Citat:
Ursprungligen postat av
Sunimod
Du har uppenbarligen ingen erfarenhet av Kina.
I början av 2000-talet var jag i Shanghairegionen och startade produktion för lokala marknaden av företaget jag fortfarande jobbar på.
På västerländska företag råder krav om 8 timmars arbetsdag 5 dagar i veckan och samma gäller fortfarande. Då var månadslönen för en Kinesisk arbetare med montering ca 1000kr/månad.
2010 var jag där en hel del och med syftet att även flytta Svensk produktion dit. Nuläget har lönerna där skenat och är över 10.000 kr/månad vilket gör att flera västerländska företag flyttar till länder med lägre löner.
Du jag kan produktionsekonomi och löpande band som du dillar om utan ha någon erfarenhet alls om.
Därför är det rätt lätt att förstå vad som kommer hända med handelskrig i världen startat av Trump i tron om att skydda egen tillverkning. De har gjort samma som många andra när lönerna dragit iväg och därför finns en hel del av bilindustrin i länder typ Mexiko och flyttar man hem sådant kommer bilarna bli betydligt dyrare och det kommer folk i USA att få äta upp.
Har inte mycket erfarenhet av asien, men min bror som jobbar åt LKAB, han blir bjuden till asien för att hjälpa dom med gruvor, han får till o med en eskort tjej som följer han medans han är där.
Så kunskaps nivån är ännu låg i Asien, man har inte uppnått europeisk standard som jag berätta med familjeliv/fritid., arbetsmiljö.
Vill jag tjäna pengar jobbar jag på som dom gör, men jag behöver inte jobba så mycket då jag har fått mitt kapital o fungera.
Nu ser världen helt annorlunda ut än 1930, nu finns svenska företag i Usa, massa europeiska företag även dom verksamma där, detta fanns inte i Usa på 1930-talet.
Trump tvingar nu dessa o öka på verksamheten i Usa, ökad verksamhet inom landet ger ökade intäkter för landet.
På 1930-talet fanns alltså inte dessa svensk/europeiska förtag verksamma i Usa, man fick problem med import, detta är som sagt avskalat nu, då dessa företag nu existerar o är verksamma i Usa, även om tullar träder i kraft kan amerikanen köpa sin volvo i Usa utan extra tull, det samma med svenska företaget som tillverka disktrasor, även dom var verksamma i Usa, som du förstår enkla företag som producera en disktrasa till mer avancerade finns redan i Usa, enda dom behöver är att utöka.