2025-04-05, 11:41
Medlem
MyJustices avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Karman
Visst, varje land sätter sina egna regler. Även tullar. Precis vad USA gjort nu. Ändå gråter omvärlden, i stället för att se om sitt eget hus.

Sen är det inte säkert att hela tullkostnaderna behöver tas ut av konsument. Företag kan välja att minska sina marginaler, effektivisera sin produktion, sälja andra produkter etc etc. Debatten är oerhört enkelriktad, som i de flesta andra frågor numera.
Ingen som gråter här
Men ämnet är spännande
Citera
2025-04-05, 11:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MyJustice
Om jag nu såg rätt
Så koster en ford Ranger Raptor i Sverige ca
535 000sek
https://ford.se/configurators/862decea-3745-4314-a4b9-fd1bddd782d3/select_model
I Norge koster en Ford Ranger Raptor
Ca 850 000 nok
https://www.bing.com/search?q=ford+ranger+raptor+pris+norge&form=ANNNB1 &refig=984a31c15b2947a9a20411e1685fd8bf&pc=U531

Norge är ALLTID ett uselt land att jämföra med. De har 25000 miljarder i kontanter typ i fonden. 🤷🏼‍♂️
Citera
2025-04-05, 11:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hanenhen
Ditt inlägg bevisar ju än mer att du fullständigt missuppfattat vad jag skriver.
Gå tillbaka och försök förstå.

Haha, bra försök. Du skriver bokstavligen: Tullavgifter har varit väldigt höga vid import från USA . Jag vet det av egen erfarenhet då jag importerat fordon under en tid.

Dvs du väljer ut en bransch som ett exempel på att det är höga tullavgifter generellt då skillnaden i den totala är väldigt liten. Det är nog du som får läsa inläggen både en och två gånger för att se att det Trump gör nu är väldigt uppseendeväckande och hade varit det oavsett president.
Citera
2025-04-05, 11:46
Medlem
DRAVKCABs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av T02
Ja, USA får inte ut något bra av det här.
De får till en början en kraftig inflation...
De är muppar, de som röstade fram Trump.

Det hela kan ses ur olika perspektiv beroende på om man förstår det långsiktiga spelet med att ta hem produktion och det mera kortsiktiga delen av fenomenet som en förhandlingsteknik för att få bättre avtal. Hur stor del som är art off the deal eller en långsiktig strategi för att bygga upp sin egen industri skall jag säga vara osagt. Det kan framstås som oklart för att det är en del av förhandlingsstrategin helt enkelt. Vi får helt enkelt se vem som blinkar först.

Om vi ser på Eu så ser jag inte att dom klarar en längre konflikt. EUs industriella motor i Tyskland har redan innan detta handelskrig enorma problem och är därför väldigt sårbara. Kina har en stor försäljning som bygger på USA och EU har ofta mer protektionism mot Kina än vad USA har och det kommer förmodligen bara öka och kan därför inte ses som en ersättnings marknad som kan ersätta USA. Jag ser ingen spelare på planen som är lika dominant som USA och som håller liknande kort.

Om man ser på återtagande av produktion så ja, kortsiktigt högre inflation, men kan långsiktigt ge oerhörda värden för den Amerikanska ekonomin. Värden har ur den Amerikanska ekonomin försvunnit i rask takt på dryga 30 år från den Amerikanska löntagaren till rika kapitalister inom landet och till andra länder. Kapital och välstånd har alltså förflyttats ut ur landet eller koncentreras till den rika eliten inom landet.

I början på 2000 talet så försvann 6 miljoner industrijobb och har i princip ersatts med låglönejobb i handeln. Vi ser vilken misär det skapats och ödelagt stolta industristäder som Detroit som numera är präglat av slum och degenerativt tillstånd på alla plan.
Senast redigerad av DRAVKCAB 2025-04-05 kl. 11:52.
Citera
2025-04-05, 11:48
Medlem
Ravatoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hjorten16
Har tagit upp olika bilar, vi vet Usa älskar sina pickups, men Sverige slänger på nästan det dubbla på Usa priset när den säljs i Sverige
Medans man kan sälja Volvon billigare i Usa än i sverige.

Inte svårt o förstå vad Trump menar när han berättar det är patetiskt o sorgligt vad europa håller på med för påslag med olika handelssätt, som ex Norge. man bjuder på momsen för bilar under 500k.

Ta bara denna, europa dubblar nästan priset, sedan lägger man på moms på det dubblade priset, detta är rent jävla fuffens o båg av europa. sedan ha mage o gråta att Usa vill lägga på 25% i tull på eu bilar till Usa.

Världens mest sålda pickup Ford F-150 börjar nu att officiellt säljas i Sverige. Men priset är avsevärt mycket högre än i hemlandet. Nästan det dubbla.

https://teknikensvarld.expressen.se/nyheter/bil-och-trafik/ford-f-150-nu-i-sverige-till-dubbla-priset/

Men var ligger påslaget på Forden? Förutom importkostnader, tull osv så är väl resten importörens marginaler? Eller?
Citera
2025-04-05, 11:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hjorten16
Har tagit upp olika bilar, vi vet Usa älskar sina pickups, men Sverige slänger på nästan det dubbla på Usa priset när den säljs i Sverige
Medans man kan sälja Volvon billigare i Usa än i sverige.

Inte svårt o förstå vad Trump menar när han berättar det är patetiskt o sorgligt vad europa håller på med för påslag med olika handelssätt, som ex Norge. man bjuder på momsen för bilar under 500k.

Ta bara denna, europa dubblar nästan priset, sedan lägger man på moms på det dubblade priset, detta är rent jävla fuffens o båg av europa. sedan ha mage o gråta att Usa vill lägga på 25% i tull på eu bilar till Usa.

Världens mest sålda pickup Ford F-150 börjar nu att officiellt säljas i Sverige. Men priset är avsevärt mycket högre än i hemlandet. Nästan det dubbla.

https://teknikensvarld.expressen.se/nyheter/bil-och-trafik/ford-f-150-nu-i-sverige-till-dubbla-priset/

Du fattar att du betalar 25% moms när du köper en svensktillverkad bil i Sverige va? Det verkar nämligen inte så.
Citera
2025-04-05, 11:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AnonOnMouse
Någon sade att detta har republikanerna försökt förut. Då förlorade de kongressen. I 60 år.

🤷🏼‍♂️

Senator Ron Paul (GOP) fr Kentucky sa det. Och det finns inte en chans att han kommer stödja Trumps tullar. 1930 så höjde Presidenten Herbert Hoover (GOP) tullarna och troligen förlängde och fördjupade depressionen. Det fick indirekt delvis en viss AH vald i Tyskland.

PS Det är inte helt rätt. Men i princip så talar han sanning.

https://en.wikipedia.org/wiki/Party_divisions_of_United_States_Congresses#/media/File:Combined--Control_of_the_U.S._House_of_Representatives_-_Control_of_the_U.S._Senate.png
Citera
2025-04-05, 11:52
Medlem
Karmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HasseO
Var säger jag att Volvo inte kommer att påverkas? De ligger förmodligen i den prisklass som kommer att missgynnas. De ger inte köparna någon status som lyxbilar gör. Och eftersom de flesta konsumenter som tittar på en Volvo har begränsat med köputrymme så kommer de att titta på billigare alternativ. De är dyra utan att ge något mervärde. En gång i tiden var de något billigare och sålde på säkerhet.

Tullar och moms medför båda en förflyttning av pengar från konsumenter till staten. Sedan om det är rättvisare än skatt på inkomst är en annan diskussion.
Sorry, jag måste ha missförstått dig. Håller med dig i det du skriver i stort.
Citera
2025-04-05, 11:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MyJustice
Om jag nu såg rätt
Så koster en ford Ranger Raptor i Sverige ca
535 000sek
I Norge koster en Ford Ranger Raptor
Ca 850 000 nok
https://www.bing.com/search?q=ford+ranger+raptor+pris+norge&form=ANNNB1 &refig=984a31c15b2947a9a20411e1685fd8bf&pc=U531
Ta pris sverige vs Usa, så ser du påslaget.

Sverige som du la ut 438700kr plus moms +25%
Usa exakt samma XTL 357326kr plus sale tax + under 10%

Menas som Trump framhäver Forden kostar nästan 23% mer i grund utförande o pris påslag när den kommer till europa utöver moms.
Medan Volvon säljs billigare i Usa än i Sverige, det är o gynna sin egna försäljning o missgynna inköp av amerikanska bilar.
https://www.ford.com/trucks/ranger/2024/
Citera
2025-04-05, 11:53
Avstängd
Timothy.McVeighs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hardstekt
En annan sida är att de tänker sig är att doge arbete med effektiviseringar inom myndigheter kommer frigöra stora grupper av arbetare som man tänker sig kommer kunna ta arbeten inom industrin.

Då antar jag att Donald Trump jr som inte haft ett vettigt arbete på flera år tar ett jobb som industriarbetare.
Citera
2025-04-05, 11:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DRAVKCAB
Det hela kan ses ur olika perspektiv beroende på om man förstår det långsiktiga spelet med att ta hem produktion och det mera kortsiktiga delen av fenomenet som en förhandlingsteknik för att få bättre avtal. Hur stor del som är art off the deal eller en långsiktig strategi för att bygga upp sin egen industri skall jag säga vara osagt. Det kan framstås som oklart för att det är en del av förhandlingsstrategin helt enkelt. Vi får helt enkelt se vem som blinkar först.

Om vi ser på Eu så ser jag inte att dom klarar en längre konflikt. EUs industriella motor i Tyskland har redan innan detta handelskrig enorma problem och är därför väldigt sårbara. Kina har en stor försäljning som bygger på USA och EU har ofta mer protektionism mot Kina än vad USA har och det kommer förmodligen bara öka och kan därför inte ses som en ersättnings marknad som kan ersätta USA. Jag ser ingen spelare på planen som är lika dominant som USA och som håller liknande kort.

Om man ser på återtagande av produktion så ja, kortsiktigt högre inflation, men kan långsiktigt ge oerhörda värden för den Amerikanska ekonomin. Värden som försvunnit i rask takt på dryga 30 år ut ur USA och från Amerikanska löntagare till rika kapitalister inom landet och till andra länder. Kapital och välstånd har alltså förflyttats ut ur landet eller koncentreras till den rika eliten.

I början på 2000 talet så försvann 6 miljoner industrijobb och har i princip ersatts med låglönejobb i handeln. Vi ser vilken misär det skapats och ödelagt stolta industristäder som Detroit som numera är präglat av slum och degenerativt tillstånd på alla plan.

Fast det är ju inte andra länders fel att Detroit gått under. Industrijobb försvinner i stpra delar av västvärlden. Sen är jag tämligen övertygad om att det blir väldigt lite produktion som kommer "återtas" till USA. Företag vill ha stabila regler men i USA nu så vet ingen vad som händer en timma till en annan.

Löner är dessutom låga i USA, väldigt många tvingas ha två eller fler jobb för att få vardagen att gå ihop.

Igår tittade jag på Fox News i en timma. Blev helt förbluffad av vilken propagandakanal det är för Trump. T o m Samnytt har fler perspektiv på saker, typ...
Citera
2025-04-05, 11:55
Medlem
Jag upplever att tullarna är en present till Putin från Trump

Varför skulle Trump förnedra Zelenskyj, EU och Kanada just nu? Hans allierade
Vi har fortfarande bara fått allmänna svar som tex. "Rättvisare tullar", företagsflytt till USA
Men sen har det varit smuggling av varor och människor från Mexiko
Mexiko har gjort som Trump vill. Men får ändå höga tullar, varför?
Mexiko kan inte flytta sin grönsaksodling till USA. De får inte tillträde!

Att företag ska flytta till USA är visserligen möjligt
Men inte alls i den omfattningen som många tror. Vinsten blir lägre än tullkostnaden
Det blir för dyrt helt enkelt. Enklare att vänta ut honom i 4 år, billigare också
Trump vet förmodligen det. Men spelar antagligen dum.

Därför är den enkla förklaringen till tull-krig
Att man vill flytta fokus från Ukrainakriget till andra kriser
Kanske tom hindra EU att upprusta sitt försvar och hjälpa Ukraina
Om det blir fred. Så kommer tullarna antagligen att plötsligt bara försvinna
Senast redigerad av Max1494 2025-04-05 kl. 12:22.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in