2025-04-05, 13:33
Medlem
Agent.Provocateurs avatar
Och amerikanarna äter så mycket skitmat att hälften vore nog. Även vanliga livsmedel innehåller sp mycket skit och tillsatser, genmanipulerade grönsaker etc etc, inte konstigt att deras folkhälsa är åt helvete. Det räcker att se alla program om feta människor, dr pimple popper etc, det händer bara i USA. Du är ingen i USA om du inte har pengar. Hoppas att det går åt helvete asap.
Citat:
Ursprungligen postat av AskMeAboutJesus
Men att mat, bensin och annat varit billigt i USA har väl gynnat amerikaner (väljare) snarare än omvärlden? Ingen borde glömma att USA inte har några vänner utan bara intressen och att America first alltid gäller även om inte alla presidenter har det som slagord.
Citera
2025-04-05, 13:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sunimod
Du har uppenbarligen ingen erfarenhet av Kina.
I början av 2000-talet var jag i Shanghairegionen och startade produktion för lokala marknaden av företaget jag fortfarande jobbar på.
På västerländska företag råder krav om 8 timmars arbetsdag 5 dagar i veckan och samma gäller fortfarande. Då var månadslönen för en Kinesisk arbetare med montering ca 1000kr/månad.
2010 var jag där en hel del och med syftet att även flytta Svensk produktion dit. Nuläget har lönerna där skenat och är över 10.000 kr/månad vilket gör att flera västerländska företag flyttar till länder med lägre löner.

Du jag kan produktionsekonomi och löpande band som du dillar om utan ha någon erfarenhet alls om.
Därför är det rätt lätt att förstå vad som kommer hända med handelskrig i världen startat av Trump i tron om att skydda egen tillverkning. De har gjort samma som många andra när lönerna dragit iväg och därför finns en hel del av bilindustrin i länder typ Mexiko och flyttar man hem sådant kommer bilarna bli betydligt dyrare och det kommer folk i USA att få äta upp.
Har inte mycket erfarenhet av asien, men min bror som jobbar åt LKAB, han blir bjuden till asien för att hjälpa dom med gruvor, han får till o med en eskort tjej som följer han medans han är där.
Så kunskaps nivån är ännu låg i Asien, man har inte uppnått europeisk standard som jag berätta med familjeliv/fritid., arbetsmiljö.

Vill jag tjäna pengar jobbar jag på som dom gör, men jag behöver inte jobba så mycket då jag har fått mitt kapital o fungera.

Nu ser världen helt annorlunda ut än 1930, nu finns svenska företag i Usa, massa europeiska företag även dom verksamma där, detta fanns inte i Usa på 1930-talet.
Trump tvingar nu dessa o öka på verksamheten i Usa, ökad verksamhet inom landet ger ökade intäkter för landet.
På 1930-talet fanns alltså inte dessa svensk/europeiska förtag verksamma i Usa, man fick problem med import, detta är som sagt avskalat nu, då dessa företag nu existerar o är verksamma i Usa, även om tullar träder i kraft kan amerikanen köpa sin volvo i Usa utan extra tull, det samma med svenska företaget som tillverka disktrasor, även dom var verksamma i Usa, som du förstår enkla företag som producera en disktrasa till mer avancerade finns redan i Usa, enda dom behöver är att utöka.
Citera
2025-04-05, 13:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AnonOnMouse
Precis. Tror det var tyska utrikesministern som nyss talade om Tysklands nya utökade relation med Mexiko och Kanada. Vem kunde ha gissat att något sånt skulle hända!? 🙄

Plus att Kanadickerna och andra är SKITFÖRBANNADE. Så här gör ju inte en kompis liksom.

Jaja. Vi får se! 🍿🍿🍿

Han har fått ärkefienderna Kina, Sydkorea och Japan att börja samarbeta. Det är fan inte dåligt
Citera
2025-04-05, 13:44
Medlem
Timothy.McVeighs avatar
Hur får man resten av världen att föredra amerikanska livsmedel när dom är fulla med hormoner och antibiotika?
Citera
2025-04-05, 13:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MyJustice
Ganska samstämmigt med vad Kanadas premiärminister sa häromdagen .
de sista 10 sekunder ska du fokusera på
Pågår det samtal ?
https://youtu.be/fh24RFzA20U?si=135M_BGUcZxmk7G0

Verkar bra! 💪 Hoppas EU får tummen ur också. Vilket jag tror. Samtal pågår sannolikt redan.
Citera
2025-04-05, 13:48
Medlem
Generalanderssons avatar
Jag gissar att detta kommer att ha typ samma effekt för USAs ekonomi som det "Reaganomics" hade under 80-talet, Dvs. att det vill bli en hit.

Reagans ekonomiska plan blev även den totalsklaktad i 1981/82 av allt från ekonomer till såkallade experter.
Citera
2025-04-05, 13:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DRAVKCAB
Det hela kan ses ur olika perspektiv beroende på om man förstår det långsiktiga spelet med att ta hem produktion och det mera kortsiktiga delen av fenomenet som en förhandlingsteknik för att få bättre avtal. Hur stor del som är art off the deal eller en långsiktig strategi för att bygga upp sin egen industri skall jag säga vara osagt. Det kan framstås som oklart för att det är en del av förhandlingsstrategin helt enkelt. Vi får helt enkelt se vem som blinkar först.

Om vi ser på Eu så ser jag inte att dom klarar en längre konflikt. EUs industriella motor i Tyskland har redan innan detta handelskrig enorma problem och är därför väldigt sårbara. Kina har en stor försäljning som bygger på USA och EU har ofta mer protektionism mot Kina än vad USA har och det kommer förmodligen bara öka och kan därför inte ses som en ersättnings marknad som kan ersätta USA. Jag ser ingen spelare på planen som är lika dominant som USA och som håller liknande kort.

Om man ser på återtagande av produktion så ja, kortsiktigt högre inflation, men kan långsiktigt ge oerhörda värden för den Amerikanska ekonomin. Värden har ur den Amerikanska ekonomin försvunnit i rask takt på dryga 30 år från den Amerikanska löntagaren till rika kapitalister inom landet och till andra länder. Kapital och välstånd har alltså förflyttats ut ur landet eller koncentreras till den rika eliten inom landet.

I början på 2000 talet så försvann 6 miljoner industrijobb och har i princip ersatts med låglönejobb i handeln. Vi ser vilken misär det skapats och ödelagt stolta industristäder som Detroit som numera är präglat av slum och degenerativt tillstånd på alla plan.

Som en jämförelse endast, tänker du dig att Sverige skall försöka få tillbaka varvsindustrin till Göteborg, Malmö och Karlskrona och TEKO industrin till Borås. Vi har ju trots allt varit världsledande på dessa områden för ett femtiotal år sedan, det hade varit fantastiskt att åter bli det.

Eller tänker du dig att skepps- & klädesindustrin har bättre förutsättningar på andra platser, där produktionsmedlen är billigare och logistiken är bättre, så att det skulle bli allt för dyrt att producera i Sverige och att det inte skulle finnas avkastning för produktion som sker u Sverige med svenska förhållanden och kostnader?
Citera
2025-04-05, 13:51
Medlem
Allt är bara fortsättningen på Rysslands påverkanskampanj delux
Tullarna upplever jag mest som en gåva till Putin
Mest för att flytta fokus ifrån kriget i Ukraina
Att hindra upprustning i Europa, att försena hjälp till Ukraina
Trump kommer inte att vinna något på detta, bara Putin

Därför blir jag bara ännu mer övertygad
Att Trump antingen är grundlurad
Eller att Putin har hållhakar på Trump
Citera
2025-04-05, 13:53
Medlem
GustavAnders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Generalandersson
Jag gissar att detta kommer att ha typ samma effekt för USAs ekonomi som det "Reaganomics" hade under 80-talet, Dvs. att det vill bli en hit.

Reagans ekonomiska plan blev även den totalsklaktad i 1981/82 av allt från ekonomer till såkallade experter.
Vad dillar du om det finns inga likheter.
Citera
2025-04-05, 13:57
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lunkan531
"Ramaskrierna" beror på att Trump ställer till världsekonomikris BASERAT PÅ
/LÖGNER som t ex hur Trump räknar ut tullarna!
/inte räknar in TJÄNSTER i handelsballans där USA ofta har överskott
/USAs egen KLANTIGHET som överkonsumerat och lånat till att täcka det, vilket skapat USAs enorma statsskuld. (Och sedan klagar Trump på att EU har skatter!! för att inte överkonsumera som USA gör...

Precis som jag skrev så får USA sätta upp vilka tullar de vill baserat på vilket räknesätt de vill.
Citera
2025-04-05, 13:58
Medlem
Generalanderssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GustavAnder
Vad dillar du om det finns inga likheter.
Givetvis så är Reaganomics totalt olik Trumps tullsatser. Men grejen är att Reagans ekonomiska plan blev i sin tid även den sågad av alla ekonomer och "experter", men de hade fel.
Citera
2025-04-05, 13:58
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av AnonOnMouse
😂🍿🍿🍿

Lika bra som att Tyskland köper billig gas och olja från ryssland om Norges olja tar slut för EU. Win-win-win för EUs ekonomi.
Senast redigerad av Hemmet300 2025-04-05 kl. 14:01.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in