2025-04-05, 00:06
Medlem
Hur gör man egentligen? Den ska ju verka i halsen medan den åker ner så om man bara sväljer den hux flux....... gör den någon verkan då på väg ner?
Citera
2025-04-05, 00:08
Moderator
Nospheratus avatar
Du sväljer den som vanligt som man gör med all medicin. Du ska liksom inte stoppa en Ipren örat för att du har huvudvärk. Då sväljer man även den tabletten.
Citera
2025-04-05, 00:13
Medlem
Stenballes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bidi75
Hur gör man egentligen? Den ska ju verka i halsen medan den åker ner så om man bara sväljer den hux flux....... gör den någon verkan då på väg ner?

Trollar du eller är du verkligen så......."okunnig"?
Om du har huvudvärk och tar en värktablett så stoppar du den i munnen, och den åker ner i magen.
Eller menar du att man borde stoppa den i örat eller näsan eftersom den ska ha verkan i huvudet?

Edit: Tvåa på huvudvärksbollsliknelsen...
Citera
2025-04-05, 00:16
Medlem
Onanikrems avatar
Citat:
Finns väl ett par tre som fungerar. Cocillana, Noskapin och några varianter av det. De bedövar, förlamar hostreflexn.. Noskapin, har jag undvikit i vuxen ålder efter fått biverkningarna det står om i bruksamvisningen, tryck och smärta över bröstet. Det var ingen hit.

Inget av dem spelar någon roll hur du sväljer, Noskapin är tabettform det jag ätit och C. är flytande.
C. skriver de sällan ut numera. Båda fungerar utmärkt, men biverkningarna från N. gör att jag aldrig tar det mer!
Citera
2025-04-05, 00:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stenballe
Trollar du eller är du verkligen så......."okunnig"?
Om du har huvudvärk och tar en värktablett så stoppar du den i munnen, och den åker ner i magen.
Eller menar du att man borde stoppa den i örat eller näsan eftersom den ska ha verkan i huvudet?

Edit: Tvåa på huvudvärksbollsliknelsen...
Njaa snarare: hur och när verkar medicinen i halsen? Gör den det under den korta resan då man sväljer den? För den börjar väl inte verka nere i magen?
Citera
2025-04-05, 00:18
Medlem
Stenballes avatar
Citat:
Njaa snarare: hur och när verkar medicinen i halsen? Gör den det under den korta resan då man sväljer den? För den börjar väl inte verka nere i magen?

Den börjar verka när den tagits upp av kroppen via tarmen, precis som huvudvärkstabletten.
Citera
2025-04-05, 00:55
Medlem
zombie-nations avatar
Gammaldags hostmedicin var mest sprit och anis. Man kanske somnade lättare.
Citera
2025-04-05, 01:21
Medlem
Onanikrems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zombie-nation
Gammaldags hostmedicin var mest sprit och anis. Man kanske somnade lättare.
Minns första gången jag smakade Jäger. -Fan, det här är ju hostmedicin? Hjälpte kanske inte mot hostan, men man sov som ett barn (när man var barn)
Citera
2025-04-05, 03:26
Medlem
Receptfria hostmediciner fungerar ej oavsett hur du intar dem.
Citera
2025-04-05, 07:59
Medlem
Muppetys avatar
Du kan trycka upp en Panocod där bak o ändå få effekt mot hosta. Nu vet jag inte om det finns nån hostmedicin med just kodein i numera, däremot finns det med etyfin, vilket är nästan samma sak. Kodeinet kommer ändå att verka centralt i hjärnan o på nått (jag vet inte exakt hur) sätt verkar det mot hosta.

Men att man sväljer det som vätska är väl det vanligaste. T.ex. innehåller Cocillana-Etyfin inte bara etyfin, utan också just cocillana-extrakt, som jag inte heller vet hur det verkar.

Hittade lite...
Citat:
Cocillana-Etyfin används vid rethosta. Cocillana-Etyfin innehåller etylmorfin (etyfin) som verkar hostdämpande. Cocillana-Etyfin innehåller även cocillanaextrakt och senegaextrakt som traditionellt anses ha en viss slemlösande effekt.
Så det är möjligt att cocillana o senega verkar direkt i halsen när det sväljs.
Citera
2025-04-05, 08:42
Avslutad
Koka upp vatten, lägg i skivad gul lök... andas in ångorna under tiden det svalnar lite så att man kan sippa på det. All täppa släpper och det är enkelt att snyta sig. Drick upp allt som ett te.
Lägg till honung då det blivit ljummet, så förstörs inte enzymerna i honungen...
Antibakteriellt. INGA BIVERKNINGAR...
Citera
2025-04-05, 19:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Muppety
Du kan trycka upp en Panocod där bak o ändå få effekt mot hosta. Nu vet jag inte om det finns nån hostmedicin med just kodein i numera, däremot finns det med etyfin, vilket är nästan samma sak. Kodeinet kommer ändå att verka centralt i hjärnan o på nått (jag vet inte exakt hur) sätt verkar det mot hosta.

Men att man sväljer det som vätska är väl det vanligaste. T.ex. innehåller Cocillana-Etyfin inte bara etyfin, utan också just cocillana-extrakt, som jag inte heller vet hur det verkar.

Hittade lite...

Så det är möjligt att cocillana o senega verkar direkt i halsen när det sväljs.
Nää...Det verkar lugnande, på hostreflexen.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in