2025-04-05, 19:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Trump har annonserat att han vill att fler multinationella företag ska etablera sig i USA.
.. genom att höja tullar så att andra länder och USA överför lika mycket pengar till varandra oavsett handelns mängd?

Det är ju det han gör, och det blir ju motsatt effekt till att motivera fler företag att etablera sig i USA. När USAs nya tullar ska se till att mängden pengar som transfereras är densamma oavsett hur stor handeln är eller vilket land du är i, varför då spendera pengar på att flytta till USA?
Det säger sig självt.

Lägg sen till att det finns ingenting som Trump aldrig annonserat eller sagt. Han säger allt, inklusive motsatsen, ibland i samma mening.
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Att du tror att Trump bara tänker i ett steg är felet som nu hysteriker gör.
Han har gjort det hela sitt liv hittills, även nu gällande tullarna. Vita Huset har ju medgett det officiellt t.o.m. Du fick länken förut.

Trump är ett stolpskott. Fråga hans egna familj får du se, eller sök upp deras offentliga åsikter. Det finns gott om dom därute i etern. Om du söker efter nån slags inneboende logik i galenskapen så kan vi bespara dig mödan. Titta bara rakt, naket och oförvrängt på vad han gör, och döm därefter. Det är så enkelt. Det stämmer alltid, i synnerhet med folk som Trump.
Senast redigerad av Robbinist 2025-04-05 kl. 19:26.
Citera
2025-04-05, 19:20
Medlem
Uttryck dig då som en vuxen, intelligent människa till skillnad från nu.
Den här tråden handlar om Trumps tullar och dina raskrig kan du föra i andra, mer lämpliga trådar.
Citat:
Ursprungligen postat av Hemmet300
Jag skyddar mitt folk Svenskar. samt varje annan German. Det folk som inte gör det går under. När Svensken är stor kommer världen vara stor också. Fråga bara vikingen som upptäckte Kanada.
Citera
2025-04-05, 19:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eurypterida
Den stora frågan är varför inte europa lägger tullar på försvarsmateriel?!

Dagens enklaste svar. De europeiska länderna är betydande kunder av amerikansk krigsmateriel. Dessutom sitter många fast i stora kontrakt som därmed skulle skapa nationella ekonomiska problem om man inför sstrafftullar.
Citera
2025-04-05, 19:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Letsdothisnow
Hugo Chavez
Ja säkert. Det var ju Chavez (död 2013) som manipulerade röstningen 2020 också. Där vann ju Trump egentligen.
Hur tokigt kan det bli?
Citera
2025-04-05, 19:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av matrixmorpheus
Såklart hemskt med allt som pågår men jag kan inte låta bli att njuta av tanken att alla 80+ miljoner trailer rednecks, jesusdyrkare, incels, rassar, nassar etc som röstade på honom nu får uppleva ännu dyrare levnadskostnader. Vilka jävla mongolider som köpte diktatorns skitsnack, snubben har ett ordförråd på samma nivå som en 10 åring.
Jag kan också känna en viss grad av skadeglädje faktiskt. Synd bara att resten av befolkningen som inte röstade för det här får lida.
Citera
2025-04-05, 19:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Noobermench
YIIHAAA...vet du? Europa klarar sig (det är ändå därifrån alla jänkare kommer ifrån)
Vi, Europa, är inte ett litet enskilt land, vi står upp om det behövs mot fascister.

Okej då har jag antecknat det. Lycka till i framtiden med alla upprustningar och tullar. Hoppas man kan gå på julmarknad i Tyskland också i framtiden.
Citera
2025-04-05, 19:25
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Fast varför skall USA importera iPhones från Kina eller bilar om de faktiskt kan byggas i USA?

Menar du att Apple ska ta smällen för de ökade kostnaderna eller den amerikanska arbetaren som ska behöva jobba för samma lön man har i Kina?
Citera
2025-04-05, 19:26
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av sukp
Haha, bra försök. Du skriver bokstavligen: Tullavgifter har varit väldigt höga vid import från USA . Jag vet det av egen erfarenhet då jag importerat fordon under en tid.

Dvs du väljer ut en bransch som ett exempel på att det är höga tullavgifter generellt då skillnaden i den totala är väldigt liten. Det är nog du som får läsa inläggen både en och två gånger för att se att det Trump gör nu är väldigt uppseendeväckande och hade varit det oavsett president.
Det hade väl kunnat vara i princip vilken branch som helst!
Att jag valde fordon som exempel var ju för att jag har egen erfarenhet av det.

Vad är det du försöker säga med ditt inlägg?????

Både Obama och Biden vurmade för höjda tullavgifter vid import till USA. Men p.g.av att en majotitet av dems sa nej blev det inte verkställt.
Citera
2025-04-05, 19:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hanenhen
Det hade väl kunnat vara i princip vilken branch som helst!
Att jag valde fordon som exempel var ju för att jag har egen erfarenhet av det.

Vad är det du försöker säga med ditt inlägg?????

Både Obama och Biden vurmade för höjda tullavgifter vid import till USA. Men p.g.av att en majotitet av dems sa nej blev det inte verkställt.

Obama drev TPP – ett frihandelsavtal med målet att sänka tullar – och mötte motstånd från demokrater, inte för att de ville ha högre tullar, utan för att de ville skydda amerikanska jobb från globalisering.

Biden har inte föreslagit generella tullhöjningar. Han valde att behålla vissa av Trumps tullar av geopolitiska skäl mot Kina, men byggde inte en politik på att höja tullar mot allierade. Hans strategi har handlat mer om att subventionera amerikansk industri, inte att aggressivt blockera import.

Skillnaden är att Trump använde tullar som retoriskt vapen – ofta med falsk grund i siffror – medan Obama och Biden fokuserat på handelsavtal, konkurrenskraft och investeringar. Så nej – det är inte samma sak.
Citera
2025-04-05, 19:37
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LeeVan
Jaa, så är det förstås. Men där finns ju inte i första led en direkt koppling till plånboken hos den amerikanske normal-konsumenten. Arbetslösheten närmar sig redan skadligt låga nivåer, sett till inflationspåverkan.

Denna uppfattning om att arbetslöshet skulle vara något att eftersträva för att motverka inflation är överdriven. Det är större fara med att öka penningmängden och att har för höga löneökningar. Dessutom finns det två sorters inflation (efterfrågestyrd och kostnadsstyrd). Den senare var det som slog hål på teorin om Phillipskurvans utbyte mellan arbetslöshet och inflation och identifierade det som heter stagflation.

Det är inget problem med full sysselsättning om bara det som arbetskraften gör ökar produktiviteten som i sin tur ökar tillväxten och leder till ökad BNP.
Citera
2025-04-05, 19:39
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stiber
Anledningen att Trump inte satte individuella tullar är eftersom EU är en tullunion - helst hade han såklart velat sätta olika tullsatser på olika länder för att så split mellan medlemsländerna men det går inte.

Det skall vi nog vara glada för.. I annat fall hade tullen blivit betydligt högre för svenskt vidkommande.
Citera
2025-04-05, 19:42
Medlem
Utveckla gärna hur du drar dessa paralleller och varför det skulle bli en hit.
Citat:
Ursprungligen postat av Generalandersson
Jag gissar att detta kommer att ha typ samma effekt för USAs ekonomi som det "Reaganomics" hade under 80-talet, Dvs. att det vill bli en hit.

Reagans ekonomiska plan blev även den totalsklaktad i 1981/82 av allt från ekonomer till såkallade experter.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in