2025-04-06, 19:46
Medlem
Hej, det här är min första tråd på Flashback så ursäkta om den inte är upp till standard.

Jag och några andra har experimenterat med KNO3 + Diesel som vi antänt med tomtebloss. Men vi har ännu inte fått några tillfredsställande resultat, utan lösningen deflagnerar bara. Någon med erfarenhet med bra insikt? Ska man blanda med CIA-metoden? Andra antändnings metoder? Vi har inte fått tag i några tändhattar…

Tack i förhand!
Citera
2025-04-07, 04:46
Medlem
Du kan inte detonera blandningar baserade på kaliumnitrat och organiska bränslen.
Citera
2025-04-07, 07:44
Medlem
Muppetys avatar
Nu vill jag inte uppmuntra till nått, men för intresse så ska det inte vara kaliumnitrat, KNO3, utan ammoniumnitrat, NH4NO3, vilket har blivit strikt kontrollerat, bl.a. sedan Anders Breiviks bomb.

Det går dessutom inte att detonera med ett tomtebloss, utan det måste till en boosterladdning från ett högexplosivt sprängämne, som i sin tur i de flesta fall kräver en tändhatt för att detonera.
Citera
2025-04-07, 15:07
Medlem
På papper är formeln teoretiskt sett möjlig. Ammoniumnitrat går inte att få tag på. Är det något jag överser? Om ens få en spontanare reaktion?
Citera
2025-04-07, 15:13
Medlem
Målet är ett ANFO liknande sprängmedel där jag beräknat entalpiförändring som är ca 2/3 så stark som om den vore av ammoniumnitrat. Måste jag antända med svartkrut i ex. ett metallrör? Alternativ som gör KNO3 blandningen möjlig?
Citera
2025-04-08, 00:46
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av HansEklund
Målet är ett ANFO liknande sprängmedel där jag beräknat entalpiförändring som är ca 2/3 så stark som om den vore av ammoniumnitrat. Måste jag antända med svartkrut i ex. ett metallrör? Alternativ som gör KNO3 blandningen möjlig?

Det är omöjligt. Det du kan göra med kaliumnitrat är att få svartkrut att detonera, men då behöver du flera hundra kg.

Så här hade det t.ex. sett ut om Guy Fawkes hade lyckats få fyr på sitt krut och krutet också hade varit i gott skick (det var i uselt skick): Gunpowder Plot reconstruction
Citera
2025-04-09, 00:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Blocktober
Det är omöjligt. Det du kan göra med kaliumnitrat är att få svartkrut att detonera, men då behöver du flera hundra kg.

Så här hade det t.ex. sett ut om Guy Fawkes hade lyckats få fyr på sitt krut och krutet också hade varit i gott skick (det var i uselt skick): Gunpowder Plot reconstruction

"Flera hundra kilo" för att spränga en betongbyggnad i småbitar ja, men i mindre skala räcker det väl ändå med några tiotal gram klassiskt svartkrut för att få till en ordentlig knall?

Jag kan inte se något uppenbart skäl att inte en blandning av något, kanske svavelhaltigt flytande kolväte med finpulveriserat kaliumnitrat skulle kunna åstadkomma något motsvarande! Utom möjligen att blandningen vore att betrakta som färskvara: kaliumnitratet kommer efterhand att sedimentera, men detta gäller ju ANFO också, som alltid blandas och pumpas in i borrhålen strax före sprängning!
Citera
2025-04-09, 08:55
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Nakkvarr
"Flera hundra kilo" för att spränga en betongbyggnad i småbitar ja, men i mindre skala räcker det väl ändå med några tiotal gram klassiskt svartkrut för att få till en ordentlig knall?

Jag kan inte se något uppenbart skäl att inte en blandning av något, kanske svavelhaltigt flytande kolväte med finpulveriserat kaliumnitrat skulle kunna åstadkomma något motsvarande! Utom möjligen att blandningen vore att betrakta som färskvara: kaliumnitratet kommer efterhand att sedimentera, men detta gäller ju ANFO också, som alltid blandas och pumpas in i borrhålen strax före sprängning!

Jag tänkte lite fel. Tänkte på friliggande krut. Det smäller som du säger ordentligt med några tiotals gram.
Citera
2025-04-22, 10:24
Medlem
Någon som testat reaktionen med svavel?
Citera
2025-12-30, 14:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HansEklund
Någon som testat reaktionen med svavel?
Inte ett skit hade hänt mer än att de hade brunnit lite. KNO3 och svavel är en myt. Samma med svavel och salpeter..
Citera
2025-12-30, 18:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pero3
Inte ett skit hade hänt mer än att de hade brunnit lite. KNO3 och svavel är en myt. Samma med svavel och salpeter..
KNO3 och salpeter är samma sak!

Det går att få till en förbränning mellan kaliumnitrat och svavel men blandningen brinner långsamt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in