i det här? USA lämnar samarbetet, dvs NATO upphör, om v inte gör som de kräver. De flesta har ju redan styrt om rörande hur mycket de pröjsar in till försvaret vilket är bra! Men Europa är inte redo att ”fight today”. LÅNGT ifrån.

Med de här stollarna i Vita Huset och tarifferna räknar jag inte bort något längre. Trump kommer säkert utpressa Europa! 🤷🏼‍♂️🍿🍿
Citera
2025-04-06, 22:16
Medlem
Citat:
Instämmer. Undrar också vad de inhemska konsumenterna eller köparna av utländska insatsvaror tycker om en lägre dollarkurs? Inte nog med att man får betala tull. Dessutom blir den importerade varan redan utan tull dyrare med en lägre dollarkurs. Om detta leder till en ökad efterfrågan på inhemsk produktion så är jag, precis som du, tveksam till att man verkligen kan återgå till hur det var för några decennier sedan.

Eller så är allt en storm i ett vattenglas! Tre månader av ”deals”. Någon procent hit och dit och sedan är allt som vanligt igen. Förutom att Europa är SKITFÖRBANNADE och den-känslan-kommer-inte-att-försvinna-i-första-taget. 🤷🏼‍♂️🍿🍿
Citera
2025-04-06, 22:18
Medlem
Nobelpristagaren i ekonomi 2024 talar nu ut, om vilken idioti detta är från Trumps håll:
https://www.svtplay.se/video/ePBXmba/agenda/knacker-han-varldsekonomin?position=263

Hans huvudpoänger:

# Detta är en vansinnig policy som rättfärdigas på ett oerhört löjligt vis.
# Detta är precis hur globala handelskrig startar.
# Detta är den största skattehöjningen på över 50 år.
# Det finns ingen logisk eller vettig förklaring till de här åtgärderna.
# Trump och Howard Lutnik (handelsministern) meddelar olika budskap och bakgrunder till åtgärden, vilket bidrar till stor osäkerhet. Man misslyckas med att kommunicera budskapet.
# Omvärlden vet inte vad policyn är. Inte ens mycket profilerade republikanska ekonomiska experter som står Trump nära förstår ett enda dugg om vad tanken bakom detta är, och därför vet vi inte hur det blir med tullarna till slut.
# Företag, regeringar och privatpersoner kan inte fatta väl avvägda beslut med denna osäkerhet.
# Mäktiga handelsblock som EU och Kina kommer svara, med riktade motåtgärder mot politiskt känsliga områden i amerikanska ekonomin.
# Små nationer, ö-nationer m.m. kommer att bli krossade av detta
# USA och amerikaner kommer känna av detta genom att det slår mot de fattigaste 30%-en av amerikaner. Amerikanerna kommer se högre priser på det mesta importera gods, i sysselsättningen som kommer gå ner, och amerikansk export som kommer gå ner tydligt pga motåtgärder mot USA.
# Trump bryr sig inte, han kör på oavsett hur det drabbar USA och t.o.m. hans egna väljar-kår.
# Det här har klar potential att bli en chock på samma skala som Covid-krisen 2020, bolånekisen 2008, eller terrorattackerna 2001. Skillnaden är att detta är medvetet orsakat av en politisk administration.
# Detta kommer inte skapa fler jobb eller industrier i USA, liksom den stora depressionen 1929 eller bolånekrisen 2008 inte heller gjorde detta. Dom mindre mängd jobb som kan komma att skapas, kommer vida överskuggas av de jobb som försvinner.
# Om tarifferna kvarstår eller höjs, så kan det få enstaka företag att satsa på att investera i USA, och då främst på tjänster med hög andel automation och robot-teknik, vilket förklarar hur t.ex. Volvos flytt inte kommer generera nämnvärt fler jobb för människor/amerikaner.
# Största hoppet är att Trump gör en U-sväng politiskt väldigt snart, vilket han sannolikast inte kommer göra.
# Trumps administration är inte en administration som främjar handel eller privat sektor, utan istället en av de mest företags- och handelsfientliga administrationer någonsin i USA.
Senast redigerad av Robbinist 2025-04-06 kl. 23:12.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in