Citat:
Ursprungligen postat av
T02
Ja, USA får inte ut något bra av det här.
De får till en början en kraftig inflation...
De är muppar, de som röstade fram Trump.
Det hela kan ses ur olika perspektiv beroende på om man förstår det långsiktiga spelet med att ta hem produktion och det mera kortsiktiga delen av fenomenet som en förhandlingsteknik för att få bättre avtal. Hur stor del som är art off the deal eller en långsiktig strategi för att bygga upp sin egen industri skall jag säga vara osagt. Det kan framstås som oklart för att det är en del av förhandlingsstrategin helt enkelt. Vi får helt enkelt se vem som blinkar först.
Om vi ser på Eu så ser jag inte att dom klarar en längre konflikt. EUs industriella motor i Tyskland har redan innan detta handelskrig enorma problem och är därför väldigt sårbara. Kina har en stor försäljning som bygger på USA och EU har ofta mer protektionism mot Kina än vad USA har och det kommer förmodligen bara öka och kan därför inte ses som en ersättnings marknad som kan ersätta USA. Jag ser ingen spelare på planen som är lika dominant som USA och som håller liknande kort.
Om man ser på återtagande av produktion så ja, kortsiktigt högre inflation, men kan långsiktigt ge oerhörda värden för den Amerikanska ekonomin. Värden har ur den Amerikanska ekonomin försvunnit i rask takt på dryga 30 år från den Amerikanska löntagaren till rika kapitalister inom landet och till andra länder. Kapital och välstånd har alltså förflyttats ut ur landet eller koncentreras till den rika eliten inom landet.
I början på 2000 talet så försvann 6 miljoner industrijobb och har i princip ersatts med låglönejobb i handeln. Vi ser vilken misär det skapats och ödelagt stolta industristäder som Detroit som numera är präglat av slum och degenerativt tillstånd på alla plan.