2025-04-05, 21:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
Ja men Trump säger att han skall ta bort federal inkomstskatt istället. Om det skulle lyckats så borde han styrt tullarna mot specifika produkter, inte 10 % på allt (Och på onsdag mycket mer på de flesta länder).

Eller så är det bara en förhandlingsgrej och så ändrar han sig om alla länder går med på att knyta sina valutor till dollarn där USA bestämmer kurserna. Vissa ekonomer hoppas ju på det.

Detta att Trump är totalt nyckfull och impulsstyrd kommer snart bita honom i röven.

Varför skulle något företag lägga miljarder dollar på att etablera sig i USA, när risken är överhängande att dessa tariffer och tullar är helt glömda om några dagar? Det räcker ju att han spelar golf med någon i ett par timmar så har han ändrat sig i x antal nyckelfrågor.
Citera
2025-04-05, 21:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hardstekt
Lång intervju med scott bessent
En av hjärnorna bakom tullarna. Tror det kan vara intressant för många.

https://www.youtube.com/watch?v=zLnX1SQfgJI

Tanken bakom tullarna som jag uppfattar det efter att ha sett intervjun är att flytta tillbaka tillverkningen till usa för att försäkra sig om att usa även i fortsättningen kan vara en suverän stat ekonomiskt, militärt. Den nyliberala doktrinen har hitintills mest berikat top 10% medan den har utarmat stora delar av landet och gjort usa beroende av import vilket covid epedemin visade.

Initialt tänker administrationen ta intäkterna från tullarna för att sänka företags och inkomstskatter i landet för att göra det mer attraktivt för företag att investera, men iom att fler bolag väljer att flytta produktion till usa kommer skatteintäkterna öka iom att fler kommer i arbete. En annan sida är att de tänker sig är att doge arbete med effektiviseringar inom myndigheter kommer frigöra stora grupper av arbetare som man tänker sig kommer kunna ta arbeten inom industrin.

Arbetet med tullarna mm kommer primärt inte att handla om att bearbeta relationen till andra länder utan relationen till företag och få dem att flytta produktion till usa.

Effektiviseringarna av myndigheterna kommer också att minska utgifterna och på sikt statsskulden.

Man ser det som att det är kina som sitter på svarte petter. Det finns inget sätt för kina att driva in sin skuld. Man har dessutom styrt hela ekonomin till att bli extremt export beroende och kommer få stora sociala problem om exporten skulle minska. Man anser att kina också kommer behöva ställa om sin ekonomi. Tullarna är ett större problem för kina än för usa.

Har ni tittat på videon? Isf tror ni det kommer att lyckats.

Jag tror inte att företag kommer att flytta sin produktion till USA eftersom Trump lika gärna kan ändra sig imorgon eller försvinna från makten vid nästa val. Nej, istället kommer resten av världen att köra sitt race och USA får väl bli självförsörjande eller något då. Det är vad jag tror. Jag tror inte att deras plan håller för andra kommer inte att följa den.
Citera
2025-04-05, 21:10
Medlem
KiteOnTiles avatar
Citat:
Ja men Trump säger att han skall ta bort federal inkomstskatt istället. Om det skulle lyckats så borde han styrt tullarna mot specifika produkter, inte 10 % på allt (Och på onsdag mycket mer på de flesta länder).

Det hade varit ett alternativ om han bara såg till att behålla tullarna i mer än max två dagar åt gången innan han själv backar. Sedan beror det ju på omvärlden. Ju mer handeln sjunker desto mindre går till statskassan och kvar står landet med lägre skatter som inte täcker federala utgifter.
Citera
2025-04-05, 21:13
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grantoppen2
Men det påverkar ju svenska företag som är beroende av export till USA? Dessa borde ju påverkas negativt och därmed arbetsmarknaden i Sverige?

Jaa, det påverkar några företag inom främst bil, stål och gruvindustrin som kommer att göra något lägre vinster, samt dito aktieutdelningar. Men det är i huvudsak stora stabila företag med väl diversifierade marknader.
Citera
2025-04-05, 21:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nastrixer
USA exporten är bara 2% av Kinas BNP. Jag tror dom överlever faktiskt.
2.8% faktiskt, och det är verkligen inte "BARA".Det är redan mer än vad Kina exporterar till både Japan och Korea tillsammans, och mer än hela Ryssland och Indiens totala export.

I en sådan gigantisk ekonomi som Kina där den inhemska marknaden totaldominerar, så är det otroligt imponerande att USA som ensam exportmarknad står för hela 2.8% av Kinas totala BNP.

Jag tror inte wannabe-ekonomer som du förstår vilken otrolig ekonomisk makt USA har över resten av världen. Dollarn är hela världens reservvaluta.
Citera
2025-04-05, 21:16
Medlem
KiteOnTiles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grantoppen2
Men det påverkar ju svenska företag som är beroende av export till USA? Dessa borde ju påverkas negativt och därmed arbetsmarknaden i Sverige?

Någon får korrigera mig om jag har fel. Men av Sveriges globala handel utgör USA cirka två procent. Det kommer naturligtvis slå mot vissa men inte så att industrin går under på något vis.
Citera
2025-04-05, 21:20
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KiteOnTile
Någon får korrigera mig om jag har fel. Men av Sveriges globala handel utgör USA cirka två procent. Det kommer naturligtvis slå mot vissa men inte så att industrin går under på något vis.

Det blir ju spridningseffekter. Om ekonomin går i stå i världen generellt med lågkonjunktur påverkar det ju Sverige också.

Nu är ju detta en mycket speciell och inte provad lågkonjunktur där ett land strular. Inte pandemi som påverkar hela världen t.ex. Det skulle ju kunna hända att investeringskapital söker sig från USA till EU; med ökade investeringar här som kan ge marknaden en boost.

Ja ingen vet nog vad det kommer innebära konkret för Sverige.
Citera
2025-04-05, 21:21
Medlem
Dr.Hfuhruhurrs avatar
Citat:
Mycket nu går mot vad Elon skrivit tidigare på X. Han har förespråkat gratis sådan medicin mot fetma för många sjukdomar kopplas till fetma i USA. Trump tar bort den medicinen från sjukförsäkringen. Elon är emot de nya dyra stridsflygplanen, inklusive F35 som ju redan finns, då han tycker teknologin är föråldrat och dyr, och andra alternativ kommer komma. Trump har nu gett klartecken till den ena för 20 miljarder usd bara utveckling, och snart kommer ett till som flottan skall ha!

Så jag tror inte Elon är så imponerad nu.

Mmmm.

Elon gav sig in i DOGE för att komma åt slöseri och bedrägerier för att hjälpa USA att undvika kollaps. Han gjorde det för att han är duktig på detta och för att han är en "god människa". Han trodde nog att det i huvudsak skulle mottas positivt. Men det gjorde det inte utan tvärtom och hans företag lider stort. I alla fall jag har trott att detta skulle pusha honom att avsluta sitt eget arbete med DOGE tidigare än tänkt.

Nu kommer dessutom tullar och annat som är direkt skadliga för hans företag. Det bör vara droppen som får bägaren att rinna över. Om inte tullarna förändras inom kort så tror jag att han slutar sin del av DOGE innan denna månads slut.
Senast redigerad av Dr.Hfuhruhurr 2025-04-05 kl. 21:25.
Citera
2025-04-05, 21:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrSwedeGliderRunt
Om Ryssland i framtiden har 0% tull mot US är det fullt rimligt av Trump att ha låg tull mot Ryssland, om det finns vinning i det för USA medelklass. Det som konkurrerar ut US egna produktion kommer nog inte premieras i vilket fall, iom att hela iden är att ta hem en stor del av produktion. Det är en förhandlingsfråga.
Ska bli kul att tusentals Amerikanska hemmafruar köpa symaskin och börja jobba för NIKE och Ford i tusentals börja tillverka Fords Europa anpassade bilar i Detroits förorter igen och skeppa över dem till Europa bara gratta VW till gratis marknadsandelar lätt plätt att fixa arbetskraft Elon Musk fixar robbotar som gör träningsoveroler & bilar dygnet runt 😃
Senast redigerad av TOMATJI104 2025-04-05 kl. 21:32.
Citera
2025-04-05, 21:26
Medlem
KiteOnTiles avatar
Citat:
Det blir ju spridningseffekter. Om ekonomin går i stå i världen generellt med lågkonjunktur påverkar det ju Sverige också.

Nu är ju detta en mycket speciell och inte provad lågkonjunktur där ett land strular. Inte pandemi som påverkar hela världen t.ex. Det skulle ju kunna hända att investeringskapital söker sig från USA till EU; med ökade investeringar här som kan ge marknaden en boost.

Ja ingen vet nog vad det kommer innebära konkret för Sverige.

Korrekt iakttagande antar jag. EUs nyligen signerade avtal med MERCOSUR kan nog väga upp stora delar av förlusten. Jag har förvisso ännu inte satt mig in i Sveriges fördelar här på detaljerad nivå. Avtalet är ju relativt nytt, december -24.
Citera
2025-04-05, 21:27
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av KiteOnTile

Jag tor på folkhandel. Handla endast med vita i USA. Dom stater som har apor och är woke skall vi inte handla med. Minnesota är ett Svenskt land, handla med oss.

Såhär ser vår export ut. Tyskland 1. Norge 2. USA 3. Vi är samma folk så låt inte wokeoligarkerna som är kapitalisterna sluka vår export.

MEGA och MAGA. Västeuropa är MEGA, PÅ andra sidan Atlanten är vi MAGA. Samma folk är vi - För det mesta är vi germaner liksom Trump och Musk är. Det finns en spanjorska som talar latin också i vår union.
Citera
2025-04-05, 21:32
Medlem
KiteOnTiles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hemmet300
Jag tor på folkhandel. Handla endast med vita i USA. Dom stater som har apor och är woke skall vi inte handla med. Minnesota är ett Svenskt land, handla med oss.

Såhär ser vår export ut. Tyskland 1. Norge 2. USA 3. Vi är samma folk så låt inte wokeoligarkerna som är kapitalisterna sluka vår export.

MEGA och MAGA. Västeuropa är MEGA, PÅ andra sidan Atlanten är vi MAGA. Samma folk är vi - För det mesta är vi germaner liksom Trump och Musk är. Det finns en spanjorska som talar latin också i vår union.

Jag ser tyvärr inget vettigt diskussionsunderlag i ditt inlägg som stämmer överens med gällande topic. Men vill du utveckla det hela i mer konkreta ordalag så ger jag det hela en chans.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in