Citat:
Ursprungligen postat av
HerrGickhan
Att jämföra ett enstaka exempel med ett mångfacetterat land är per definition korkat. I en värld med fungerande handel bör inte stora under- och överskott uppstå. Dessa är ett tecken på obalanser.
Eh va?
Så alla länder ska vara tvungna att sälja och köpa exakt lika mycket från varandra, hela tiden? Du bevisar isf exakt det jag skrev med mitt exempel. Hur hade du ens tänkt att stora länder som USA ska kunna överleva om dom tvingas handla lika lite som små länder typ Lichtenstein eller Andorra gör?
Då kan du lika gärna säga "I en värld med fungerande samhällen bör inte brottslighet uppstå. Dessa är tecken på obalanser".
Brottslighet har alltid- och kommer alltid ske. Människor är inte balanserad som organism. Vi behöver regleringar för att inte några enstaka ska förstöra för alla andra, o liknande scenarion. Tullar- liksom lagar finns där av en anledning, på förekomna anledningar. Det är regleringar.
Min och alla tidigare nerkokningar till kärnan, av vad Trump gjort här, är korrekt. Trump har enbart tagit rådande export-värden och dividerat det med procentuella handelsunderskottet. Det finns INGA andra konsiderationer än så. Detta är även officiellt bekräftat från Vita Huset:
https://ustr.gov/issue-areas/reciprocal-tariff-calculations
De enda avvikelser från det mönstret som finns, är att Trump i vissa fall 'fått för sig' att exportvärden gentemot enstaka andra länder är något helt annat än vad det verkligen är, och använt detta inbillade exportvärde eller handelsunderskott som basis för uträkningen - trots mångas påpekande att det inte stämmer.
Det är total dårskap. Inte baserat på någon form av realistiskt eller relevant förhållande till någon verklighet som någonsin existerat. Enda chansen att detta löper ut på ett positivt sätt, är slump, ren tur.
That's it.
Så min förenkling var 100% korrekt: "Om du köper en cykel av en polare för 1000 kr, och din polare köper en borr av dig för 200 kr, då tycker Trump detta är fel. För din polare har ju nu 800 kr mer på fickan än du själv har. Dags att beskatta det utsugande aset!

"